Plan za škver

TREĆI MAJ Vjerovnicima isplata 15 posto duga odmah, ostatak ide u mirovanje

Marinko Glavan

Foto: S. DRECHSLER

Foto: S. DRECHSLER

Vjerovnicima je na sastanku ponuđeno da prihvate isplatu 15 posto svojih potraživanja odmah, a da za ostatak potpišu izjave da u iduće dvije godine za taj dio potraživanja neće blokirati račun »3. maja«



RIJEKA – Većina vjerovnika poskidala je blokade i na taj način iskazala spremnost da, zajedno s Vladom podijeli rizik i sudjeluje u procesu deblokade i nastavka proizvodnje u brodogradilištu »3. maj«, rekao je pomoćnik ministra gospodarstva Zvonimir Novak, nakon jučerašnjeg sastanka s upravom »3. maja« i vjerovnicima brodogradilišta, održanom u Rijeci.


Vjerovnicima je na sastanku ponuđeno da prihvate isplatu 15 posto svojih potraživanja odmah, a da za ostatak potpišu izjave da u iduće dvije godine za taj dio potraživanja neće blokirati račun »3. maja«.


– Zamolili smo ih da učine dodatni iskorak, da nam, kao Vladi, daju dodatnu sigurnost, da nakon deblokade neće ponovo pokretati blokade i ovrhe za preostali dio potraživanja. Načelno je dogovoreno da će se izjasniti do 1. rujna, do kada bi trebali potpisati izjavu kojom veći dio svojih potraživanja stavljaju u mirovanje na rok od dvije godine. Do tada će se znati kako će se isplatiti taj ostatak potraživanja, rekao je Novak, kojeg smo pitali kako su na ponudu na sastanku reagirali dobavljači i kooperanti.


Priprema se izjava




– Iskazana je visoka razina konsenzusa, tako da vjerujem kako će velika većina, možda čak i svi, na to pristati. Pa čak i oni koji do sad nisu deblokirali račun, odgovorio je Novak.


Zanimalo nas je koliki udio vjerovnika mora povući blokade računa da bi Vlada donijela potrebne odluke o nastavku proizvodnje, odnosno završavanju započetih novogradnji u »3. maju« iz čije bi se prodaje, prema planu uprave, trebao namiriti dio potraživanja države i jamstava koja je država do sad platila naručiteljima. Za pet brodova, prema dosadašnjim istupima uprave »3. maja«, postoji interes više brodovlasnika od kojih je dio spreman i djelomično financirati završetak gradnje.


– Nismo definirali nikakve pragove. Udio potraživanja koja se ne bi bila spremna na taj način regulirati ne bi smio biti 50 naprema 50 posto, kako je sada, nego bi morao biti znatno, znatno manji. Najbolje rješenje bi bilo da svi na to pristanu, jer će u tom slučaju svi biti jednako tretirani, a steći će se osnovni uvjeti za nastavak proizvodnje u »3. maju«, rekao je Novak.


Uprava »3. maja« će, prema njegovim riječima, doraditi navedenu izjavu o stavljanju dijela potraživanja u mirovanje na dvije godine, te izjavu tijekom današnjeg dana poslati svim vjerovnicima.


– Po zaprimanju potpisanih izjava, Vlada Republike Hrvatske će, nakon deblokade »3. maja«, donijeti odluku o isplati tih 15 posto, koje bi vjerovnici dobili odmah. Brodogradilište bi dobilo sigurnost da ih dobavljači i kooperanti neće opet blokirati, kao i da će pomoći »3. maju« da završi započete brodove, kazao je pomoćnik ministra.


Po pitanju osiguravanja potrebnih sredstava za nastavak započetih novogradnji, rekao je kako su još u tijeku razgovori s naručiteljima brodova koji spremni dijelom financirati završetak započetih novogradnji, uz neki oblik garancije.


– Dio sredstava koji će nedostajati pokrit će se kreditnim zaduženjem, rekao je Novak, koji nije htio govoriti koliki je iznos potreban za završetak radova na započetim novogradnjama, niti koliki dio tog iznosa će biti osiguran kreditom. Do sad se u javnosti baratalo brojkom od oko 100 do 130 milijuna eura, koliko bi »3. maju« bilo potrebno da završi posao na pet brodova.


Obnova proizvodnje


Račun »3. maja« bio je blokiran potraživanjima većim od 150 milijuna kuna, no oko polovine vjerovnika već je skinulo blokadu s računa pa je na zadnjem sudskom ročištu preostali iznos potraživanja za koji je blokiran pao na 81 milijun. Od tog iznosa oko 30 milijuna čine potraživanja Ministarstva financija (19 milijuna) i HEP-a (10 milijuna), uz 34 milijuna kuna potraživanja radnika. Preostalih oko 17,6 milijuna su potraživanja uglavnom kooperanata i dobavljača, tako da bi se najveći dio blokade mogao riješiti odlukom Vlade, s obzirom na to da veći dio čine potraživanja Ministarstva financija i tvrtke u državnom vlasništvu.


Vlada će o rješavanju ovih pitanja, kao i o jamstvima za deblokadu i pokretanje proizvodnje, kako je najavio ministar gospodarstva Darko Horvat, odlučivati već na sjednici 22. ovog mjeseca.


Direktor »3. maja« Edi Kučan kazao je nakon sastanka kako je uvjeren da se »vidi svjetlo na kraju tunela« i da će brodogradilište obnoviti proizvodnju, ne samo na započetim novogradnjama, nego i na duži rok.


– Zadovoljan sam sastankom. Bili smo, kao i uvijek, potpuno otvoreni prema vjerovnicima. Mislim da će rješenje biti pozitivno, kao i da će Vlada na sjednici donijeti potrebne odluke, tako da ćemo već krajem ovog mjeseca krenuti dalje, rekao je Kučan.


Na pitanje kada bi konkretno mogla započeti proizvodnja, odgovorio je da je za novogradnju 514, brod za prijevoz automobila, koji je u opremnom bazenu, već spreman dio materijala za nastavak gradnje.


– Taj je brod u stečajnoj masi Uljanika pa se svi skupa oko toga moramo dogovoriti, ali najveći vjerovnik na tom brodu je država, tako da očekujem da ćemo postići zadovoljavajuće rješenje. Krenut ćemo na sve otvorene mogućnosti na svim brodovima na kojima se može raditi, rekao je Kučan.


Brod na kojemu nema nikakvih zapreka je tanker za prijevoz kemikalija i naftnih derivata, koji je u visokom stupnju dovršenosti, a kako je gradnju vlastitim sredstvima financirao »3. maj«, na njemu nema nikakvih tereta, tako da bi, prema Kučanovim riječima, radovi na njemu mogli također započeti odmah.


Ivaniš: Grad Rijeka će prihvatiti ponudu


Grad Rijeka će prihvatiti ponuđene uvjete i na taj način još jednom pomoći u nastojanjima da se ponovo pokrene proizvodnja u »3. maju«, najavio je nakon sastanka zamjenik riječkoga gradonačelnika Nikola Ivaniš. 


Na pitanje kolika su konkretno potraživanja Grada Rijeke, nije odgovorio, kazavši samo kako je riječ o »višemilijunskom iznosu«. Krajem prošle godine, dug brodogradilišta prema Gradu Rijeci iznosio je oko pet i pol milijuna kuna, a ukupna potraživanja Grada prema Uljanik Strojogradnji iznosila su 11 milijuna kuna. Grad Rijeka je, inače, već skinuo blokadu s računa »3. maja«.