HC uvodi strogu kontrolu

Normiranje po Hrvatskim cestama: Najboljima nagrade, neradnicima manje plaće

Darko Pajić

Ne može se tolerirati da je plaća sigurna i ista svima, a mi naslijedimo u HC-u tužbe građevinskih tvrtki u iznosu od 605 milijuna kuna za koje nitko nije odgovoran, kaže direktor  HC-a, Edo Kos 



RIJEKA Hrvatske ceste mogle bi postati prva među hrvatskim državnim tvrtkama u kojoj će se uvesti stroge i konkretne mjere kontrole  učinkovitosti i efikasnosti svakog od 428 djelatnika, jer se do kraja ove godine u sklopu reorganizacije tvrtke planira uvođenje stimulacija na plaći za dobar rad, ali i kažnjavanje za loše rezultate, kašnjenje projekata, prekoračenje investicijskog plana, neopravdano povećanje troškova, kao i za niz drugih parametara od kojih ovisi efikasnost u realizaciji izgradnje novih ili rekonstrukcije i popravka oko 7.000 kilometara državnih cesta, koje su u nadležnosti HC-a. 


Pilot projekt


Svojevrsni pilot projekt posebno je zanimljiv, jer HC u ovom trenutku ima oko 500  gradilišta na nivou države iz čega jasno proizlazi velika odgovornost u provođenju ovih investicija, koje su istovremeno od izuzetnog značaja za praktično sve jedinice lokalne samouprave u Hrvatskoj, pored čega su pojedini projekti i strateški važni na državnoj razini. 


Koliko novi kriteriji rada mogu biti implementirani u praksi i kada će se to dogoditi u ovom je trenutku nezahvalno prognozirati, jer su upravo Hrvatske ceste posljednjih godina bile na udaru kritike zbog kašnjenja mnogih projekata kao što je bilo u slučaju izgradnje dionice Sv. Kuzam-Križišće, koja je ovog ljeta puštena u promet, ali u privremenom režimu, jer se niti nakon 5 godina gradnje na posljednjih 800 metara nisu u roku izgradile sve četiri prometne trake. 





Još jedan od zanimljivih ciljeva reorganizacije trebalo bi biti osiguranje isplate plaća svih djelatnika HC-a od dodatnih prihoda. Trenutno je na mjesečnoj razini brutto izdatak za plaće tvrtke na razini oko 90 milijuna kuna, što se većim dijelom podmiruje iz poticaja, koje HC ostvaruje po svakoj litri prodanog goriva. Dodatni prihodi trebali bi biti ostvareni kroz izradu kataloga svih nekretnina HC-a, čime se planira aktivirati  »mrtvi kapital« i komercijalizirati cestovno zemljište (odmarališta, benzinske crpke, prateći uslužni objekti) kroz prodaju i koncesiju čime bi se ostvarivali dodatni godišnji prihodi. 


Osim toga zanimljiv je i posao reklamiranja uz ceste i izrade reklamnih panoa. Kos naglašava kako će katalog imovine HC-a biti gotov do kraja godine.      


– Primjer neiskorištenog potencijala je rad našeg Odjela za upravljanje cestovnom imovinom, gdje plaćamo 3 milijuna kuna za održavanje sanitarnih čvorova na odmorištima po cijeloj državi umjesto da uzmemo određenu površinu zemljišta, osmislimo program, damo je u koncesiju, ostvarimo prihod i imamo nekog tko će to raditi za nas besplatno. Zato je katalog imovine važan, jer kroz njega možemo osigurati dio plaće svih djelatnika bez korištenja sredstava iz svake prodane litre goriva, koji moraju ići za investicije, održavanje i popravak cesta, čemu su i namijenjene. Vjerujem da ćemo cilj ispuniti do kraja mandata. Dovoljno smo bogati kao tvrtka i imamo potencijala za to. Isto tako potrebno je valorizirati objekte koje imamo po cijeloj Hrvatskoj kao što su kuće za odmor ili cestarske kuće, staviti ih u funkciju novih prihoda, a ne pustiti da propadaju. Odjel za upravljanje imovinom mora osigurati nove prihode kako bi opravdali svoju plaću. Poduzetnički duh mora postojati u svakom zaposlenom. Sjediti u kancelariji i čekati da se dobije nalog da se nešto napravi ili ne napravi i za isto dobije plaća, trebala bi biti prošlost u HC-u, zaključuje Kos. 



Kako pojašnjava predsjednik Uprave HC-a Edo Kos, nova organizacija temelji se na relativno jednostavnom principu uvođenja menadžera za svaki projekt, koji će biti apsolutno odgovorni za operativnu provedbu u što će biti uključena i izrada projektne dokumentacije, priprema građenja i sama provedba ugovora o građenju. 


 Neodrživo stanje


Dio reorganizacije je i integrirano upravljanje projektima kroz uvođenje programskog sustava Primavera, gdje će se stvoriti baza podataka na temelju koje će se na dnevnoj razini omogućiti planiranje, praćenje i kontrola svih projekata s procjenom rizika troškova i održivosti vremenskih rokova, što će na kraju biti podloga za ocjenjivanje uspješnosti svakog direktora projekta, kao i njegova tima, čije će članovi sami direktori moći odabrati. 


–  Ako direktor projekta dobro odradi povjereni posao, a projekt bude racionalan, izveden po pravilu struke i u roku, bit će i nagrađen. Nije intencija dijeliti otkaze, već postići model da ljudi koji ne rade sami moraju ići iz tvrtke, jer im fiksni dio plaće neće biti dovoljan za život. Ili će promijeniti svijest, pa će početi raditi. Zato je nagrađivanje po učinku jako važno za državnu tvrtku. Ljudi koji dobro rade moraju biti nagrađeni, a oni koji rade premalo ili nedovoljno kvalitetno moraju biti sankcionirani. Ako se taj model pokaže dobrim kod nas, može biti pokazatelj i za druge državne tvrtke. Ako ne, možemo se vratiti na staro, ali to ne bi bilo dobro barem kad govorimo o Hrvatskim cestama. Ne može se tolerirati da je plaća uvijek sigurna i ista svima, a mi naslijedimo u HC-u tužbene zahtjeve građevinskih tvrtki u iznosu od čak 605 milijuna kuna za koje nitko nije odgovoran. Takvo je stanje neodrživo, ističe Kos, koji napominje kako je program reorganizacije HC-a raspravljen i usuglašen s predstavnicima sindikata i s resornim Ministarstvom pomorstva, prometa i infrastrukture, koje je također dalo zeleno svjetlo.