Foto Facebook
Na ranijim fotografijama vidljivo je katastrofalno stanje broda, dok je 14. kolovoza brod već u moru, bez tragova ruzine koja je ranije prekrivala značajan dio oplate broda
Članovi Facebook grupe ‘Bourbon Rhode Rescue’ pokrenuli su peticiju kojom se traži nastavak potrage za šibenskim kapetanom Dinom Miškićem i članovima posade tegljača Bourbon Rhode, koju francuska kompanija Bourbon želi zaustaviti.
Zainteresirani peticiju mogu potpisati OVDJE. Peticija je u trenucima pisanja ovog teksta prikupila više od 3.000 potpisa, a njihov broj konstantno raste. Organizatori peticije ujedno pozivaju sve koji imaju informacije o tvrtki Bourbon, kao i o stanju broda te opreme na Bourbon Rhodeu da im se jave na mail [email protected] ili administratorima Facebook grupe OVDJE.
Spomenutu Facebook grupa pokrenuli Šibenčani Maja Šulje, Sebastian Latocha, Đurđa Vrljević Šarić, Štrkalj Milica i Anita Perkov Kalebota redovito objavljuje sve informacije o potrazi za kapetanom i posadom tegljača koji je potopljen u uraganu Lorenzo nasred Atlantika.
Objavljene fotografije stanja tegljača
Ondje su danas također objavljene fotografije stanja Bourbon Rhodea prije i poslije posljednjeg refita, prenesene s jedne španjolske stranice koja objavljuje fotografije i informacije vezane uz moru, plobidbu i pomorce.
Dio fotografija nastao je 2. kolovoza, prije početka dokovanja, a drugi dio 14. kolovoza nakon završetka radova. Na ranijim fotografijama vidljivo je katastrofalno stanje broda, dok je 14. kolovoza brod već u moru, bez tragova ruzine koja je ranije prekrivala značajan dio oplate broda.
Kum i prijatelj nestalog kapetana Dine Miškića, pomorac Joško Mrvica u razgovoru za Morski.hr rekao je da je Bourbon Rhode bio u jako lošem stanju, jer je 12 godina bio u Nigeriji. Nakon popravka, 3. listopada, trebao je ući u novi charter, ali Mrvica objašnjava kako brod nije popravljen. No, francuska kompanija forsirala je da tegljač do 3. listopada stigne u Georgetown.
Joško Mrvica iznio je i da je tegljaču stao jedan motor, te da nije imao šanse za siguran prolazak nakon što su ušli u područje uragana Lorenzo. Zbog nedovoljne količine goriva na brodu, iznio je Mrvica, šibenski kapetan i njegova posada nisu mogli ni zaobići uragan te tako sigurno stići u Georgetown.
– Firma je oduvijek bila škrta i nije popravljala brod, rekao je Mrvica.
Nepoznata sudbina kapetana i šestorice mornara
Podsjetimo do havarije Bourbon Rhodea došlo je 26. rujna oko 2.000 nautičkih milja od Martiniquea. Nakon osmodnevne intenzivne potrage spašena su trojica ukrajinskih mornara, a pronađena su i četvorica mrtvih članova posade.
Još uvijek je nepoznata sudbina šibenskog kapetana Dine Miškića i još šestorice nestalih članova posade. No, u petak je, nakon samo osam dana, službeno prekinuta potraga za pomorcima.
U svojoj jutrošnjoj objavi tvrtka Bourbon piše kako će se nastaviti s ‘pasivnom’ potragom, a izrazili su svoju žalost te sućut obiteljima poginulih. No, brojni ljudi prozivaju ih u komentarima. Ne razumiju kako se pretraga može zaustaviti nakon samo osam dana.
Pretraga je prekinuta pod obrazloženjem da su protekom vremena nestale šanse za preživljavanje ljudi u moru, no mnogi upozoravaju da još uvijek nije sa sigurnošću potvrđeno da se nijedan od sedmorice nestalih pomoraca nije dokopao splavi za spašavanje, gdje bi mogli preživjeti čak i tjednima.
Transkript posljednjih poruka Dine Miškića
Portali Morski.hr i Dalmacija Danas objavili su transkript razgovora kapetana Dine Miškića pred samu havariju. Dostavio im ga je Dinov kolega, koji je želio ostati anoniman. Riječ je o pomorcu koji se trenutno nalazi izvan Europe, a do transkripta je, kaže, došao povjerljivim kanalima.
Ne slaže se sa skrivanjem istine pa je stoga pustio transkript za koji tvrdi da je autentičan. Izvor koji je medijima dostavio transkript je kapetan već nekoliko godina, a trenutno radi kao inspektor na brodovima. S Dinom je radio jedno vrijeme u Nigeriji na offshore brodovima.
‘Transkript je zasigurno potekao iz firme koja je bila u dopisu s Marlinkom (SSAS). Netko iz Bourbona je to proslijedio na aplikaciju WhatsApp’, ispričao je izvor.
Detaljno je i stručno pojasnio dramatičnu komunikaciju koja je uslijedila između hrvatskog kapetana i matične kompanije.
Iz transkripta je vidljivo da je kapetan upozorio kompaniju na ono što se događa i zatražio hitnu pomoć. No, brod koji im je trebao pomoći, a za koji se kapetan još raspitivao tijekom razgovora, nije stigao.
Operativni menadžer Bourbon-a kontaktirao Marlink da bude direktan posrednik kako bi poruke stizale što prije.
Voda ulazi u strojarnicu
17 minuta kasnije, u 08:45, stiže pisana poruka da brod tone, jer ulazi voda u strojarnicu.
13 minuta kasnije, u 08:58, ponovno je pisana poruka, gdje je dodana i pozicija broda. Vsat i FBB (Fleet BroadBand) im je nedostupan već s početka komunikacije, znači nisu imali internet, već je samo Inmarsat C (Marlink SSAS) sistem radio.
To je normalno na brodovima u velikom nevremenu, jer antena koja prati satelit ne može stići valjanje i posrtanje broda u tim uvjetima. Čak i ako je sve bilo u funkciji, fizički nije mogla pratiti brzinu valjanja broda.
Tek poslije 3. poslane poruke da brod tone, kompanija odgovara u 09:42, poslije sat i 14 minuta od prvog poziva u pomoć.
„Dino poruka primljena. Pomorski koordinacijski centar spašavanja je uključen, potvrdi nivo vode u strojarnici (totalna ili djelomična poplava).
Potvrdi radi li pomoćni generator i uspijevaju li kaljužne pumpe izbaciti vodu iz strojarnice. Potvrdi možeš li držati prodor vode pod kontrolom, kao i stabilitet broda da ostane plutati. Svi smo mobilizirani u svrhu Vašeg spašavanja.“
Tonemo, motori više ne rade…
LRIT (Long Range Indetification and Tracking) sistem potvrđuje poziciju broda u 09:48 (ovo je automatska poruka sistema).
U 09:57 ponovno poruka da tonu s pozicijom, uz dodatak da nitko nije ozlijeđen, ali da im motori više ne rade i da je sve pogašeno (komunikacija se obavlja uz pomoć baterija koje opskrbljuju sistem).
„Sva se posada skupila i spremna je za napuštanje broda, ali ne mogu baciti splavove zbog velikih valova od 10m ili više.“
U 10:52, skoro sat poslije, govori da ne mogu više ispumpavati vodu, dok ih iz kompanije pitaju da potvrdi radi li pomoćni generator koji inače brod opskrbljuje strujom u slučaju nužde.
U 11:11 kompanija čiji je SSI EXCELLENT javlja Bourbon Rhodeu da su ga preusmjerili prema distress lokaciji.
U 11:35 traže od Dina da im potvrdi koji dijelovi broda su poplavljeni. Odgovor od Dina stiže 11 minuta kasnije, da su poplavljeni zadnji dio strojarnice, točnije kormilarnica (Z-drive compartment).
Kad stiže brod koji je krenuo u pomoć?
U 11:54 Dino potvrđuje da li je kormilarnica izolirana vodonepropusnom pregradom (kojih uzgred mora biti na svakom brodu po SOLAS-u). Ponovno ga pitaju da im otkrije odakle točno more prodire u brod i je li strojarnica također izolirana vodonepropusnom pregradom (vratima koja se zatvaraju lokalno a i s komandnog mosta).
Točno 12:00 sati – Dino ih pita kad točno stiže brod koji im je krenuo u pomoć, a već poslije 5 minuta da nivo vode u brodu raste.
U 12:28 stiže nova poruka da su kormilarnica i strojarnica izolirani vodonepropusnim pregradama, ali da voda i dalje raste (što je bila i posljednja poruka s broda).
U 12:41 ga pitaju da im potvrdi radi li bilo koji od generatora, ali poruka nije stigla do broda.
Ponovno u 13:32 traže od njega da održava komunikaciju i da ih izvještava svakih 15 minuta, ali ni ta poruka nije primljena, tj. dostavljena na brod.
U 13:44 Bourbon traži od Marlink-a (Operatera) da kontaktira brod, ali bez uspjeha. U 16:10 Marlink potvrđuje da im je terminal nedostupan…. Tek nakon toga u 17.27 odlučuju kontaktirati obitelji posade broda…
Jesu li mogli baciti splavove za spašavanje?
Izvor s kojim su pričali Morski.hr i Dalmacija Danas kaže da su zapisi autentični. Riječ je, kaže, o sigurnosnom sustavu koji je uveden nakon napada na Blizance.
‘Smatram da je transkript sto posto autentičan jer to je Ship Security Alert sistem koji je uveden nakon rušenja Blizanaca u New Yorku 11. rujna po tom International Ship Security Facility kodu koji služi za slučajeve ugroze, ali uglavnom za piratske napade jer ima i drugih uređaja koji šalju signal da je brod u nevolji.
On je slao poruke samo s tog uređaja zato što ostali vjerojatno u tom trenutku nisu radili kad se čekao onaj posljednji trenutak za napuštanje broda.
Uvijek se čeka posljednji trenutak. Cijela posada na brodu radi što god može da se spasi brod, ako ne može, onda kapetan daje osobno na razglas zapovijed za napuštanje broda i bježi se s broda.
Kad je ta zapovijed došla, oni su vjerojatno vidjeli da oni ne mogu baciti te splavove za spašavanje jer motori već nisu radili, more je već brod okrenulo bočno i valjao se s jedne na drugu stranu, valovi su ga prelijevali s jedne na drugu stranu i nemoguće je bilo te splavove lansirati’, rekao je ovaj izvor.