Kad mačke nema, ravnateljstvo kolo vodi

Samovolja ravnateljstva HRT-a: Napravili novo ustrojstvo i vratili javnu radio-televiziju 20 godina unazad

Siniša Pavić

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

Niz je radnih mjesta kojih u sistematizaciji nema, tako da trenutno valjan mandat na HRT-u imaju Glavni ravnatelj i četiri ravnatelja. Ostali rade po inerciji, jer ako su im radne jedinice i promijenjene radna mjesta nisu. Primjerice, ako se i želi odvojiti radio i televizija, za to po pravilniku valja imati glavnog urednika radija i glavnog urednika televizije, ali njih u važećoj sistematizaciji jednostavno nema!



ZAGREB – Ni tinta se još nije bila  osušila na zastupničkoj odluci da smijene Nadzorni odbor HRT-a, a Ravnateljstvo HRT-a na čelu s Kazimirom Bačićem, glavnim ravnateljem, već je požurilo od tog nepostojećeg NO-a, čiji je smjenu navodno iniciralo baš Ravnateljstvo, tražiti suglasnost na brojne odluke bez kojih nema nove sistematizacije radnih mjesta ni novih koeficijenata plaća. Nije prošlo, bar ne taj čas, već je štoviše put Ravnateljstva skoro pa s vrha vladajuće stranke otišla poruka da nema donošenja nikakvih krucijalnih odluka dok se ne oformi novi NO.


No, da su u teškoj zabludi svi koji su taj tren pomislili da će Ravnateljstvo skrštenih ruku čekati neki novi Nadzorni pa još zato jer mu to diktira stranka na vlasti, potvrdilo se nedavno. Na HRT-u je stupio na snagu novi Pravilnik o unutarnjem ustroju Hrvatske radiotelevizije. Pače, na snagu je stupio pravilnik koji je i bukvalno i literarno neprovediv bez niza popratnih odluka i pravilnika, ponajprije bez odluke o plaćama i sistematizaciji radnih mjesta.


Ili, kad se sve pojednostavi na snazi je pravilnik koji je plod samovolje Ravnateljstva jer ga nijedno tijelo amenovalo nije, a kamo li će NO kojeg nema niti će ga skoro biti, pravilnik zahvaljujući kojem se udvostručuje broj uredničkog kadra, ne zna tko kome odgovora i za što, pravilnik zahvaljujući kojem nema nikoga na razini ispod ravnateljske tko bi mogao potpisati putni nalog ili kakav ugovor a da to nije s onu stranu zakona.


»Uoči razliku«




Oni koji su pravilnik pisali, a nitko na HRT-u ne zna reći tko je autor, jamačno će kazati kako je se radi tek o dokidanju Pravilnika o unutarnjem ustroju što ga je donio za svog mandata Goran Radman, onog koji je spojio Hrvatski radio i Hrvatsku televiziju te imao nakanu ojačati produkcijski odjel. Radman i suradnici bili su uvjereni kako ne bi smjelo biti problema da oni koji uređuju program od produkcije naručuju ono što im treba. Nije se tad činilo dobro, na HRT-u će vam danas neslužbeno kazati da je Radmanova vizija zastala na pola zamišljenog, no Radmanu i suradnicima valja priznati makar to da su mjesecima prije donošenja pravilnika hodočastili naokolo po centrima i redakcijama ne bi li objasnili djelatnicima što novi ustroj donosi, baš kao i to da se makar činilo kako jači produkcijski odjel donosi koliko toliko veću transparentnost pri nabavi djela iz vanjske produkcije.


Novi pravilnik nije po centrima predstavljao ama baš nitko. On je bačen pred zaposlenike tako da i nije trebalo izgovoriti očito – uzmi, ili otiđi. A koliko je samo pogrešno tumačenje da se tu itko razračunava s Radmanovom ostavštinom, pa još da je ozbiljno i temeljito, svjedoči i ovaj primjer. Rubriku bi se dalo nazvati »uoči razliku«, onako kako se razlike sitne traže u zadacima enigmatskih časopisa. Jer, krenete li iščitavati recimo poglavlje »Organizacijski ustroj HRT-a, točku prvu zvanu »Program«, vidjet će te da je tekst do u vlas isti u oba pravilnika.


Ili, sve je skoro pa u vlas isto, a ono što nije mahom je manjkavo. Primjerice ostao je u novom Pravilniku opis poslovne jedinice Program isti. Samo, zaboravio je autor nadopisati riječ »proizvodi« u opis te poslovne jedinice. Tako sada Program, u kojemu radi većina zaposlenika HRT-a i u kojemu su sada svi produkcijski odjeli, koji zajedno s IMS-om proizvode program, nema u svom opisu riječ – proizvodi!? Ali, planira, raspoređuje, naručuje…


Osnovna razlika između dva dokumenta jest tako ta da je iz odjela produkcije premješten svatko tko je do sada proizvodio program. Pitanje je zašto? Odgovor s HRT-a ne nude. Može se samo špekulirati, pri čemu nije nevažno podsjetiti na obavezu HRT-a da 15 posto od budžeta namijenjenog proizvodnji programa mora izdvojiti na kupovinu audiovizualnih djela od vanjskih proizvođača. Proračun za program je ove godine nekih 309 milijuna kuna, no kada se krene s novim računovodstvom, a krenuti se mora, i kada u masu sredstava za program uđu i plaće zaposlenika, tih 15 posto na naglo raste na oko 700 milijuna kuna od kojih valja izdvojiti 15 posto za vanjsku produkciju.


Koliko god zločesto bilo kazivati da manje gužve u produkcijskom odjelu znači i lakšu kontrolu većeg novca od manjeg broja ljudi, nekako se i taj zaključak nameće u nedostatku boljih objašnjenja s HRT-a. A zašto se s Pravilnikom ovako žuri? Tu bi odgovor možda trebalo tražiti u činjenici da je razriješeni NO bio protiv bilo kakve promjene važnih akata bez promjene Statuta HRT-a kojeg usuglasiti moraju NO, radnici i Ravnateljstvo.


Riskantan posao


Pravilnik ne prati baš ni jedna odluka koja bi ga mogla oživotvoriti, osim što mu tekst visi po zidovima Prisavlja što betonskim, što virtualnim. Oživjeti ne može jer novu organizaciju ne prati sistematizacija, makar je novi ustroj za šlampava kopipejstanja Radmanova dokumenta »izmislio« niz novih redakcija. Primjerice, Hrvatski radio je dobio redakcije koje nikad ranije nije imao, recimo onu religije, taman da tri-četiri novinara moraju dobiti i šefa.


Niz je radnih mjesta kojih u sistematizaciji nema, tako da trenutno valjan mandat na HRT-u imaju Glavni ravnatelj i četiri ravnatelja. Ostali rade po inerciji, jer ako su im radne jedinice i promijenjene radna mjesta nisu. Primjerice, ako se i želi odvojiti radio i televizija, za to po pravilniku valja imati glavnog urednika radija i glavnog urednika televizije, ali njih u važećoj sistematizaciji jednostavno nema! A dok je tako dotle je svaki potpis što ga gdjekoji urednik stavi na najbanalniji dokument danas sutra zaloga kakvoj inspekciji da uradi svoje, a to pak znači da je ugovaranje poslova pa i onih koji bi trebali iznjedriti jesensku shemu vraški riskantan posao u ovom trenutku.


S kolikom su »ozbiljnošću« autori pravilnika ušli u ovaj posao možda najbolje govori podatak da su s vrha kuće najprije sve zaposlenike koji imaju bilo kakvih pitanja i nedoumica glede pravilnika naputili da se obrate pravnoj službi!? Na naš upit zbog čega se išlo u aktiviranje pravilnika bez da se ima popratne odluke, dobili smo odgovor koji kaže: »Obavješćujemo Vas da Hrvatska radiotelevizija posluje u skladu sa svim zakonskim i drugim važećim propisima te će o pojedinostima povezanima s novim ustrojem pravodobno obavijestiti javnost«.


Bez valjane snage


A onda, ni par dana nakon što je pravilnik stupio na snagu, zaposlenicima se pisanom obavijesti obratio sam Glavni ravnatelj Bačić. Tekst je taman takav da između redaka Bačić priznaje da pravilnik nema nikakve valjane snage, ali ih svejedno moli, ako ih već molbom ne gura u bezakonje, govoreći da »do potpune primjene Pravilnika o unutarnjem ustroju HRT-a te prilagodbe svih poslovnih sustava i procedura sve poslove obavljaju prema dosadašnjim procedurama i zaduženjima«.


Prije desetak dana HRT je izgubio NO. Morali su otići pod hitno nakon što su javnosti dali na uvid izvješće o radu za 2016. u koje upozoravaju na niz mogućih nepravilnosti u poslovanju. Umjesto da se izviješće analizira NO je razriješen, a HRT, tvrtka koja na godinu raspolaže s milijardu i 400 milijuna kuna, na par mjeseci je ostavljen bez ikakva nadzora. I dok Nadzora nema može se svašta, pa i donositi loše odluke. Podosta je svijeta na HRT-u koji neslužbeno tvrdi, dobili smo ustroj koji HRT vraća više od 20 godina unatrag.