MOL u akciji

Ne stišava se bura oko poteza Uprave INA-e: “Očekuje nas kompletno gašenje prerade nafte u Hrvatskoj”

Bojana Mrvoš Pavić

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL



ZAGREB – Sirova nafta namijenjena preradi u Sisku, koja je tijekom proteklog vikenda, na praznik 8. listopada, dovezena u rafineriju Rijeka, kako doznajemo, u željezničke je cisterne ukrcana još u lipnju, a do Rijeke je, kako tvrde naši izvori iz riječke rafinerije, tijekom vikenda prevezena u vagonima s lažnom oznakom odnosno brojem – ne kao sirova nafta već kao benzinske komponente.


Drugim riječima, da Stožer za obranu rafinerije Sisak nije javno objavio da je nafta prevezena u Rijeku, za tih 600 tona nafte se ne bi ni znalo jer su do Rijeke putovale pod drugom oznakom, dakle, očigledno je, tajno. Potvrđuju nam to izvori u samoj rafineriji Rijeka, dodajući i to kako je na 12 vagona-cisterni u kojima je nafta prevožena, naznačeno da je riječ o cisternama u najmu Ine. Kako je kratko iz Ine odgovoreno našem listu, sva je popratna dokumentacija, kao i brojevi na vagonima, kojima se označava što se u njima prevozi, bila u redu, odgovarajuća.


Unajmljene cisterne


Kako je već ranije potvrđeno našem listu, nafta je prevožena u aranžmanu s mađarskim Train Hungaryjem. Budući da se cisterne uzimaju u najam na najmanje godinu dana, nije isključeno da će Ina i dalje organizirati prijevoz sirove nafte iz Siska u Rijeku, makar se u istim tim cisternama prevoziti može i drugo – derivati, benzinske kompomente te slično.




Cisterne su njemačke proizvodnje, atestirane i za prijevoz sirove nafte, zbog čega se postavlja pitanje zašto bi Ina lažnim oznakama na cisternama tajila da je riječ o prijevozu sirove nafte. Jedini razlog tome može biti da se spriječi »curenje« informacije u javnost, no to znači i da je čitavim putem od skladišta u Graberju Ivanečkom do Rijeke nafta putovala pod lažnom oznakom.


Također se postavlja pitanje što se čekalo od lipnja, kad je nafta ukrcana, do 8. listopada, kad je i stigla u Rijeku. Kako doznajemo, ona je pretovarena u skladište u Rijeci, a cisterne kojima je dovezena također se još uvijek nalaze u krugu riječke rafinerije. Hoće li ta nafta biti i poslana na preradu, nije poznato, no kako se ranije moglo čuti od upućenih izvora, buduća bi Vlada u slučaju prerade nafte u Rijeci, koja je inače trebala biti prerađena u Sisku, Ini mogla oduzeti i koncesiju za preradu.


Teško je, međutim, očekivati da će taj potez i biti učinjen, budući da nafta onda nema gdje biti prerađivana. Jednako tako, nije poznato niti to ima li Ina namjeru organizirati još koji prijevoz sisačke nafte u Rijeku, pri čemu se za ovaj, prvi prijevoz, tvrdi da je samo probni, kako bi vidjeli je li moguće željeznicom naftu prvesti do Rijeke.


Stožer za obranu rafinerije Sisak jučer je pak stigao pred Sabor kako bi novom, osmom sazivu zastupnika podijelili letak kojim ih, kako stoji u njemu, žele upozoriti da »MOL preko Ine uništava energetsku neovisnost Hrvatske« te da je nastavak rada rafinerije nužan. S njima je razgovarao i budući predsjednik Vlade Andrej Plenković, poručivši im da je rješavanje problema u rafineriji u Sisku prioritet Sisačko-moslavačke županije, ali i nacionalni interes. »Razgovarao sam s njima. Mislim da je to prioritet Sisačko-moslavačke županije i zaštite hrvatskih interesa u strateškoj naftnoj kompaniji’, rekao je mandatar.


Smanjenje proizvodnje


Kako stožer navodi u svom pismu zastupnicima, istraživanje i proizvodnja nafte i plina su na domaćim poljima od ulaska MOL-a u Inu smanjeni za 50 posto, prepolovljena je i rafinerijska prerada, dok istovremeno mađarska i slovačka rafinerija podižu svoje kapacitete, koji će biti na maksimumu ukoliko se ugasi sisačka rafinerija. Ona, napominju, posluje pozitivno, no zato su izgubljena izvozna tržišta u Srbiji, BiH te Sloveniji.


Odvoz domaće nafte željeznicom je opasan, kažu u Stožeru, jer je nafta nestabilan proizvod, dok su produkti ili poluprodukti stabilizirani u procesu prerade. Povećavaju se troškovi koji će se knjižiti na Inu, te će iskazivati gubitke. Već dvije godine nema proizvodnje bitumena za hrvatske ceste, ističu iz stožera, napominjući kako se bitumen, i to lošije kvalitete, uvozi iz Mađarske.


»Očekuje nas kompletno gašenje prerade nafte u Hrvatskoj – i u Rijeci i u Sisku, kao i zatvaranje nerentabilnih benzinskih postaja – na otocima, u slabije razvijenim krajevima i slično. Poštovani zastupnici Sabora, radi se o neprijateljskom preuzimanju Ine od strane Mola. Vi ste tu da štitite svoj narod i nacionalne interese zemlje koju predstavljate«, zaključuje Stožer u svom pismu.