Vojska čija se tehnika sada koristi za civilno traganje i spašavanje ne slaže se s formalnim prebacivanjem dijela helikopterskog zrakoplovstva u novu agenciju pa bi se moglo dogoditi da taj posao kad uđemo u EU obavlja neka strana tvrtka koja pobijedi na javnom natječaju
ZAGREB Vlada je još 3. kolovoza naložila osnivanje Povjerenstva za izradu Nacrta prijedloga Projekta uspostave višenamjenske zrakoplovne službe zaštite i spašavanja, međutim do sada se Povjerenstvo nije konstituiralo. Nekoliko državnih institucija još uvijek nije imenovalo svoje ljude za Povjerenstvo, tako da se nije ispoštivala naredba Vlade da se u roku od osam dana odrede osobe koje će se pozabaviti ovom zadaćom. Među institucijama koje bi trebale imenovati svoje ljude je šest ministarstava, pet ostalih državnih i javnih institucija te Oružane snage. Voditelj projekta prema odluci Vlade bit će član iz Državne uprave za zaštitu i spašavanje, međutim niti on još uvijek nije određen.
Žongliranje
Odluka Vlade nastala je zbog pritisaka Europske unije. Država je do sada, zapravo svjesno, kršila odredbe mnogih konvencija o spašavanju kojih je potpisnica, a koje nalažu da se traganje i spašavanje (»search and rescue«, SAR) obavlja specijaliziranim civilnim službama. Hrvatska je jednostavno za sve koristila vojnu tehniku. Time je i dolazilo do apsurda da se nepažljivim turistima ne može naplatiti spašavanje iz problema koji su sami stvorili. Služba koja bi se ustrojila tako bi spriječila možebitni bizaran rasplet situacije: da SAR u Hrvatskoj obavljaju strane civilne agencije nakon raspisanog natječaja.
No, kako to nerijetko biva u Hrvatskoj, postoji realna mogućnost da ovo povjerenstvo neće osmisliti koncept pouzdane službe za SAR, već će se jednostavno kroz papire i nova imenovanja »prevariti« Europsku uniju. Naime, kako se neslužbeno saznaje, veći dio Vlade koji se bavi ovim pitanjima ne želi napraviti nikakva dodatna ulaganja kako bi se pokrenula nova profesionalna agencija za spašavanje, jer bi to značilo i nove početne troškove. Ideja im je da se jednostavno dio helikopterskog zrakoplovstva HRZ-a formalno prebaci u tu agenciju, a njima bi se možda »prikačili« čak i kanaderi.
S takvim scenarijem ne slažu se osobe iz vojnog sustava, obzirom da uviđaju probleme u takvom žongliranju.
Skuplje rješenje
Naime, svi piloti spomenutih letjelica su djelatne vojne osobe, koje se ne može tek tako prebaciti na civiline poslove. Njima bi se trebao dati novi posao u toj agenciji ili službi, a izgubili bi mjesto u Oružanim snagama. S druge strane, helikopteri Mi-8 i Mi-17 koje vojska ima jednostavno nisu ekonomični za SAR misije. U konačnici, zbog mnogo veće cijene operativnog djelovanja, prebacivanje ovih helikoptera u civilnu službu traganja i spašavanja bi bilo na duže staze skuplje rješenje od kupnje manjih specijaliziranih letjelica.
MORH i Oružane snage imenovali su svoje ljude za Povjerenstvo, a radi se o pomoćniku ministra Viktor Koprivnjak te zapovjednik HRZ-a Dražen Šćuri. Oni bi lako mogli lomiti koplja s predstavnicima »civilnih« ministarstava, jer ovakve zadaće koštaju, a država ima jako malo novaca. Najteža požarna sezona u posljednjih desetak godina već je »izmuzla« gotovo sva ovogodišnja sredstva MORH-a predviđena za protupožarnu djelatnost, tako da će priča o traganju i spašavanju donijeti nove financijske prijepore. Stoga se ne može izostaviti niti mogućnost da kroz godinu i pol dana ove zadaće u Hrvatskoj obavlja neka strana tvrtka koja pobijedi na javnom natječaju.