U početku su dolazili na tri dana, no sada smo uspjeli doći do toga da ostaju i do dva tjedna. Hrvatska je Novozelanđanima postala baza u kojoj provode najveći dio odmora u Europi, tvrde Marija i Gverino Kapiteli
Novozelanđani su veliki putnici, oni jednostavno moraju putovati, tvrde Marija i Gverino Kapiteli, bračni par koji živi u ovoj dalekoj zemlji, a osim što su podrijetlom iz Hrvatske, vlasnici su turističke agencije Croatia Times Travel, koja u ovom kutku zemlje prodaje hrvatske turističke destinacije.
S ovim smo bračnim parom razgovarali o tome zanima li Novozelanđane odmor u Hrvatskoj, koliko ih to stoji i što ih ustvari privlači.
Jer potegnuti do Europe iz Novog Zelanda, još pritom navesti gosta da u okviru posjeta starom kontinentu dođe i u jednu malu Hrvatsku, nije uopće mala stvar. Ovu su obiteljsku turističku agenciju otvorili u novozelandskom gradu Aucklandu, s time da je od početka ideja bila – specijalizirati se za Hrvatsku.
Agenciju su otvorili 1995. godine, dvije godine kasnije uzeli su predstavništvo za Croatia Airlines i dobili ime Croatian Times Travel što je, reći će supružnici Kapiteli, bilo dosta čudno za to tržište. Dati ime po samo jednoj, i to maloj te udaljenoj destinaciji.
– Trebalo je dosta upornosti, u početku je bilo prilično teško jer u Hrvatskoj je još bilo vrijeme ratnih godina, turisti nisu imali motiva dolaziti ovamo. Međutim, iz godine u godinu zanimanje je raslo i danas je Hrvatska među najjačim destinacijama za Novozelanđane, čak i najtraženija, rekla je Marija Kapiteli koja je ustvari pokrenula posao.
Turizam Novog Zelanda u proteklim je godinama dobio nevjerojatnu reklamu kroz filmove. Mnogima je poznato kako se Mordor i Međuzemlje iz filmske trilogije »Gospodar prstenova« nalazi upravo u ovoj zemlji.
Krajem studenoga u glavnom je novozelandskom gradu Wellingtonu održana pretpremijera prvog nastavka nove trilogije »Hobit« koja je također snimana ondje, te je Novi Zeland ponovno stavila na kartu najpoželjnijih turističkih odredišta.
U području Matamata, u kojem je izgrađen Hobbiton, već zadovoljno trljaju ruke znog najava dolazaka znatiželjnih turista. Najave su dobre, čak se očekuje da bi »Hobit« mogao donijeti još više gostiju.
Barem tako kažu u novozelandskom Udruženju turističke industrije. Naime, kako prenosi New Zealand Herald, predsjednik ove asocijacije Grant Lilly je kazao kako gledatelji diljem svijeta znaju kako je film sniman na lokacijama u Novom Zelandu te kako će ih nova trilogija podsjetiti na to kako je ova zemlja lijepa.
Inače, istraživanje koje je objavljeno nakon puštanja u kinodvorane trilogije »Gospodar prstenova«, pokazalo je da je godišnje oko 120 do 150 tisuća turista kao jedan od najznačajnijih motivatora dolaska navelo upravo filmove i razgledavanje filmskih lokacija.
U samom glavnom gradu Wellingtonu, pak navode, da su od premijere zadnjeg dijela trilogije »Gospodar prstenova – Povratak kralja«, zaradili oko 10 milijuna dolara.
Dolazak stranih turista u glavni grad je povećan za 50 posto od 2001. kada je u kina stigao prvi dio »Gospodara prstenova«, do 2010.
U tom je periodu zabilježen značajan porast broja turista na organiziranim turama po lokacijama na kojima je film sniman. Statistika pokazuje kako je filmska industrija Wellingtona u 2011. imala prihode od 495 milijuna dolara.
A što se ustvari nudi gostima. Prave tematske ture, uz biciklizam, jahanje, wellness i ostalo, i to na oba otoka. Naime, film je snima na oko 150 lokacija, od kojih se mnoge nalaze unutar ili blizu već poznatih turističkih atrakcija i destinacija.
Gradić Matamata je, dakle, Hobbiton, Tongariro Crossing je pak pretvoren u Mordor, kojeg predlažu za trekking, a Glenorchy kraj Queenstowna je, primjerice, Isengard.
Inače, dok su fanovi J.R.R. Tolkienovih fantastičnih priča i likova itekako svjesni da su Gandalf, Frodo, Sauron i ostali, kročili novozelandskim tlom, manje je poznata činjenica da je ondje sniman i film »Narnia – Zlatni kompas«.
Hrvatska je baza
Turistima iz Novog Zelanda Hrvatska je postala jedna od obaveznih destinacija na putovanju Starim kontinentom. U početku, s obzirom na to da je Hrvatska mala, nisu razumijeli što je to točno Hrvatska i što ondje mogu vidjeti i doživjeti, no učestalim učenjem i educiranjem polako su otkrivali našu zemlju.
– Znali su za tu destinaciju, ali su je se na neki način bojali posjetiti. Dijelom i zbog rata. U početku su dolazili na tri dana, no sada smo uspjeli doći do toga da ostaju i do dva tjedna. A ono što je nekad bila samo prolazna točka, danas je umjesto Španjolske ili Grčke, glavna destinacija iz koje idu u posjet ostalim zemljama Europe. Hrvatska je Novozelanđanima, dakle, postala baza u kojoj provode najveći dio odmora u Europi, istaknuo je Guerino Kapiteli navodeći kako je zanimljivo, a i vrlo značajno za produženje sezone, to što turisti iz Novog Zelanda u Hrvatsku ne vole toliko doći u samoj špici, odnosno srpnju i kolovozu. Ali svibanj i lipanj, te rujan i listopad su im itekako zanimljivi.
U početku su gosti tražili autobusne ture, dok se sada sve više ohrabruju i uzimaju »self drive« aranžmane, što znači da uzmu rent-a-car i obiđu sve što bi željeli vidjeti, te se potom ukrcaju na kruzer.
Na pitanje što gost, koji u Hrvatsku stigne s drugog kraja svijeta, mora ovdje vidjeti, naši su nam sugovornici kazali – sve.
– Hrvatska ustvari nije toliko velika. Sjeverni otok Novog Zelanda je dvostruko veći od Hrvatske koja ima oko 56.000 kilometara obale, dok ovaj sjeverni novozelandski otok ima čak 112.000 kilometara obale. To znači da u osam sati Hrvatsku praktički mogu provoziti. Ali ima puno, puno toga za vidjeti. Krstarenja na kojima surađujemo s opatijskom agencijom Katarina line su odlična, samo što je Novozelanđaninu, s obzirom na to da živi na otoku, to poznat proizvod. Uspjeli smo ih privući da naprave turu u kojoj će fantastično spojiti kopneni dio odmora s krstarenjem, dakle s otocima. To im je idealno. Inače tržište je strahovito jako, kazali su vlasnici ove turističke agencije.
Uspoređujući cijene u Hrvatskoj i Novom Zelandu, ovi su turistički djelatnici kazali kako su cijene otprilike na istoj razini. Osim goriva koje je u Hrvatskoj znatno skuplje, dok su cijene hrane podjednake.
To znači da u prosjeku turistu treba oko 100 eura po danu da »budu komotni«, reći će. Također, ekonomska kriza došla je i do ovog dijela Zemlje, ali se o tome – ne priča.
– Samo pričanje o krizi baca u depresiju, a Novozelanđanini ne vole govoriti o tome, iako su možda čak i u lošijoj situaciji u odnosu na Europu. Ljudi su više okrenuti tome da rade i nalaze posao. Inače, i dalje se može živjeti s jednom plaćom. Nešto pažljivije nego inače, ali može, a u Hrvatskoj mnogi i s dvije plaće, nažalost, ne mogu pokriti sve troškove. Sve u svemu, oni nisu naučeni plakati, ako je teško, onda se traži način da se to prebrodi i ide naprijed. I vrlo su racionalni, ako su najave loše, ljudi paze s novcem. To nije Australija, mi smo »kao siromašniji dio Australije«. Standard je vrlo sličan, ali samim time što je ovo kontinent mogućnosti su puno veće, rekao je Gverino Kapiteli, navodeći kako Australija ima i puno više stanovnika, 25 milijuna, a dok Novi Zeland broji oko 4,5 milijuna stanovnika.
Dakle, približno kao Hrvatska. Jasno, raspoređenih na pet puta većoj površini.
Lov na mlade
U Croatian Times Travelu također su istaknuli kako će probati naći načina da na dolazak potaknu i mlađe turiste. Mlađe generacije, između 20 i 30 godna često odlaze u Europu raditi, i to u pravilu na šest mjeseci. Najčešće se zapošljavaju u Velikoj Britaniji što spajaju s posjetama ostalim europskim državama. Kako su u pravilu već čuli za Hrvatsku, neki se odlučuju obići i našu zemlju. Starijim generacijama Hrvatska je još poznatija, tim više što Hrvati u ovoj zemlji žive već više od 150 godina. Na pitanje je li se u Hrvatskoj dovoljno koristi činjenica da Hrvati ondje žive stoljeće i pol, vlasnici ove turističke agencije odgovorili su kako bi se u smislu promocije i boljeg povezivanja moglo više napraviti.
– Mi smo 2008. i 2009. u šest mjeseci napravili oko 120 prezentacija. Imamo golemu sreću što imamo dobre odnose s Hrvatskom turističkom zajednicom koja nam osigurava brošure i ostale materijale. Ti materijali jako puno pomognu. No ukoliko se želi animirati tržište, vrlo je bitno da ste prisutni. Katarina line je, primjerice, bila na Novom Zelandu i napravili smo promociju. Ne govorimo tu o novcu, nego upravo o prisustvu jer meni je lakše Novozelanđaninu prodati Hrvatsku nego što je to jednom Englezu. Ja imam akcent, kad govorim o Opatiji, Splitu, znaju da govorim o nečemu što poznajem, istaknuo je Guerino Kapiteli te dodao kako Novozelanđani u Hrvatsku mogu doći na 10 dana bez vize, no Hrvatima ulaz u Novi Zeland bez vize za sada nije moguć.
Vlasnici ove novozelandsko-hrvatske agencije kazali su i kako su stanovnici ove zemlje osuđeni na zrakoplove ukoliko žele putovati. Prijevoz im je samo dio putovanja i njima to uopće nije teško. Velik je posao nekoga nagovoriti da krene na daleki put jer novac je novac. Na kraju krajeva oni moraju potrošiti 1.500 eura samo na put. Dakle, dvoje ljudi samo put stoji oko 3.000 eura, a za toliko novca par iz bližih zemalja, koji će puno manje potrošiti na put, može na Jadranu imati vrlo lijep godišnji odmor. To je ta razlika.
– Ono što je važno jest da je Novozelanđanima Hrvatska počela biti najvažniji dio puta po Europi, baza u kojoj se najdulje zadržavaju, zaključio je bračni par Kapiteli. Iduća turistička godina, kazali su, barem u ovoj zemlji bi trebala biti bolja nego 2012. Ali kad euro dođe u Hrvatsku, bit će teško.