Politika i avioni

Što stoji iza zadnje “histerije” o stanju hrvatskih MIG-ova? Stanje, ako je vjerovati stručnjacima, nije tako loše

Danko Radaljac

Foto N. Reberšak

Foto N. Reberšak

Jasno je da je većina ljudi bliskih vojnim krugovima zbilja za čim žurniji odabir modernijeg aviona od onog koji je služio i u davnom vijetnamskom ratu, ali se protive stvaranju histerije koja je bespotrebna



ZAGREB – Gotovo točno godinu dana prošlo je od izbijanja priče o lošem stanju MiG-ova, o prekucanim šasijama iako ih avioni uopće nemaju, te o navodnim potplaćivanjima za remont, a stanje nadzvučne komponente HRZ-a ponovno je došlo u medijsko žarište. Dio medija, izbjegavajući ovaj put detalje koje su lani uspjeli sve pobrkati, počeo je pisati kako su avioni jednostavno u lošem stanju.


Iz krugova bliskih Eskadrili borbenih aviona, kako je naziv nadzvučne komponente HRZ-a, stižu informacije kako piloti i sve ostalo tehničko osoblje nisu zadovoljni ovakvim natpisima, koje drže senzacionalističkim i motiviranim nekim sitnim interesima.


Kao i godinu prije, odgovornima drže ljude bliske predsjednici države Kolindi Grabar Kitarović, odakle je preko »dvorskih novinara«, kako ih nazivaju, zapravo lansirana priča. Ovakve teze imaju uporište i u samom ponašanju predsjednice nakon objave tekstova, kad je okupljenim novinarima kazala kako su avioni stvarno u lošem stanju. Zanimljivo, deset minuta poslije toga načelnik Glavnog stožera Mirko Šundov, koji bi ipak nešto bolje trebao znati stanje svojih postrojbi i tehnike, kazao je da avioni uopće nisu u toliko lošem stanju.




Svi ovi natpisi, koji se ponovno smiruju nakon par dana, zanimljivo su koincidirali s dvije stvari. To su put predsjednice Grabar Kitarović u Kraljevinu Švedsku i potpisivanje sporazuma o vojnoj suradnji Izraela i Hrvatske. Dvije najrealnije ponude za novi hrvatski nadzvučni lovac dolaze iz Švedske i Izraela, a radi se o novim Gripenima i polovnim F-16 izraelskog zrakoplovstva.


Zrakoplovni krugovi stoga zamjeraju predsjednici uletavanje u priču o avionima, jer sad ostaje medijski dojam kako se to radi ne bi li se stvorila slika nužnosti hitne kupnje aviona, ne bi li se što prije krenulo u natječaj za izbor novog supersoničnog borbenog zrakoplova. Stručnjaci tvrde – kad bi se za koji mjesec krenulo s čitavim postupkom, avioni bi mogli početi stizati u Hrvatsku krajem 2019. godine. Što bi koincidiralo s kampanjom za predsjedničke izbore.


Jasno je da je većina ljudi bliskih vojnim krugovima zbilja za čim žurniji odabir modernijeg aviona od onog koji je služio i u davnom vijetnamskom ratu, ali se protive stvaranju histerije koja je bespotrebna.


Jer, kako se saznaje od ljudi bliskih vojnom dijelu Plesa, potrebe za histerijom nema. MiG-ovi 21 HRZ-a u pristojnom su stanju, koliko već avioni stari 40-ak godina mogu biti.


Građani Zagreba samo u posljednjih nekoliko tjedana svjedočili su vježbama aviona u kojima su probijani zvučni zidovi, što ne bi bilo moguće da su letjelice u lošem stanju. Također, priča o gašenju i ponovnom paljenju motora aviona u zraku medijski je bila prenaglašena, to više što to nije nešto što se događalo prvi put, jer se prilikom testiranja avioni znaju namjerno dovoditi do granica kada gašenje motora nije neobično. Zbog toga i postoje protokoli za takve situacije, koji se onda i uvježbavaju.