Sezonski skok cijena od čak 112 posto imat će neke dalmatinske linije, dok će cijene izvan sezone prosječno porasti za 26,87 posto. Povlaštene karte stanovnicima otoka u prosjeku su skuplje za 11,59 posto
RIJEKA Karte za katamarane ovog će ljeta biti u prosjeku skuplje za 50 posto, a ta tarifa trebala bi se primjenjivati od 15. lipnja, pa bi cijena karte od Rijeke do Malog Lošinja porasla sa 60 na 95 kuna (poskupljenje 58 posto), dok bi karta od Rijeke od Novalje po novome stajala 80 umjesto prijašnjih 60 kuna (rast 33 posto).
Agencija za obalni linijski pomorski promet raspisala je nedavno natječaje za koncesije na ukupno 14 brozobrodskih linija, te se odluka o brodarima koji će održavati te linije očekuje u roku od mjesec dana.
Neodrživo stanje
Kako ističe ravnatelj Agencije Ivo Baldasar nove cijene su već ukalkulirane u tim natječajima, pa iz toga proizlazi kako je poskupljenje katamarana od sredine lipnja neminovnost. Prijedlog novog cjenika pripremljen je po kriterijima razvijenosti otoka, udaljenosti relacije u nautičkim miljama, cijenama trajektne karte za istu relaciju, te cijenama autobusne karte za sličnu kopnenu udaljenost.
– Mi smo dali prijedlog novih cijena Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, koje će na kraju donijeti odluku. Ako bi prijedlog bio odbijen jedina bi opcija bila povećati izdvajanje iz proračuna. Osobno to ne očekujem, jer je ovo stanje neodrživo. Cijene katamarana su se političkom odlukom godinama održavale na nerealno niskoj razini, pa cijene karata nisu pokrivale niti trošak potrošenog goriva. Ovo su teške odluke, koje se moraju donijeti, jer nam je važno da nakon uvođenja novih cijena brodari ipak imaju šansu obnoviti flotu i nabaviti modernije brodove. Da su ove cijene ostale brodari ne bi mogli opstati, ističe Baldasar, koji dodaje kako se nastojalo maksimalno voditi računa o potrebama otočana, čije su karte najmanje poskupjele. Dodaje kako je rađen izračun isplativosti linija, kao i da su pojedine trebale poskupjeti za čak 200 posto. Ipak, tako dramatičnih poskupljenja nema, već je postotno najveći skok od 112 posto i to na dalmatinskim linijama Split – Rogač i Split – Sotomorska. Na Kvarneru je u postotku najviše poskupjela kratka relacija od Cresa do Martinšćice, koja bi trebala koštati 40 umjesto prijašnjih 20 kuna.
Kvalitetniji prijevoz
– Mislim da će stranim turistima i ove nove cijene biti smiješno male. Stoga ne treba očekivati pad zanimanja za vožnju katamaranom, pogotovo ne u sezoni. Ionako smo imali bitno veću potražnju od kapaciteta. Možda je tek donekle moguć pad prometa izvan sezone za domaće putnike koji nemaju prebivalište na otocima i pravo na povlaštenu kartu, zaključuje Baldasar.
Inače, cijene će izvan sezone prosječno porasti za 26,87 posto, odnosno 50,33 posto u sezoni. Do sada se na funkcioniranje sustava brzobrodskih linija trošilo 38,24 posto ukupnog iznosa potpora u obalnom linijskom pomorskom prijevozu. Brzobrodske linije su na Jadranu uvedene 2001. godine s najvažnijim ciljem podizanja kvalitete prijevoza za otočno stanovništvo, ali je nelogično i nerentabilno bilo što su osjetno niže cijene katamarana od realnih vrijedile i za sve druge putnike.