Britanski stručnjaci uputili javni apel

Zvanje ‘tihe pomoći’: Službu 112 moći će se kontaktirati i preko SMS poruka?

Bojana Mrvoš Pavić

Slanje poruke može spasiti život / Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Slanje poruke može spasiti život / Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Osmisliti treba i aplikacije koje će biti jednostavno pokrenuti, a koje će zatim same slati poziv upomoć te zvukom i slikom snimati situaciju u kojoj se ugrožena osoba nalazi



ZAGREB  Stručnjaci britanskog Instituta za inženjerstvo i tehnologiju ovih su dana uputili javni apel u kojem napominju kako je nužno poboljšati sustav poziva na broj 112 za hitne situacije, tako da se svima, pored glasovnog pozivanja službe 112, omogući i slanje sms poruka – »tihi« poziv upomoć. Kako dodaju, osmisliti treba i aplikacije koje će biti jednostavno pokrenuti, a koje će zatim same slati poziv upomoć te zvukom i slikom snimati situaciju u kojoj se ugrožena osoba nalazi.


Slanje sms poruke na broj 112 (u britanskom slučaju na 999), može spasiti život, primjerice djevojci koja se osjeća ugroženo u autu u kojem se vozi s nepoznatom osobom, i ne može pozivati operatera u službi 112, istaknuo je profesor Will Stewart s Instituta. Slanje sms poruke na jedinstveni broj 112 u EU-u, pa tako i u Hrvatskoj, za sada je omogućeno samo gluhonijemima i drugima s govornim poteškoćama, i to isključivo uz prethodnu registraciju.


Prema Stewartovom mišljenju, smartphoni danas mogu svašta, pa tako i, u hitnoj situaciji, otkriti nečiju lokaciju, dok bi nove aplikacije trebale omogućiti i to da se nakon slanja »tihog« poziva jednim potezom na mobitelu automatski uključi i kamera koja će slikom i zvukom pokazivati što se u određenoj situaciji događa. »Ako je netko u opasnosti, i u šoku, operater će doznati puno više ako samo sluša i gleda što se u okolini događa nego ako suvislu informaciju pokušava dobiti od same žrtve odnosno pozivatelja općenito«, napominje Stewart.


Vijeće EU-a je u ožujku ove godine usvojilo pak stajalište o obaveznoj ugradnji tzv. e-poziva u sva nova motorna vozila u EU-u od 1. travnja 2018. godine nadalje. Nova će vozila otad biti opremljena bežičnim uređajima koji će automatski slati signal za pomoć na broj 112 za hitne slučajeve. Očekuje se da će takav sustav prepoloviti vrijeme potrebno za intervenciju i spašavati dvije i pol tisuće života godišnje.





Prošle je godine služba 112 u Hrvatskoj primila 2,34 milijuna poziva, od kojih je zlonamjernih bilo devet i pol tisuća. Općenito se broj poziva u odnosu na prijašnje godine smanjio, jer se primjerice od 2011. do 2013. kretao oko tri milijuna godišnje, dok je i zlonamjernih poziva tada bilo daleko više, između 30 i 40 tisuća.


Po novim propisima, naime, operateri imaju dužnost i pravo privremeno, a zatim i, ako su pozivi učestali, trajno isključiti telefonsku liniju zlonamjernog pozivatelja.