»Stranke su se neodgovorno ponijele, jer su prije nekoliko godina promijenile ustav i odredile dvotrećinsku većinu u Saboru kao način izbora ustavnih sudaca, a sada se nisu spremne dogovarati, što bi trebalo činiti otvoreno i javno. To je neinteligentno političko ponašanje«, ocjenjuje Smerdel
ZAGREB Ukinuti samokandidiranje za suce Ustavnog suda i tajno glasanje o njihovu izboru u Saboru; propisati da kandidate imenuju ugledne pravne institucije i sudovi, stranačke pregovore o sucima učiniti transparentnim, te izbaciti kriterij »isticanja javnim djelovanjem« – to su neki od prijedloga za reformu izbora ustavnih sudaca koje su za naš list iznijeli profesori ustavnog prava s Pravnog fakulteta u Zagrebu Branko Smerdel i Đorđe Gardašević.
»Rješenja postoje, čak prilično jednostavna. Kolege ustavni stručnjaci i ja pisali smo o njima i nudili ih, čak smo napisali propalu ustavnu reformu koju je ponudio bivši predsjednik Josipović. Ali, ako ljudi reformu ne žele, ako iskazuju prezir prema Ustavnome sudu, to je zabrinjavajuće«, kazao nam je Branko Smerdel, komentirajući nedavni neuspjeh Sabora da imenuje tri nova suca Ustavnoga suda.
»Stranke su se neodgovorno ponijele, jer su prije nekoliko godina promijenile ustav i odredile dvotrećinsku većinu u Saboru kao način izbora ustavnih sudaca, a sada se nisu spremne dogovarati, što bi trebalo činiti otvoreno i javno. To je neinteligentno političko ponašanje«, ocjenjuje Smerdel.
Kontrolna funkcija
Đorđe Gardašević upozorava kako bi bilo »nedopustivo« da Sabor ustavne suce ne uspije imenovati na vrijeme, čime bi postao upitan kvorum. »Kada bi broj sudaca pao ispod zahtijevanog broja sudaca, nastala bi situacija blokade samog Ustavnog suda. Ona je, naravno, nedopustiva, s obzirom na sam položaj Ustavnog suda koji ne samo da je jedna od najviših institucija ustavnog poretka, već i s obzirom na činjenicu da Ustavni sud ima nezaobilaznu kontrolnu funkciju ostalih grana vlasti, što se osobito odnosi na nadzor koji Ustavni sud obavlja nad Hrvatskim saborom, odnosno na nadzor ustavnosti zakona«, kazao nam je Gardašević.
On pritom podsjeća kako je jedina odgovornost, u slučaju da Sabor ustavne suce ne imenuje na vrijeme, »politička odgovornost koju procjenjuju sami birači na sljedećim izborima za Sabor«. Branko Smerdel pak poručuje kako se »moramo uzdati da će biti dovoljno političke pameti, pa da će suci ipak biti imenovani na vrijeme«.
Kada je riječ o kriterijima za izbor ustavnih sudaca, Gardašević neke smatra nepreciznima. »Jedan od posebnih uvjeta za izbor jest da se kandidat, među ostalim, »istaknuo svojim znanstvenim ili stručnim radom ili javnim djelovanjem«. Standard »isticanja javnim djelovanjem« svakako je preširok, neodređen i valjalo bi ga ukloniti iz Ustavnog zakona«, smatra Gardašević.
Gardašević i Smerdel slažu se mišljenjem svojega kolege s katedre za ustavno pravo Roberta Podolnjaka, da bi trebalo ukinuti tajno saborsko glasanje o imenovanjima. »Parlamentarizam je sustav stranačke poslušnosti. Kada se postigne stranački dogovor, treba uvesti javno glasanje, a ne da se stranke dogovore, a njihovi zastupnici onda tajno glasaju protiv. U takvim je slučajevima jasno da tu djeluju netransparentni, privatni dogovori, različiti od načelnih stavova stranaka«, objašnjava Branko Smerdel.
Slušati stranku
No najvećim problemom Smerdel smatra mogućnost da kandidati sami ističu kandidature. »Bilo bi dobro da, kao u Njemačkoj, kandidiraju različiti predlagatelji: udruga sudaca, pravni fakulteti, predsjednik države, Vrhovni sud… Mogućnosti je više, ali važno bi bilo da se stranački dogovori vode javno i transparentno«.
Jer, naglašava Smerdel, sadašnji model, u kojemu se fingira traženje navodno »neovisnih« kandidata, obična je iluzija.