Nema pomaka

Radnici HŽ Infrastrukture spremaju se za štrajk, vlakovi bi već s prvim danom prosinca mogli znatno kasniti

Gabrijela Galić

Željeznički promet mogao bi sljedeći mjesec biti prilično otežan / Foto Denis LOVROVIĆ

Željeznički promet mogao bi sljedeći mjesec biti prilično otežan / Foto Denis LOVROVIĆ

U slučaju da do kraja mjeseca studenog ne dođe do pomaka i kolektivni ugovor se ne ispregovara, prava radnika Infrastrukture mogao bi regulirati Pravilnik o radu kojeg jednostrano donosi poslodavac. Onda slijedi štrajk za zaštitu prava radnika



ZAGREB – Promet u, kako putničkom tako i teretnom, prijevozu željeznicom s prvim danom prosinca mogao bi biti znatno otežan. Dva velika sindikata HŽ Infrastrukture najavljuju organiziranje štrajka do ispunjenja zahtjeva, odnosno potpisivanja novog Kolektivnog ugovora. Sindikat željezničara Hrvatske i Sindikat infrastrukture već pripremaju članstvo na terenu za štrajk. Prije njega organiziraju veliki prosvjed, pa će dio radničkog nezadovoljstva osjetiti i nova Vlada jer bi prosvjed trebao kulminirati na Markovu trgu.


Produžena primjena


Kolektivni ugovor za radnike HŽ Infrastrukture istekao je prošle godine i trenutno je u produženoj primjeni koja završava sa zadnjim danom studenog. Pregovori za novi dokument započeli su prije više od godinu dana sa starom Upravom koju je vodila Renta Suša. Tada je sindikatima Uprava ponudila oštro rezanje svih prava koje bi rezultiralo uštedom od gotovo 80 milijuna kuna na primanjima radnika. Sindikati su tada upozoravali da je prijedlog Uprave diskriminatoran prema određenim kategorijama radnika – starijima i onima koji rade u smjenskom radnom vremenu.



Ukupne financijske uštede prema prijedlogu što ga je dala bivša Uprava ostvarile bi se kroz 19 mjera za smanjenje prava. Sindikati su tada upozoravali kako su kroz kolektivno pregovaranje od 2013. godine postignute uštede od nepuna 154 milijuna kuna čime je udio troška radnika u ukupnim troškovima sveden na 53 posto, dok je prosjek na razini EU 50 posto.




No, i u prošloj godini postignute su dodatne uštede jer su se radnici odrekli, među ostalim, regresa, božićnice, dana godišnjih odmora. Odnosno, prava u vrijednosti 30 milijuna kuna.



Prošlogodišnji pregovori nisu krenuli dobro, a HŽ Infrastruktura će ostati zapamćena kao prvo poduzeće u kojem je poslodavac pokrenuo postupak mirenja koji nije uspio. Niti pregovarači proces nakon njega nije imao rezultata. Nastavilo se pregovarati s novom jednočlanom Upravom HŽ Infrastrukture, koja je sindikatima na stol stavila dokument svojih prethodnika.


Niža primanja


“Trenutačno stanje kolektivnog pregovaranja je takvo da se još uvijek nismo maknuli od pregovora s tekstualnog dijela Kolektivnog ugovora. U međuvremenu, Pregovaračkom odboru sindikata upućen je i prijedlog tarifnog dijela koji nije ni malo dobar. Materijal koji smo zaprimili sadrži niz smanjenja što bi radnicima znatno umanjilo mjesečna primanja. Ponovno se predlaže veliko ukidanje dodataka na plaću. Nakon primitka prijedloga o smanjenju jasno smo izrazili neslaganje s takvim drastičnim rezanjem prava. S obzirom na to da nam produžena primjena istječe do kraja ovog mjeseca i da tada više nećemo imati Kolektivni ugovor moramo pripremiti sve zakonske mogućnosti da obranimo prava radnika”, napisali su sindikati svom članstvu pripremajući ga na akcije.


U slučaju da do kraja mjeseca ne dođe do pomaka i kolektivni ugovor se ne ispregovara, prava radnika Infrastrukture mogao bi regulirati Pravilnik o radu kojeg jednostrano donosi poslodavac.