Manje takse za upis u očevidnike i upisnike plovila

Vlada želi 50 tisuća stranih jahti pod zastavom Hrvatske

Jagoda Marić

Vlada je omogućila vlasnicima stranih jahti i brodica koje su se nalazile u privremenom uvozu u Hrvatsku da plaćaju PDV od 5% prilikom puštanja plovila u slobodni promet. Njih 4.200 tako je reguliralo status, a Državni proračun je uprihodio više od 300 mil. kuna

ZAGREB  Vlada je nedavno više nego desetorostruko snizila tarife koje se plaćaju pri upisu jahti i brodova u upisnike i očevidnike, te je prepolovila upravne pristojbe što ih plaćaju vlasnici brodica. Naime, ukinuta je posebna tarifa od 560 kuna za brodove i jahte, te od 110 kuna za brodice i svi oni će ubuduće kod upisnika plaćati opću upravnu pristojbu od 50 kuna. Cilj je između ostaloga povećati za čak 50 tisuća broj stranih jahti i brodica koji bi se upisali u hrvatske očevidnike i upisnike, odnosno onih koji bi plovili pod hrvatskom zastavom.     – Smanjenje posebnih tarifa upravnih pristojbi prvenstveno je usmjereno prema sređivanju vlasničkih i drugih podataka u upisnicima i očevidnicima, a zajedno sa svim ostalim mjerama treba privući strane državljane da svoja plovila upišu u hrvatske očevidnike i upisnike. Ovdje prvenstveno mislimo na vlasnike više od 50.000 stranih jahti i brodica koji svake godine posjete Republiku Hrvatsku, odgovorili su, između ostaloga, na naš upit o razlozima za ukidanje posebnih tarifa iz Ministarstva, pomorstva, prometa i infrastrukture.    

Napominju da je od siječnja do svibnja prošle godine Vlada omogućila vlasnicima stranih jahti i brodica koje su se nalazile u privremenom uvozu u Hrvatsku da plaćaju PDV po stopi od pet posto prilikom puštanja plovila u slobodni promet. 



U obrazloženju prijedloga da se ukinu posebne tarife za upis plovila Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture istaknuto je da je to njihova posljednja aktivnost, nakon, primjerice smanjenja naknada, ukidanja parfiskalnih nameta u sklopu paketa mjera izmjene propisa u pomorskom sektoru.


  – Sve to se radi sa ciljem poboljšanja konkurentnosti hrvatske zastave kao temelja za povećanje hrvatske trgovačke flote i privlačenje novih brodova i brodara pod hrvatsku zastavu, uz istovremeno jačanje položaja Hrvatske kao jednog od najznačajnijih svjetskih nautičkih odredišta, piše u popratnim dokumentima Uredbe kojom je Vlada ukinula posebnu tarifu za upis plovila i pripisala da se pri tom upisu plaća upravna pristojba.





  – U sklopu ove akcije više od 4.200 jahti i brodica reguliralo je svoj porezni i carinski status, a Državni proračun je uprihodio preko 300 milijuna kuna, kažu iz Ministarstva prometa. Dodaju da su u sklopu te akcije bile smanjene i naknade za prvi upis što je predstavljalo prvu mjeru prema administrativnom rasterećenju i podizanju konkurentnosti hrvatske zastave.    

Napominju da je nakon toga uslijedio i čitav niz mjera čiji je cilj bio rasteretiti gospodarske subjekte, izjednačiti naknade za vlasnike plovila bez obzira na namjenu i državnu pripadnost, kad su u pitanju građani EU-a, ukinuti naknade koje nisu nužne te učiniti sam sustav naplate što jednostavnijim i efikasnijim. 


  U 2013. godini djelatnici lučkih kapetanija i ispostava započeli su s prijepisom podataka iz starih knjiga upisnika i očevidnika u elektronsku bazu podataka, a taj je proces završen ovih dana i u tijeku je dodatna provjera i analiza unesenih podataka. U 2014. godini nastavljen je trend upisa velikog broja jahti i brodica, te je samo u prvih šest mjeseci u lučkim kapetanijama upisano više od 270 jahti za obavljanje gospodarske djelatnosti čija je prosječna vrijednost oko 250.000 eura


  – Prema trenutno verificiranim podacima u ovom trenutku u Republici Hrvatskoj upisano je 2.661. jahta i 123.296 brodica, kažu u Ministarstvu prometa, te dodaju da su prve analize verificiranih podataka ukazale na određene probleme koji su posljedica dosadašnjeg sistema trajnog upisa za određene kategorije brodica (brodice za osobne potrebe duljine manje od 7 metara ili snage porivnog uređaja manje od 15 kW). Tu su u prvom redu točnost vlasničkih podataka, nedostatak OIB-a upisanih vlasnika, određeni broj brodica vlasnici nisu brisali iako je prilično izvjesno da su propale ili uništene… Slična je situacija i kod 1.707 brodova, dodaju iz Ministarstva, koji su upisani u upisnicima lučkih kapetanija kod kojih su osim gore navedenih problema uočeni još neki, a tiču se prvenstveno ažurnosti podataka.