Nova pravila

Što donosi prijedlog potpune liberalizacije taksi usluga?

Gabrijela Galić

Gradovi više neće moći ograničavati broj taksi dozvola  / Arhiva NL

Gradovi više neće moći ograničavati broj taksi dozvola / Arhiva NL

Najskuplju dozvolu autotaksisti danas plaćaju u turističkom Dubrovniku punih 10.000 kuna. U Zagrebu dozvola košta 1.500 kuna, a budući maksimalni iznos bit će više od 14 puta niži od trenutačno najskuplje dozvole



 Najskuplju dozvolu za rad licencirani autotaksisti danas plaćaju u turističkom Dubrovniku, punih 10 tisuća kuna. S druge strane, u Gradu Zagrebu dozvola košta 1,5 tisuća kuna. Prođe li predložena potpuna liberalizacija taksi usluga, i uvođenje pravila prema kojem će po jednakim uvjetima licencu i dozvolu osiguravati taksisti koji koriste taksimetar i oni koji se koriste elektroničkom aplikacijom, situacija će se promijeniti. Naime, gradovi niti će više moći ograničavati broj taksi dozvola, niti će slobodno formirati njihovu cijenu.



Iako je JOPPD obrazac, preko kojeg se prikupljaju podaci o ukupno ostvarenim prihodima po pojedinom poreznom obvezniku, trebao olakšati obuhvat podataka i omogućiti objavu onih koji se do prije dvije godine nisu obrađivali i prikupljali, državnoj statistici planove usporava nedostatak kadra, pa su i dalje dostupni jedino podaci o prosječnoj bruto i neto plaći na razini države, prosječnoj satnici te jednom godišnje, ali s kašnjenjem i podaci prosječnoj plaći na razini županija.



Okvirni rasponi




Prema procjeni ministarstva mora, prometa i infrastrukture, »s obzirom na postojeće podatke o kretanju prosječnih neto plaća u Hrvatskoj«, cijena taksi dozvola kretat će se »u okvirnim maksimalnim iznosima« u rasponu od 450 do 700 kuna. To znači da će budući maksimalni iznos za dozvolu biti više od 14 puta niži od trenutačno najskuplje dozvole. Pritom, Dubrovnik više neće biti grad u kojem se najviše treba izdvojiti za dozvolu, već bi to trebao biti Grad Zagreb u kojem je koncentrirano gospodarstvo. Prema zadnjim dostupnim podacima prosječna neto plaća na razini grada Zagreba iznosila je 7.180 kuna. Kako se regulira zakonskim prijedlogom, za koji se u resornom ministarstvu nadaju da će se početi primjenjivati s turističkom sezonom, najviša naknada za izdavanje dozvole ne može biti viša od jedne desetine prosječne mjesečne isplaćene neto plaće u pravnim osobama u jedinici lokalne samouprave, odnosno Gradu Zagrebu za posljednji mjesec za koji su objavljeni podaci, a koji prethodi podnošenju zahtjeva za izdavanje dozvole. To znači da bi u ovom trenutku dozvola za taksiranje u Zagrebu koštala maksimalno 718 kuna.


Grad Zagreb, koji ima i status županije, jedini je grad u zemlji za koji se prikupljaju i objavljuju podaci o prosječnoj bruto i neto plaći. Obavlja to Gradski ured za strategijsko planiranje i razvoj grada, tijelo koje je u skladu s odredbama Zakona o službenoj statistici odgovorno za prikupljanje i takve vrste podataka. Ostali gradovi u zemlji tu vrstu statistike ne vode, a još je uvijek ne vodi ni Državni zavod za statistiku.


Kako do podataka


– Jedinice lokalne samouprave koristit će se u primjeni Zakona važećim podatkom o neto plaći na svom području koji na zahtjev mogu dobiti od Fine, navode u resornom ministarstvu odgovarajući na naš upit iz kojih će izvora gradovi crpiti podatak o prosječnoj plaći koja je parametar za izračun cijene dozvole za rad taksista. Finini podaci, međutim, ne daju stvarnu sliku o kretanju plaća na području pojedine jedinice lokalne samouprave, odnosno općina i gradova. Te podatke Fina crpi iz financijskih izvještaja poduzeća i analiziraju se na temelju sjedišta poduzeća. Tako će, primjerice, svi radnici Konzuma, bez obzira na to u kojem gradu u zemlji radili biti ukalkulirani u prosječnu plaću za Grad Zagreb. S druge strane, plaće radnika Plodina, naći će se u prosjeku Rijeke gdje je sjedište poslodavca. No, to su, nažalost jedini podaci koji se za sada mogu dobiti. Na one vjerodostojnije iz službene statistike, jer bi svaku isplaćenu plaću na temelju JOPPD obrasca smještali u mjesto rada, a ne sjedište poslodavca još će se čekati.