Kad korupcija postane slogan

Tristo meni, tristo tebi… Stručnjaci tvrde da popularna reklama Optime promovira neetično ponašanje

Ljerka Bratonja Martinović

Baka je svojoj obitelji "preko veze" sredila povoljan paket usluga

Baka je svojoj obitelji "preko veze" sredila povoljan paket usluga

TV-reklama u udarnim terminima predstavlja u nas očito učinkovitu i poželjnu matricu ponašanja, gdje se sve može postići uz dobru vezu ili preporuku, a sebi priskrbiti materijalnu korist



ZAGREB – »Dobra veza čini čuda«, reklamni je slogan dvosmislenog sadržaja kojom jedan od domaćih teleoperatera već tjednima privlači nove korisnike, i to na etički krajnje dvojben način. Osim dobitne kombinacije TV-kanala, interneta i minuta razgovora, spomenuta TV-reklama u udarnim terminima gledateljima predstavlja i u nas očito učinkovitu i poželjnu matricu ponašanja, gdje se sve može postići uz dobru vezu ili preporuku, a sebi priskrbiti materijalnu korist.


Dvosmislenost


»Mare, jel možeš sredit preporuku? Mogu… Tristo meni, tristo tebi. Pošteno!« Tako se otprilike odvija konverzacija kojom baka iz reklame u telefonskom razgovoru s poznanicom svojoj obitelji preko veze ugovara najbolji telekom paket. Priča, doduše, ima i svoje uporište u ponudi dotičnog teleoperatera, jer se u reklamiranom paketu kao nagrada za preporuku novog korisnika dobivaju dodatne kune, no dvosmislenost nekoliko razmijenjenih rečenica ne ostavlja nimalo dvojbe o tome na kakvu se matricu ponašanja zapravo aludira.


Da se ovakvi propagandni sadržaji u kojima se indirektno promovira koruptivno ponašanje ne bi trebali plasirati u medijima, smatra Zorislav Antun Petrović, suradnik Instituta za kulturu i etiku i nekadašnji čelnik Transparenty Internationala.




– Svaka reklama mora biti razumljiva publici, a ovdje je, unatoč dvoznačnosti poruke, apsolutno očito o čemu se radi. Najtragičnije je da je takvo ponašanje svakom Hrvatu uvjetni refleks kad treba poslovati s tijelima javne uprave – komentira Petrović, za kojeg je spomenuta reklama bez dvojbe neetična. Bilo bi, kaže, lijepo da regulatorna tijela reagiraju, ali to, zaključuje, ne mijenja činjenicu da se radi o dijagnozi ponašanja u hrvatskom društvu.



Iz Optima Telekoma demantiraju da svojom reklamom promoviraju koruptivno ponašanje. Radi se, kažu, o programu koji promovira usluge novim korisnicima kroz preporuke postojećih korisnika i tako donosi novčanu naknadu za oboje, što je u svijetu poznata marketinška metoda.


– Osim što tako motiviramo korisnike financijskim poticajima, utječemo i na povezivanje ljudi, uže i šire lokalne zajednice, a što predstavlja srž našeg branda. Svi korisnici imaju apsolutno jednaka prava sudjelovanja, a program je u potpunosti transparentan, pravedan, legalan i svima dostupan – poručuju.



Po svemu sudeći, spornom je reklamom teleoperater prekršio Kodeks oglašavanja Hrvatskog udruženja društava za tržišno komuniciranje (HURA), a Agencija za elektroničke medije provjerava je li njen sadržaj u koliziji sa Zakonom o elektroničkim medijima.


Nedopuštena praksa


Prema mišljenju Kamila Antolovića, stalnog sudskog vještaka za oglašavanje, nema sumnje da se u njoj mogu naći elementi nedopuštene poslovne prakse i zavaravanja potrošača.


– U video spotu nedvojbeno se mogu identificirati verbalni sadržaji koji označavaju nedopuštenu poslovnu praksu, odnosno preporuku koja uključuje podjelu interesa u novcu – ocjenjuje Antolović. Kodeks oglašavanja jasno definira poštenje i iskrenost kao obvezu oglašivača. Prema članku 3. koji se odnosi na poštenje, tržišno komuniciranje ne smije zlorabiti povjerenje potrošača, odnosno njegov nedostatak iskustva ili znanja, a prema članku 5. koji govori o iskrenosti, oglašavanje treba biti istinito, ne smije navoditi na krive zaključke te ne smije sadržavati »nijednu izjavu, tvrdnju ili obradu slike ili zvuka u kojoj se izravno ili implicitno, izostavljanjem, dvosmislenošću ili pretjerivanjem potrošača može navesti na krivi zaključak…« Upravo to se, kaže Antolović, događa u ovoj reklami gdje potrošač može steći dojam da je ovakav poslovni odnos normalan, uobičajen i etičan.


– Ako je ovakav postupak istinit, te u ponudi oglašivača postoji podjela interesa između njega i korisnika usluga, onda je to neprihvatljiva poslovna praksa. A ako ta praksa nije istinita, nedvojbeno se u dijelu poruke promovira neprihvatljiv i neetičan poslovni postupak – objašnjava Antolović. Prema Kodeksu oglašavanja, ovisno o stavu regularnog tijela, za neetično oglašavanje može se tražiti povlačenje poruke ili pokrenuti sudska tužba.