Previše poziva

“Žrtva” agencije za naplatu potraživanja: “Znali su me zvati po jedanaest puta dnevno da platim dug”

Paulo Gregorović

Janko Kumlanc tvrdi da je žrtva maltretiranja zagrebačke tvrtke EOS Matrix

Janko Kumlanc tvrdi da je žrtva maltretiranja zagrebačke tvrtke EOS Matrix

Dug od nekoliko tisuća kuna, koji tada nisam mogao platiti, u međuvremenu je narastao na 50-ak tisuća kuna zbog toga što su mi obračunavali kamatu na kamatu, kaže Kumlanc



Janko Kumlanc tvrdi da je žrtva maltretiranja zagrebačke tvrtke EOS Matrix koja se bavi naplatom dugova te se stoga obratio novinarima i ispričao da je maltretiranje počelo prije godinu dana.


“Zvali su me u osam ujutro. Pa ponovno u 11 sati. Znali su me zvati po 11 puta dnevno. To su znali činiti svaki drugi dan. Svaki put ista priča. Nude mi otplatu duga i stalno ponavljajući da im dug moram platiti. Zbog njih sam promijenio broj mobitela, ali valjda imaju svoje ljude svugdje pa su saznali i za novi broj i ponovno je počelo sve ispočetka”, požalio se Kumlanc.


Kaže da protekle četiri noći mirno spava, jer ga toliko dana nisu zvali iz EOS Matrixa i to otkako im je zaprijetio da piše mail o svemu predsjednici i premijeru te da će ih kazneno prijaviti policiji zbog maltretiranja. Upitan kako je uopće nastao dug zbog kojeg ga zovu, Kumlanc odgovara da je riječ o dugu koji je star 11 ili 12 godina, odnosno da tada nije mogao platiti račun Dinersu koji je nastao korištenjem njihove kreditne kartice.



Je li dužnik zaista i dužan?




U problematici Janka Kumlanca jedina je nedoumica ona je li on zaista dužan ili je taj dug nestao apsolutnom zastarom. Diana Franulić Šarić iz EOS Matrixa nije htjela odgovoriti od kada datira dug Kumlanca te dodala da taj podatak, sukladno Zakonu o zaštiti osobnih podataka, ne može iznijeti bez pristanka samog dužnika. Bez obzira na zastaru, koja je regulirana Zakonom o obveznim odnosima, predstavnica EOS Matrixa tvrdi da zastarom ne prestaje i samo dugovanje te da ono i dalje postoji te dužnik tu obvezu može dobrovoljno ispuniti.


Hana Jurić iz Društva za zaštitu potrošača Istre, pojasnila je da apsolutna zastara nastupa 10 godina od dana kada je rješenje o ovrsi postalo pravomoćno.


– No, prije toga vjerovnici imaju rok od tri godine da pokrenu ovršni prijedlog, jer ako ga ne pokrenu zastara nastupa tri godine od nastanka duga. Oni koji dobivaju pozive da podmire dug, a nastupila je zastara, moraju poslati pismo EOS Matrixu, ili onome tko pokušava naplatiti dug, te jednom jedinom rečenicom izjaviti da je nedvojbeno nastupila zastara, pojašnjava Jurić.


Janko Kumlanc veli da nije sačuvao pravomoćno rješenje o ovrsi te da ne zna je li nastupila apsolutna zastara ili će se to ubrzo dogoditi. Hana Jurić je zaključila da je to jedan od učestalih problema te da tvrtke za naplatu potraživanja to i koriste iako je možda nastupila i zastara, a dužnici to sami ne znaju.



– Dug od nekoliko tisuća kuna, koji tada nisam mogao platiti, u međuvremenu je narastao na 50-ak tisuća kuna zbog toga što su mi obračunavali kamatu na kamatu. Godinama sam pokušavao riješiti svoj dug, ali nisam imao s kime razgovarati, ni dok je Diners bio samostalna tvrtka, ni onda kada ga je kupio Erste. Nakon 10 godina Diners je prodao dug EOS Matrixu i tada počinje moje sustavno maltertiranje, ispričao nam je Kumlanc te dodao da to i nije najgore što djelatnici EOS Matrixa čine jer, priča, slična se stvar dogodila i njegovoj vremešnoj susjedi, ali, kako nema telefon, iz EOS Matrixa su zvali i njezine susjede u zgradi i rekli da je trebaju, ne pojašnjavajući razloge poziva, ogorčeno je ispričao Janko Kumlanc.


Tvrtki EOS Matrix upućen je upit o tome zašto stalno telefonom zovu dužnike, odnosno zašto ne naplate dug ovrhom putem Fine. Diana Franulić Šarić, menadžerica za korporativne komunikacije i marketing EOS Matrixa, veli da je posao ove agencije za naplatu potraživanja prvenstveno naplata prije utuživanja, a u krajnjim slučajevima se pokreće proces ovrhe.


– Zovemo kako bismo stupili u kontakt s dužnikom, postigli dogovor oko plaćanja i time spriječili dodatne troškove za dužnika koji nastaju u procesu ovrhe. Naime, dugovanje na Fini može stajati i poduže vrijeme, a za cijelo to vrijeme se obračunavaju zakonski zatezne kamate, čime dug postaje veći. Upravo s našim pozivima, pokušavamo dužnicima izaći u susret i dogovoriti otplatu dugovanja obročnim putem, uz određene pogodnosti, čime im zapravo pomažemo i sprječavamo nakupljanje dodatnih troškova. Naime, vrlo je vjerojatno da će dužnici nastojati platiti svoje dugovanje ukoliko su informirani o njemu, radije nego da kasnije snose veće troškove utuženja, pojasnila nam je Franulić Šarić.


 


Upitana o točnosti tvrdnje da, kada nemaju dužnikov broj telefona, zovu dužnikove susjede i traže od njih da otiđu do tog susjeda kako bi komunicirali s njime, Franulić Šarić je potvrdila da je to točno i objasnila zašto to čine.


– Nakon što pošaljemo dopis na adresu prebivališta, a nema odgovora od dužnika, u iznimno rijetkim slučajevima potražimo pomoć od susjeda (ne navodeći da je tražena osoba u statusu dužnika) isključivo da bismo stupili u kontakt s dužnikom i ostvarili dogovor oko plaćanja. Ukoliko dužnik povratno stupi u kontakt s agencijom za naplatu potraživanja, uglavnom se postigne i dogovor te tako, ponavljam, izbjegavaju dodatni troškovi za dužnika, pojasnila je.


O problematici telefonskog uznemiravanja dužnika govori i Hana Jurić, voditeljica savjetovališta Društvo za zaštitu potrošača Istre. Kaže da zakon, nažalost, ne nudi nikakvu zaštitu dužnika koje vjerovnici telefonom učestalo podsjećaju na postojanje duga i traže da se to plati. Janko Kumlanc je na ta saznanja komentirao kako će on odsad zvati EOS Matrix po čitave dane i uznemiravati njih, ako njega nastave uznemiravati.