Razvija se ideja da baza podataka s financijskim izvještajima bude lako pretraživa i da se spoji s bazom podataka javne nabave i popisom poreznih dužnika
ZAGREB Na sljedećim lokalnim izborima, koji će se održati treće nedjelje u svibnju 2013. godine, političke stranke, nezavisne liste i kandidati troškove izborne kampanje morat će voditi po još preciznijim pravilima nego što su sadašnja. Pripremaju se, naime, izmjene Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe kojima se namjerava povećati transparentnost financiranja izborne utrke i kontrola financija.
Promidžba
Troškovi oglašavanja bili su jedna od glavnih točaka prijepora na dosadašnjim izborima. Iako je postojeći Zakon u tom pogledu donio bitna poboljšanja, dodatno će precizirati neki uvjeti, posebno za ostvarene medijske popuste. Prema sadašnjim propisima svi kandidati na izborima dužni su objaviti iznos cijene i iznos ostvarenog medijskog popusta. Ubuduće će na posebno propisanom obrascu, sudeći prema radnoj verziji novog zakona, morati objaviti podatke o pružatelju medijskih usluga, broju i datumu računa za izvršene medijske usluge, iznosu cijene bez popusta, popustu izraženom u postotku i plaćenom iznosu s popustom. Novu obvezu dobit će i »subjekti koji pružaju usluge medijskog oglašavanja«, a što su mediji, PR i marketinške agencije. Osim što će odobrene popuste i ubuduće morati dostavljati DIP-u, cjenik s popustom morat će objaviti na svojim internetskim stranicama. Državnom izbornom povjerenstvu posao bi trebao biti olakšan utoliko što više neće morati sklapati posebne aranžmane s HNB-om, HUB-om i poslovnim bankama kao uoči prošlih izbora već će ga sve financijske institucije kod kojih je otvoren poseban račun za kampanju o tome morati odmah izvijestiti i dostavljati mu sve tražene podatke o transakcijama po tom računu.
Spajanje baza
Sva godišnja financijska izvješća političkih stranaka ubuduće će biti trajno dostupna svim zainteresiranim. Stranke imaju obvezu objavljivanja tih izvješća na svojim internetskim stranicama, ali ubuduće će sva izvješća biti objavljivanja i na internetskim stranicama Hrvatske informacijsko-dokumentacijske referalne agencije i to trajno. Kako saznajemo razvija se i ideja da ta baza podataka bude lako pretraživa kao i da bi se baza podataka mogla spojiti s bazom podataka javne nabave i popisom poreznih dužnika. Tako bi se lako moglo saznati je li neki donator sudjelovao u postupcima javne nabave, je li poslove dobio, ili, pak, duguje li porez. Radna verzija novog zakona predlaže brisanje pojma »zastupnika nacionalnih manjina«. Sadašnjim zakonom oni su posebno istaknuti, a oni su zapravo kandidati političkih stranaka, nezavisni kandidati ili kandidati udruga nacionalnih manjina.
Limit za kampanje
Razmišlja se i o povećanju limita svote koja se može potrošiti u izbornoj kampanji, konkretno za zagrebačkog gradonačelnika. Kandidati za zagrebačkog gradonačelnika smiju potrošiti pola milijuna kuna u kampanji što znači da po biraču mogu potrošiti 69 lipa. Usporedbe radi kandidati za predsjednika Republike mogu potrošiti osam milijuna kuna što po biraču iznosi 1,78 kuna. Moguće je da će svota od pola milijuna kuna ostati nepromijenjena, a kandidatima koji uđu u drugi krug dopustilo se određeno povećanje troškova kampanje. Pitanje koje treba urediti jest i dostava financijskih izvješća na lokalnim izborima. Ti su izbori tehnički najkompliciraniji za provedbu, a sudeći prema iskustvu s prošlih lokalnih izbora, bit će otvoreno oko 5.000 posebnih računa za kampanju. Te izbore ne provodi DIP, nego županijska, gradska i općinska izborna povjerenstva, pa je pitanje tko će ta izvješća prikupljati i hoće li se sva izvješća, što bi zbog preglednosti bilo itekako dobro, dostavljati u jedan centar.