Vladi upućen prijedlog poskupljenja prijevoza na državnim brzobrodskim linijama

Novi cjenik: 50 % skuplje karte za katamarane u sezoni

Darko Pajić

Sezonski skok cijena od čak 112 posto imat će neke dalmatinske linije, dok će cijene izvan sezone prosječno porasti za 26,87 posto. Povlaštene karte stanovnicima otoka u prosjeku su skuplje za 11,59 posto 



RIJEKA Karte za katamarane ovog će ljeta biti u prosjeku skuplje za 50 posto, a ta tarifa trebala bi se primjenjivati od 15. lipnja, pa bi cijena karte od Rijeke do Malog Lošinja porasla sa 60 na 95 kuna (poskupljenje 58 posto), dok bi karta od Rijeke od Novalje po novome stajala 80 umjesto prijašnjih 60 kuna (rast 33 posto).


Poskupljenje je bitno manje kad je riječ o stanovnicima otoka, pa su njihove povlaštene karte u prosjeku skuplje za 11,59 posto. Donekle je dobra vijest to što se ovoga ljeta neće mijenjati cijene na državnim trajektnim linijama osim što će se provesti uobičajeno usklađivanje cijena, koje svake godine prije sezone porastu za 20 posto.   

Agencija za obalni linijski pomorski promet raspisala je nedavno natječaje za koncesije na ukupno 14 brozobrodskih linija, te se odluka o brodarima koji će održavati te linije očekuje u roku od mjesec dana. 



Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić izjavio je jučer novinarima u Saboru da nema nikakvu informaciju o poskupljenju trajektnih linija, te da je u prijedlogu usklađivanja cijena Agencije za javni obalni linijski prijevoz predviđena samo minimalna korekcija cijena brzih katamaranskih linija.    – Na trajektnim linijama cijene za otočane u najvećem broju slučajeva ostaju iste. Moguće su na katamaranima minimalne korekcije cijena, ali apsolutno poštujemo prava otočana, rekao je Hajdaš Dončić. Time je demantirao informacije u nekim medijima da će putničke karte na brodskim i brzobrodskim linijama od 1. lipnja otočanima poskupjeti za 20 posto, a ostalim putnicima između 40 i 173 posto jer je Agencija dobila znatno manje novca za subvencioniranje brodskih linija. (Z. C.)




  



Iako je bilo najavljeno da će danas biti usvojena odluka o izboru nove Uprave Jadrolinije to se ipak nije dogodilo, jer će se sjednica Nadzornog odbora nastaviti narednog tjedna. Kako je priopćilo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture na sjednici NO-a otvorene su pristigle prijave ukupno 20 kandidata na natječaju za predsjednika i dva člana Uprave.    – Umnoženi su materijali njihova programa te podijeljeni svim članovima NO-a Jadrolinije, koji je najavio nastavak sjednice za idući tjedan nakon što se članovi NO-a upoznaju s programima kandidata. Na tom nastavku sjednice bit će donesena i odluka o izboru predsjednika i dva člana Uprave Jadrolinije, navodi se u priopćenju. Kako neslužbeno doznajemo, kao najozbiljniji kandidati slove Alan Klanac za predsjednika Uprave, te Marko Čičin Šain i Miljenko Antić za članove Uprave Jadrolinije. 


Neodrživo stanje


Kako ističe ravnatelj Agencije Ivo Baldasar nove cijene su već ukalkulirane u tim natječajima, pa iz toga proizlazi kako je poskupljenje katamarana od sredine lipnja neminovnost. Prijedlog novog cjenika pripremljen je po kriterijima razvijenosti otoka, udaljenosti relacije u nautičkim miljama, cijenama trajektne karte za istu relaciju, te cijenama autobusne karte za sličnu kopnenu udaljenost. 


   – Mi smo dali prijedlog novih cijena Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, koje će na kraju donijeti odluku. Ako bi prijedlog bio odbijen jedina bi opcija bila povećati izdvajanje iz proračuna. Osobno to ne očekujem, jer je ovo stanje neodrživo. Cijene katamarana su se političkom odlukom godinama održavale na nerealno niskoj razini, pa cijene karata nisu pokrivale niti trošak potrošenog goriva. Ovo su teške odluke, koje se moraju donijeti, jer nam je važno da nakon uvođenja novih cijena brodari ipak imaju šansu obnoviti flotu i nabaviti modernije brodove. Da su ove cijene ostale brodari ne bi mogli opstati, ističe Baldasar, koji dodaje kako se nastojalo maksimalno voditi računa o potrebama otočana, čije su karte najmanje poskupjele. Dodaje kako je rađen izračun isplativosti linija, kao i da su pojedine trebale poskupjeti za čak 200 posto. Ipak, tako dramatičnih poskupljenja nema, već je postotno najveći skok od 112 posto i to na dalmatinskim linijama Split – Rogač i Split – Sotomorska. Na Kvarneru je u postotku najviše poskupjela kratka relacija od Cresa do Martinšćice, koja bi trebala koštati 40 umjesto prijašnjih 20 kuna. 


Kvalitetniji prijevoz


– Mislim da će stranim turistima i ove nove cijene biti smiješno male. Stoga ne treba očekivati pad zanimanja za vožnju katamaranom, pogotovo ne u sezoni. Ionako smo imali bitno veću potražnju od kapaciteta. Možda je tek donekle moguć pad prometa izvan sezone za domaće putnike koji nemaju prebivalište na otocima i pravo na povlaštenu kartu, zaključuje Baldasar. 


   Inače, cijene će izvan sezone prosječno porasti za 26,87 posto, odnosno 50,33 posto u sezoni. Do sada se na funkcioniranje sustava brzobrodskih linija trošilo 38,24 posto ukupnog iznosa potpora u obalnom linijskom pomorskom prijevozu. Brzobrodske linije su na Jadranu uvedene 2001. godine s najvažnijim ciljem podizanja kvalitete prijevoza za otočno stanovništvo, ali je nelogično i nerentabilno bilo što su osjetno niže cijene katamarana od realnih vrijedile i za sve druge putnike.