Velike štete

Okončana trodnevna blokada: Rijeka spremna preuzeti dio tereta iz luke Kopar

Darko Pajić

Blokada koparske luke mogla bi prouzročiti odlazak tereta u druge jadranske luke / Snimio D. ŠKOMRLJ

Blokada koparske luke mogla bi prouzročiti odlazak tereta u druge jadranske luke / Snimio D. ŠKOMRLJ

Pred lukom su zbog štrajka ostale stotine kamiona, pored čega je bio obustavljen i željeznički teretni promet. »Generalno smo zabrinuti zbog stanja u Kopru. Spremni smo kao terminal preuzeti teret ukoliko se to pokaže potrebnim«, kaže Žarko Acinger, direktor prodaje u tvrtki Jadranska vrata



Trodnevni zastoj i blokada luke Kopar jučer su okončani nakon što je postignut kompromis s radnicima koji su prošlog petka krenuli u štrajk. Više brodova se danima nalazilo na sidru pred Koprom, a pred lukom su zbog štrajka ostale stotine kamiona, pored čega je bio obustavljen i željeznički teretni promet. Glavni razlog štrajka bilo je nezadovoljstvo radnika i sindikata s namjerama slovenske Vlade da se krene u postupak privatizacije i parcelizacije najveće slovenske luke, koja vrlo dobro posluje te iz godine u godinu povećava promet. Lani je Kopar ostvario rekordan promet od 20,7 milijuna tona te 790.736 TEU-a, što je rezultat koji Kopar stavlja na vrh među lukama sjevernog Jadrana kad je riječ o kontejnerskom prometu. Osim toga, najveća slovenska luka ostvarila je prošle godine i 184,3 milijuna eura prihoda te 42,4 milijuna eura dobiti.



Prema prvim neslužbenim rezultatima u prvih 6 mjeseci ove godine na kontejnerskom terminalu Brajdica ostvaren je promet od 89.303 TEU-a, što je gotovo 11 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Iako su sve dugoročne prognoze nezahvalne, ukoliko se i u drugom dijelu godine ponovi takav učinak ova bi godina trebala oboriti sve rekorde kontejnerskog prometa u Rijeci, jer je dosad najveći godišnji promet iznosio oko 170.000 TEU-a. Statistika također pokazuje da je drugi kvartal ove godine nadmašio učinak u prva tri mjeseca kada je ostvaren promet od 43.423 TEU-a, što je bilo povećanje od 3 posto u odnosu na prvi kvartal prošle godine.



Preusmjeravanje




Glasnogovornik koparske luke Sebastijan Šik jučer je objavio da je luka deblokirana i opet normalno radi, ali je sasvim izvjesno kako su nastale velikeštete. Slovenske željeznice objavile su da su zbog zastoja u prijevozu tereta od petka zabilježile više od dva milijuna eura izgubljenog prihoda, dok su predstavnici slovenske Vlade izrazili bojazan da bi blokada luke, ukoliko potraje, mogla prouzročiti odlazak tereta u druge jadranske luke. Unatoč deblokadi ostaje otvorena mogućnost da bi se štrajk mogao ponoviti, jer su lučki sindikati u Kopru vrlo dobro organizirani, te ne žele dozvoliti da Luka Kopar, koja je u većinskom državnom vlasništvu, bude privatizirana. S druge strane, bez privatizacije i otvaranja luke investitorima, bit će iznimno teško osigurati investiciju vrijednu oko 1,2 milijardi eura za izgradnju nove pruge Kopar – Divača, koja predstavlja sve veće ograničenje daljnjim razvojnim planovima Kopra.


Na pitanje je li već došlo do preusmjeravanja tereta prema Rijeci u ovom trenutku nije jednostavno odgovoriti, jer sve ovisi o reakciji brodara na novonastale okolnosti.


Ništa definirano


Žarko Acinger, direktor prodaje u tvrtki Jadranska vrata naglašava da blokada u koparskoj luci strateški za nikoga nije dobra vijest.


– Svi moramo voditi računa o sjevernojadranskom prometnom pravcu i njegovom ugledu među poslovnim partnerima, ugledu koji se mukotrpno stjecao i gradio, a lako se može narušiti. Stoga smo generalno zabrinuti zbog stanja u Kopru. Situaciju naravno pažljivo pratimo i ponudili smo brodarima naše usluge. Postoje određene najave da bi se dio tereta mogao preusmjeriti iz Kopra u Rijeku, ali ništa još nije definirano. Situacija je neizvjesna i mijenja se iz sata u sat. Spremni smo kao terminal preuzeti teret ukoliko se to pokaže potrebnim. Svjesni smo opcije da se ova situacija sa štrajkom i blokadom luke u Kopru može ponoviti u bližoj ili daljoj budućnosti. Ako se to dogodi ponudit ćemo brodarima naše usluge, ali će u tom slučaju biti izuzetno važno da nacionalni operater na željeznici adekvatno prati i kvalitetno servisira teret, jednako kao i predstavnici drugih vlasti uključenih u rad na riječkom prometnom pravcu, ističe Acinger.