Foto S. Drechsler
Hrvatska će uz Italiju i 2017. biti lider na austrijskom tržištu, najavljuje direktor predstavništva HTZ-a u Beču Ranko Vlatković. Napominje da je na tržištu već sada jasno da će 72 posto Austrijanaca kod odabira destinacije za svoj godišnji odmor na prvo mjesto staviti faktor sigurnosti
Hrvatska je imala rekordnu turistički sezonu, ali da bi ostvarila Strategiju razvoja do 2020. trebala bi joj svaka iduća godina biti rekordna. S jedne strane imamo šansu privući što više turista koji zbog straha od terorizma ne putuju više u Grčku, Tursku, Egipat… a to je, zapravo, šansa koja se ne propušta. No, s druge strane, svako naše emitivno tržište ima svoje specifičnosti, svoje političke ili ekonomske krize i u velikom dijelu ovčisimo i o njihovoj dobroj volji. Nijemce muče migranti, Talijanima su potresi uzdrmali sigurnost, Ruse muči rubalj i ekonomska kriza, Austrijancima je najvažnija sigurnost destinacije, a Francuzi i Britanci najavljuju nove avio linije idućeg ljeta… Prognoze su dobre, a to potvrđuju i predstavnici Hrvatske turističke zajednice diljem Europe.
Sigurnost je najvažnija
– Hrvatska će uz Italiju i 2017. biti lider na austrijskom tržištu, najavljuje direktor predstavništva HTZ-a u Beču Ranko Vlatković. Napominje da je na tržištu već sada jasno da će 72 posto Austrijanaca kod odabira destinacije za svoj godišnji odmor na prvo mjesto staviti faktor sigurnosti.
– Upravo zbog toga će biti najtraženije destinacije brzo i lako dostupne u vlastitom prijevozu, a to su upravo Hrvatska i Italija. Treba naglasiti da smo i ove godine bili lideri na tržištu i taj podatak je obznanio respektabilni Instituts für Freizeit-und Torismusforschung (IFT), dakle prestigli smo dosad nedostižnu Italiju. Mi se na austrijskom tržišti borimo za 50 posto udjela jer ostala polovica Austrijanaca svoj godišnji odmor realizira u vlastitoj zemlji, ističe Vlatković.
– Od charter destinacija kod Austrijanaca najtraženija će biti Španjolska, bez obzira na to što se najavljuje povećanje hotelskih cijena u Španjolskoj od 10 posto. Italija će povećati cijene po najavama turoperatora od 2-4 posto, a charter usluge će rasti od 4-4,5 posto. Grčka će igrati na onim otocima gdje neće biti migranata, a ako to premoste imat će dobru sezonu. Austrijancima u fokusu zanimanja ni ove godine neće biti Turska, Egipat, ni Tunis, pa će opet profitirati Portugal i Bugarska koja ima izuzetno niske cijene. Naš najveći problem je nedostatak hotelskih kreveta, posebice u glavnoj sezoni, i to naračito u segmentu 3 i 4 zvjezdice. Upravo zbog toga se očekuje rani buking zbog pravovremenog osiguranja smještaja, najavljuje Vlatković.
Talijana 4 posto više
Optimizam stiže i iz Italije. Branko Curić, direktor predstavništva HTZ-a u Milanu kaže da su očekivanja za 2017. pozitivna.
– Očekuje se daljnji porast putovanja Talijana posebno u zemlje koje su im u blizini, pa je tako uz Francusku, Španjolsku i Grčku u interesu Talijana i Hrvatska, a očekuje se i povećanje potrošnje, kaže Curić.
Inače, Italija je po po podacima e-Visitora četvrto tržište po važnosti za Hrvatsku, i po dolascima, i po noćenjima. Takav redodsljed bilježi se i u Istri i Primorsko-goranskoj županiji, u koje Talijani najviše putuju.
– Za 2017. očekujemo povećanje od 3 do 4 posto, odnosno 30.000 do 40.000 Talijana više i 150.000 do 200.000 noćenja više u odnosu na ovu godinu, procjenjuje Curić i savjetuje da se za iduću godinu treba posebno zalagati za kampanje usmjerene na odličan raspored praznika koji padaju izvan vikenda i Talijani vrlo rado spajaju praznike s vikendima. U predsezoni su to Uskrs, kad Talijani tradicionalno putuju, zatim 25. travanj – Dan oslobođenja, Praznik rada te 2. lipanj – Dan Republike. Naglasak u ovim kampanjama, kaže Curić, treba bit i na posebnim programima kojima su Talijani skloni – enogastronomija, kultura i spomenička baština, priroda s našim nacionalnim parkovima i parkovima prirode; zatim zdravstveni turizam u najširem smislu, nautika i nautički turizam, a dodajmo svemu tome i programe vezane za aktivni život, odnosno outdoor programe.
– Postoje i tri opasnosti za odlazak Talijana na godišnje odmore, a to su u prvom redu potresi koji su snažno poremetili njihov život, zatim najavljeni konstitucijalni referendum koji može donijeti političku nestabilnost, te usporavanje gospodarskih pokazatelja koja se predviđaju u posljednjem tromjesječju ove godine, napominje Curić.
Nove linije za Francuze
Hrvatska definitvno postaje jedno od najpopularnijih odredišta i za Francuze. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku u prvih osam mjeseci zabilježen je porast od 6,6 posto u dolascima te 10,7 posto u noćenjima.
– Te bi se brojke trebale dodatno uvećati do kraja godine budući da su i dolasci i noćenja i u posezoni u porastu. Ovaj uspjeh tim je veći ako se zna da je glavni konkurent Hrvatskoj na francuskom trzištu upravo sama Francuska. Stoga se Predstavništvo HTZ u Francuskoj u suradnji s Glavnim uredom HTZ-a nu ovoj fazi okreće promociji selektivnih turističkih oblika s naglaskom na cikloturizam, enogastronomiju, city break, zdravstveni turizam, nautiku, MICE segment…. jer upravo na taj način možemo ostvariti dodatne akvizicije u pred i posezoni te povećanje prosječne potrošnje, kaže direktorica Predstavništva HTZ u Parizu, Danijela Mihalić Đurica. Ističe da su dosad prepreke još brojnijim dolascima turista iz Francuske bile nedostatne zračne linije, no ove je godine uvedeno čak devet novih zračnih linija s polascima iz Pariza, Toulousea, Bordeauxa, Nantesa i Marseillesa.
– Za iduću godinu u najavi je otvaranje nekoliko novih zračnih linija iz francuskih gradova, no još je prerano otkriti o kojim se linijama radi, jer pregovori sa zračnim kompanijama i dalje traju.
Iako su regije Split i Dubrovnik tradicionalno regije s najviše dolazaka francuskih gostiju, u posljednje se vrijeme sve više primjećuje trend preusmjeravanja francuskih gostiju na nove destinacije poput Zagreba i Istre. Upravo su mi javili da Zračna luka Pula ove godine bilježi najveći porast dolazaka upravo s francuskog tržista od 22 posto, kaže Mihalić Đurica i dodaje da danas na francuskom tržištu gotovo da i nema značajnog organizatora putovanja koji nema Hrvatsku u ponudi, a mnogima od njih Hrvatska postaje jednom od ključnih destinacija.
– Tako je primjerice, najveći francuski organizator putovanja TUI France pod francuskim brendom Marmara ove godine prvi put otvorio produkciju u Hrvatskoj, i to na Braču, a ovaj važan partner na tržištu planira značajno povećanje produkcije i u idućim godinama. I francuski lider u apartmanskim naseljima Pierre&Vacances širi produkciju u Hrvatskoj na regiju Zadar, ali i druge regije. U sljedećem razdoblju možemo očekivati dodatna povećanja noćenja i dolazaka s ovog tržišta budući da se Francuzi sve više okreću novim destinacijama među kojima Hrvatska zauzima jednu od vodećih pozicija, ocjenjuje Danijela Mihalić Đurica.
Nijemci oprezni zbog migranata
Ova je godina na njemačkom tržištu bila posebna. Krize u destinacijama istočnog Mediterana promijenile su tok putovanja i stvorile na početku sezone zadršku kod njemačkih gostiju.
– U turističkim agencijama se primijetilo da su klijenti odgađali odluku o putovanju i destinaciji, a to je stvorilo poteškoće i u poslovanju agencija i turoperatora. Ukupna razina putovanja koju su Nijemci realizirali u svim destinacijama u protekloj ljetnoj sezoni bit će ili na razini lanjske godine ili lagano ispod te razine. Konkretne brojke bit će poznate početkom 2017. ali već sad je poznato da su se u turoperatorskom poslu prihodi smanjili za 4 posto u odnosu na 2015., kaže direktor predstavništva HTZ-a u Berlinu Romeo Dragichio.
– Nijemci su i dalje zabrinuti zbog migracijskih tokova i u posljednje vrijeme zbog Brexita. Što se Hrvatske tiče, 2016. bila je pozitivna sezona i pretpostavljamo da će rezultati biti na razini najava prije početka same sezone, procjenjujemo da će oko 100.000 Nijemaca više posjetiti Hrvatsku u odnosu na 2015. i da ćemo se približiti brojki od 2,3 milijuna dolazaka s tog tržišta.
– U fokusu interesa turoperatora je i Kvarner. Prve naznake za predstojeću sezonu su pozitivne, ali za konkretnije projekcije valja svakako sačekati početak sljedeće godine kad se u Njemačkoj povećava volumen rezervacija, kaže Dragichio.