Povijesna presuda

Visoki upravni sud: HNB dužan dostaviti Udruzi Franak podatke o tome koje su banke prekršile zakon o konverziji kredita

Hina

NL arhiva

NL arhiva

»Odbijanje HNB-ove tužbe još je jedan dokaz da bi se nešto trebalo mijenjati i da HNB ne radi svoj posao na zaštiti potrošača, a protiv nezakonitog poslovanja banaka«, kratko je za Hinu danas komentirao saborski zastupnik i aktivist Udruge Franak Goran Aleksić, koji je detaljniji osvrt najavio za sutrašnju presicu



ZAGREB Visoki upravni sud odbio je tužbu Hrvatske narodne banke (HNB) za poništenje rješenja povjerenice za informiranje pa je HNB dužan dostaviti Udruzi Franak podatke o tome koje su banke prekršile zakon o konverziji CHF kredita, doznaje se u utorak u Udruzi Franak.


Udruga Franak i saborski zastupnik Goran Aleksić su, naime, za srijedu najavili konferenciju za novinare o toj, kako ističu, povijesnoj presudi Visokog upravnog suda.


»Odbijanje HNB-ove tužbe još je jedan dokaz da bi se nešto trebalo mijenjati i da HNB ne radi svoj posao na zaštiti potrošača, a protiv nezakonitog poslovanja banaka«, kratko je za Hinu danas komentirao saborski zastupnik i aktivist Udruge Franak Goran Aleksić, koji je detaljniji osvrt najavio za sutrašnju presicu.




U HNB-u su potvrdili da su zaprimili presudu Vrhovnog upravnog suda. Zaprimili smo presudu, detaljno ćemo je proučiti i tek potom komentirati, kažu u središnjoj banci.


Udruga Franak žalila se povjerenici za informiranje Anamariji Musi na rješenje HNB-a od 29. veljače ove godine, a kojim je HNB toj udruzi uskratio odgovor na dio njegovih pitanja u vezi konverzije kredita u švicarskim francima (CHF) s obrazloženjem da tražene informacije predstavljaju tajne podatke, što je utvrđeno testom razmjernosti i javnog interesa.


Udruga Franak je HNB-u postavila pet pitanja – je li pokrenuo postupak supervizije nad bankama obveznicama provedbe postupka konverzije; nad kojim je bankama postupak pokrenut i kada; jesu li i kod kojih banaka utvrđene nepravilnosti u postupku konverzije i kod kojih; je li HNB prema bankama poduzeo kakve mjere i o kojim bankama i mjerama se radi; je li HNB pokrenuo prekršajne postupke protiv banaka i kojih?HNB je odgovorio na prva dva, a odbio zahtjev Udruge Franak na pristup informacijama u vezi ostala tri pitanja.

No, da Udruga Franak ima pravo na dostavu informacija kojima bi se odgovorilo i na tri preostala pitanja svojim je rješenjem iz srpnja ove godine utvrdila povjerenica za informiranje, a protiv tog je njenog rješenja HNB i pokrenuo upravni spor pred Visokim upravnim sudom.


Povjerenica je u obrazloženju rješenja kojim HNB-u nalaže da Udruzi dostavi tražene podatke navela da »javni interes da javnost zna koje nezakonitosti su utvrđene, koje su mjere od nadzorne institucije utvrđene, nad kojim bankama, te jesu li i koji prekršajni postupci pokrenuti, prevladava nad mogućom štetom po interese bankarskog sustava, banaka te štediša«.


HNB je, pak, nakon objave rješenja izvijestio da neki od traženih podataka predstavljaju zakonom zaštićenu tajnu. Središnja banka tada je istaknula da je na dva od pet pitanja odgovorila neposredno Udruzi Franak u veljači ove godine (bez posredovanja povjerenice), dok je za preostala tri pitanja, nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, ocijenila da bi odgovorom, odnosno pružanjem traženih informacija, otkrila podatke koji predstavljaju zakonom zaštićenu tajnu, odnosno za koje je, prema odredbama tri važeća zakona, propisana zaštita povjerljivosti.


Dodali su da je HNB, a zbog interesa javnosti, tijekom postupka konverzije obavještavao javnost putem priopćenja o svojim postupanjima koja su bila usmjerena na ispunjavanje HNB-ove ovlasti kontrole zakonitosti procesa konverzije.


U HNB-u su krajem srpnja podsjetili da se u polugodišnjoj informaciji o financijskom stanju, stupnju ostvarenja stabilnosti cijena i provedbi monetarne politike za drugo polugodište 2015. godine, objavljenoj na HNB-ovoj web stranici u lipnju, nalazi poglavlje posvećeno aktivnostima HNB-a u postupku konverzije, ali tako da se ne odaju imena banaka protiv kojih su provedeni postupci jer se, sukladno zakonu, radi o povjerljivim podacima.


HNB je tada naveo i kako je zaprimio i obradio više od 2.251 prigovora potrošača; sporne odredbe isključene su iz aneksa ugovora o kreditu, te je nekoliko banaka korisnicima ponudilo 27.220 izmijenjena aneksa ugovora; izrađena su 6.954 nova, tj. ponovljena izračuna konverzije, ponuđena klijentima dvije banke; za 400 klijenata jedne banke ispravljeni su izračuni korištenjem kamatne stope na točan datum, a 544 nova izračuna konverzije dostavljeni su i klijentima s otkazanim kreditima.