Ante Ramljak ispričao se zbog pogreške
Nove norme odnosit će se na 330 ljudi s liste stečajnih upravitelja koji vode stečajne i predstečajne postupke ali ne i na izvanrednog povjerenika u AgrokoruNove norme odnosit će se na 330 ljudi s liste stečajnih upravitelja koji vode stečajne i predstečajne postupke ali ne i na izvanrednog povjerenika u Agrokoru
ZAGREB Posljedica slučaja Texo Managementa zbog kojeg je Ante Ramljak dao ostavku na mjesto izvanrednog povjerenika u Agrokoru bit će i promjene Stečajnog zakona kojima Vlada planira regulirati pitanje sukoba interesa za osobe koje vode insolvencijske postupke, stečajne upravitelje, povjerenike u predstečajnoj nagodbi i izvanrednog povjerenika. Već ranije premijer Andrej Plenković je priznao da je slučaj Texo pokazao da je trebalo pronaći rješenje i za mogući sukob interesa izvanrednog povjerenika i najavio je izmjenu regulative. SDP je nakon toga predložio da se ta sukob interesa regulira, isključivo kad je u pitanju izvanredni povjerenik, promjenama Zakona o sprječavanju sukoba interesa što je Vlada odbila, najavljujući izmjene Stečajnog zakona s ciljem da se potencijalni sukob interesa svede na minimum kad su u pitanju stečajni upravitelji, predstečajni povjerenici i izvanredni povjerenik.
Ministarstvo pravosuđa tek treba izraditi prijedlog izmjena zakona, te da on treba biti i usvojen u parlamentu, moglo bi se dogoditi da postupka izvanredne uprave u Agrokoru, koji je i povod promjenama, bude baš onaj insolvencijski postupak na koji se te izmjene neće primjenjivati. Do okončanja tog postupka ostalo je mjesec dana, odnosno najviše još četiri mjeseca ako se on završi u najviše dopuštenom produljenju od tri mjeseca. S obzirom na to kakvi su uvjeti iz lex Agrokor za otvaranje postupka izvanredne uprave i da ih zadovoljava po broju zaposlenih rijetko koja tvrtka u državi, malo je vjerojatno i da će se postupak izvanredne uprave tako skoro ponovo provoditi u Hrvatskoj, pa da bi se na nekog povjerenika primjenjivale odredbe o sukobu interesa koje tek treba regulirati Stečajnim zakonom.
Način imenovanja
No, zato ostaje više od 330 stečajnih upravitelja, koji ujedno mogu biti i povjerenici u predstečajnom postupku, za koje će Vlada utvrditi odredbe koje bi trebale pomoći da se sukob interesa svede na minimum. Riječ je o ljudima koji se nalaze na listi stečajnih upravitelja, za što su morali zadovoljiti određene uvijete, između ostaloga polagati ispit i kojim mjesto u stečajnom postupku dodjeljuje sud i to, kako zakon propisuje, kompjutorskim odabirom. To nije slučaj s izvanrednim povjerenikom koji ne mora imati položen taj ispit i kojeg zapravo predlaže i imenuje Vlada svojom odlukom, a Trgovački sud samo potvrđuje. Nejasno je kako će Vlada u svom prijedlogu pomiriti te dvije stvari jer se u samim temeljima, odnosno načnu imenovanja razlikuje pozicija stečajnog upravitelja i izvanrednog povjerenika.
Razlozi za izuzeće
Sam Stečajni zakon već ima određene odredbe koje određuju zašto netko ne može biti imenovan za stečajnog upravitelja u određenoj tvrtki, i dio njih se zapravo tiče sukoba interesa. Tako za stečajnog upravitelja, iako se nalazi na listi upravitelja ne može biti imenovana osoba koja je u kompaniji nad kojom je otvoren stečaj bila zaposlena kod stečajnoga dužnika ili je bila član nekog njegova tijela, koja je bliski srodnik suca, osoba odgovornih za obveze u stečajnom postupku, članova uprave i drugih tijela dužnika, vjerovnika te osobe koje su u odnosu suparništva sa stečajnim dužnikom. Zasad nije jasno ni hoće li stečajni upravitelji imati obvezu ispunjavanja imovinske kartice i tko će nadzirati jesu li u eventualnom sukobu interesa, odnosno hoće li taj posao biti, kao i dosad, prepušten sudu ili će to biti nova zadaća Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.
Bivša predsjednica tog Povjerenstva Dalija Orešković, kaže da treba vidjeti kako će Vlada u zakonu urediti pitanje sukoba interesa stečajnih upravitelja i izvanrednih povjerenika, ali dodaje da ne bi trebalo biti komplicirano definirati taj sukob interesa, odnosno da samo treba krenuti od definicija koje u procesnim zakonima stoje kao razlozi za izuzeće suca, pa se na tom tragu mogu odrediti situacije koje bi povjerenika ili upravitelja dovele u potencijalni sukob interesa.
– Razlozi za izuzeće načelno postoje u svim onim predmetima (situacijama) u kojima postoje okolnosti koje dovode u sumnju nepristranost osobe koja o tom slučaju odlučuje. To su zapravo situacije na koje je po logici stvari i dosad sud ali i stečajni upravitelj ili izvanredni povjerenik morao misliti. Ante Ramljak se na sjednici saborskog odbora na samom početku ispričao jer je pogriješio, znači i sam je uočio što je pogrešno bilo u tome da tvrtka za koju je radio bude angažirana u Agrokoru, kaže Orešković.
Privatni interes
Dodaje i da se mora voditi računa o tome da svaki potencijalni sukob interesa ne znači i kršenje zakona. Pojašnjava da je potencijalni sukob interesa situacija u kojoj onaj koji se u njoj nalazi mora poduzeti odgovarajuće mjere kojima se s takvom situacijom upravlja u cilju zaštite javnog interesa, očuvanja vlastitog integriteta i povjerenja građana, primjerice deklariranjem spornih okolnosti, povećanjem transparentnosti, izuzimanjem od postupanja i donošenja odluka u odnosu na situaciju iz koje proizlazi potencijalni sukob interesa, delegiranjem donošenja odluka na drugu osobu ili tijelo i slično.