Taj posao mora dobiti odobrenje na referendumu. Tražit ćemo zaštitu Ustavnog suda i upozoriti što se događa, kaže Mijat Stanić
ZAGREB » Vlada može očekivati jednako žestok otpor pokušaju da privatizira tvrtku HAC-ONC koja bi upravljala autocestama, kakav je imala i pri namjeri da monetizira autoceste. Njenom pričuvnom planu da kroz javnu ponudu dionica HAC-ONC-a zaradi 1,37 milijardi eura i tako umanji javni dug, već sada protivljenje najavljuju sindikati na autocestama.
Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata i jedan od inicijatora referenduma protiv monetizacije autocesta, izričito se protivi ideji javne ponude dionica HAC-ONC-a.
Državni interes
Što se tiče namjere Vlade da tri posto dionica HAC-ONC-a da Braniteljskom fondu Stanić kaže da Vlada pokušava zamagliti štetne i loše namjere i daje nemoralnu ponudu braniteljima, koje pokušavaju kupiti s tri posto dionica, a isto će vjerojatno ponuditi i radnicima.
– Radi se o prodaji važnog strateškog državnog interesa, to je veleizdaja i branitelji na to neće pristati. Mi ćemo se kao radnici složiti da ne želimo te dionice ako do toga dođe. Sindikati ne žele ni koncesiju ni prodaju već rješavanje dugova reprogramom, objašnjava Stanić. Ističe primjer Slovenije koja je to napravila pa kaže da sada tamo radnici imaju prosječnu plaću od 1.400 eura, a zarada njihove državne tvrtke iznosi oko 60 milijuna eura nakon pokrivanja svih troškova i obveza.
– Smatram da je krajnje neodgovorno što se Vlada odlučuje na ovaj potez na kraju mandata. Nama ostaje objasniti građanima da je riječ o štetnom i nezakonitom poslu. Pokazalo se da je naš ugled veći nego ugled Vlade i uvjeren sam da se građani ni ovaj put neće dati izmanipulirati, ističe Stanić.
Održivi model
Što se tiče branitelja, Josip Klemm, predsjendik Udruge specijalne policije iz Domovinskog rata i član Upravnog odbora Braniteljskog fonda, ističe kako branitelji nikome neće dopustiti da ih pretvori u kamen smutnje u Hrvatskoj, pa tako ni na ovome pitanju. Uvjeren je da Vlada ne bi razmišljala o tome da tri posto dionica HAC-ONC-a dodijeli Braniteljskom fondu da nema prosvjeda u Savskoj, jer o tome nije ni razmišljala kad je privatizirala Croatia osiguranje.
Josip Budimir, gospodarski strateg HSLS-a , stranke koja je dio HDZ-ove koalicije, procjenjuje da je »predloženi alternativni model bolji od prethodnog, takozvane monetizacije utoliko što podrazumjeva prethodni angažman države na financijskom restrukturiranju HAC-a«. Međutim, Budimir žali što se Vlada nije spremna prihvatiti i poslovnog restrukturiranja HAC-a, pa bi time izbjegla i potrebu monetizacije i privatizacije HAC-ONC-a.
– Nažalost, Vlada se ne želi baviti i poslovnim restrukturiranjem koje bi za rezultiralo stvaranjem održivog poslovnog modela upravljanja autocestama. U tom slučaju država ne bi morala tražiti rješenje ni u koncesiji, niti u prodaji poduzeća za upravljanje autocestama. Ako bi se i odlučila na jednu od tih opcija, dobila bi značajno više novca nego što danas može očekivati. Kad drugog angažiramo da odradi naš posao to moramo platiti, upozorava Budimir. Što u HDZ-u misle o Vladinom planu jučer nismo uspjeli doznati do zaključenja ovog broja.