AZTN u akciji

Nepoštene trgovačke prakse: Trgovci kažnjeni globom od 3 milijuna kuna, evo tko je najgore prošao

Jagoda Marić

Nepoštene trgovačke prakse već dvije godine kontrolira Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja / Arhiva NL

Nepoštene trgovačke prakse već dvije godine kontrolira Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja / Arhiva NL

Agencija je pročešljala 150 nasumično odabranih ugovora koje su naši trgovci sklopili s proizvođačima, te zbog uočenih praksi iskorištavanja trgovačke moći odredila visoke kazne onima za koje smatraju da su u prekršaju



ZAGREB  Kad je prije dvije godine Sabor potvrdio Vladin prijedlog Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom iz Ministarstva poljoprivrede na sva su zvona tvrdili kako je to dobar temelj borbe u kojoj se želi stati na kraj trgovcima i prerađivačima koji iskorištavaju svoju pregovaračku snagu te dobavljačima nameću neizdržive uvjete.


Pobrojani su tada deseci nepoštenih postupaka koje trpe proizvođači poput sklapanja ugovora kompenzacijama, naknada za investiranje u nove trgovine, naknada za police, istraživanje tržišta, prodaja ispod nabavne cijene, jednostrani raskidi ugovora, a nisu se libili iz Ministarstva napomenuti ni da su donošenje zakona pokrenuli radi zaštite domaćih proizvođača od nekorektnih trgovaca i otkupljivača, a sve kako bi se uspostavio fer i transparentan odnos onih koji proizvode s onima koji prodaju ili otkupljuju radi daljnje prodaje.


Puna primjena zakona započela je 1. travnja prošle godine, a ovih dana je agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u sklopu svog godišnjeg izvješća Vladi otkrila i kako je prošla prava godina i pol primjene novog zakona.


Nejasne odredbe




AZT je, napominje se u izvješću, odmah nakon pune primjene zakona što se dogodilo 1. travnja prošle godine po službenoj dužnosti od 31 trgovca zatražio na uvid ugovore koje su zaključili s domaćim i stranim dobavljačima.


S obzirom na to da trgovci imaju veliki broj sklopljenih ugovora s dobavljačima AZTN je na uvid zatražio 150 ugovora, i u 30-ak zaprimljenih ugovora uočio je postojanje jedne ili više nejasnih, odnosno spornih odredbi i one su utvrđene kao indicije za pokretanje postupaka po služenoj dužnosti.


Uz to AZTN, napominje se u izvješću, istražuje i stanje na tržištu žitaricama, sezonskim voćem i povrćem, a kažu i da je u tijeku ispitivanje ugovornih odnosa u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda.


Uz napomenu da pokretanje postupka ne znači nužno i da je utvrđena povreda Zakona, AZT otkriva da je rezultat njihovih ispitivanja 32 pokrenuta upravna ispitna postupka po službenoj dužnosti.U ovoj su godini završili nekoliko postupka koje su započeli u 2018. godini i izrekli su kazne Plodinama, Lidlu, NTL-u, i društvu Fragaria.


Najgore su prošle Plodine kojima je AZTN odredio kaznu od 1.008.000 kuna, Lidl je kažnjen s 807.500 kuna, NTL 800 tisuća kuna i Fragaria 350 tisuća kuna. U slučaju Plodina razmatrao se odnos s nizozemskim dobavljačem svježe teletine EKO BV, a AZTN je riječkom lancu među ostalim spočitavao to da je ugovarao plaćanje svježeg proizvoda u rokovima od 60 umjesto 30 dana.


Tijekom postupka su iz Plodina objašnjavali da su imali puno ugovora koje su morali uskladiti s novim zakonom, donijeli su dokaze da su u međuvremenu popravili rokove plaćanja, tvrdili su da nisu mogli koristiti svoju pregovaračku snagu jer je njihov partner dio veće grupacije VAN DRIE koja ima godišnji prihod veći od Plodina, ali na kraju su ipak dobili kaznu.


Priložili su i izjavu dobavljača da Plodine nisu koristile svoju pregovaračku snagu, ali AZTN je zaključio da je došlo do kršenja zakona i odredio je Plodinama kaznu, na koju se mogu žaliti Upravnom sudu.



Već u startu u Agenciji objašnjavaju kako proizvođači, radi čije zaštitite je zakon i donesen, nerado prijavljuju bilo kakvu svoju sumnju u nepoštenu praksu, iako to mogu učiniti čak i anonimno. Uz to jasno naglašavaju i to da zakon jednako tretira i domaće i inozemne dobavljače, da je odluka o tome s kime će sklopiti ugovor na trgovcu, ovisno o njegovoj procjeni što je bolje za njegovo poslovanje i kakve su preferencije njegovih kupaca. Nakon godinu i pol primjene zakona imaju i savjet za domaće dobavljače, posebice male, pa kažu kako bi bilo preporučljivo da se udruže, jer bi tako bili osnaženi i imali bi bolju pregovaračku poziciju u odnosima s trgovcima i dobavljačima.



Pošto lubenica


U slučaju tvrtke Fragaria, AZTN je postupao temeljem dviju anonimnih prijava, koje su zaprimili elektroničkom poštom. Na kraju su društvu Fragaria odredili kaznu od 350 tisuća kuna, a u postupku su utvrdili da je ta tvrtka od 10. siječnja 2018. do 31. prosinca 2018. sklopila ugovore s 38 dobavljača lubenica, a da ti ugovori nisu sadržavali jasno određene cijene ili barem način na koji se one određuju.


Istaknuto je i to da je u razdoblju od 28. lipnja 2018. do 18. lipnja 2019., Fragaria obračunala popust za prijevremeno plaćanje – cassa sconto u višem postotnom iznosu od ugovorenog s dobavljačima, pa je za taj povećani iznos umanjila plaćanje na štetu dobavljača,«čime je netransparentno umanjila vrijednost lubenica, što predstavlja nepoštenu trgovačku praksu«.


Uz to AZT u svome rješenju tvrdi da je Fragaria u razdoblju od 16. lipnja 2018. (prve isporučene količine lubenica) do 20. srpnja 2018. (zadnje isporučene količine lubenica), otkupljivala lubenice prve klase, odnosno prve kvalitete, po otkupnoj cijeni lubenica za drugu klasu. Uz to su rokovi plaćanja bili duži od propisanih 30 dana za svježi proizvod od dana primitka tog proizvoda.