Predviđanja

Ne dođe li do terorizma, turoperateri Hrvatskoj predviđaju još jednu dobru turističku sezonu

Biljana Savić



RIJEKA Prema prvim službenim podacima sustava turističkih zajednica, u Hrvatskoj se 2015. odmaralo 14 milijuna i 150 tisuća gostiju, što je 8,3 posto više nego u 2014.godini, te je ostvareno 78 milijuna i 569 tisuća noćenja, što je 6,8 posto više nego u 2014. godini. Za sigurnu prognozu ovogodišnje sezone treba pričekati rezultate  berlinske burze, ali do tada se možemo osloniti na turoperatore, jer oni najviše znaju što nas čeka ovog ljeta. Kako u Hrvatskoj, a i svijetu vlada sistem kasnih rezervacija, takozvani last minute booking,  agencije nude posebne popuste za takozvani rani booking kako bi potaknule goste da što ranije rezerviraju smještaj posredstvom njih, a ne u vlastitom aranžmanu. Tako su agencije jedini trenutni pokazatelji bookinga za ovogodišnju sezonu. 


Nijemci sad odlučuju


Selimir Ognjenović, jedna od najdugovječnijih i poznatijih osoba na turističkom tržištu i suvlasnik njemačkog turoperatora I.D. Riva tours sa sjedištem u Minhenu, specijaliziranom za hrvatsko tržište optimističan je za predstojeću sezonu u Hrvatskoj, ali i rezerviran. Inače, najviše noćenja lani su u Hrvatskoj ostvarili gosti s područja Njemačke, čak 16,73 milijuna, što je porast od 6,6 posto. 


 – Što se Njemačke tiče, možemo reći da je sad najveća akcija sjetve, jer ovoga trenutka Nijemci su već počeli odlučivati kamo će na godišnji odmor. Neki su to učinili već početkom listopada prošle godine, a neki još u rujnu, ali siječanj je mjesec u kojemu će odluku kamo na godišnji odmor donijeti najveći dio Nijemaca. Ni u jednom mjesecu u godini turoperatori, ni nitko drugi, nema veći broj rezervacija nego u siječnju. Mi očekujemo da ćemo u ovom mjesecu preko ID Riva toursa bookirati između 10 i 11 tisuća ljudi, što je bolje ne samo u odnosu na prošlu godinu, nego i u odnosu na 2012. godinu, najavljuje Ognjenović. Ističe da treba upozoriti svih da problemi drugih u turizmu nisu samo njihov problem.


Kupovanje povjerenja




 – To što se događa u Turskoj više nije problem destinacije Turske, to je problem turizma ukupno, to je problem svjetskog turizma.  Kad čujete da se bilo gdje u svijetu događaju takvi problemi i pošast terorizma, dobivate manje volje da nekud putujete, osjećate da vaša sigurnost nije zajamčena i ostajete do kuće. Ni jednoj destinaciji ne može dugoročno koristiti činjenica da su joj zemlje u okruženju izgubile turiste zbog terorizma. Činjenica je da je terorizam u bližem ili daljem susjedstvu u jednom određenom vremenu, prošle godine u Hrvatsku doveo goste čiji nismo bili prvi izbor, vjerujem da će tako biti i 2016. godine. Iskreno suosjećam s problemima koji sada imaju naši susjedi, primjerice Turska,  jer to je i Hrvatska prošla.  Jednostavno trebamo shvatiti da će njihov povratak biti dugačak i ići će borbom snižavanja cijena, a to smo i mi radili. Kad želite ponovno kupiti povjerenje koje ste imali, najradije biste gosta doveli »za badava« u zemlju. Prisjetimo se kako je to bilo kod nas, kad ni jedan hotel u Opatiji nije koštao više od 20 tadašnjih njemačkih maraka.


Dobivamo upozorenje, vrlo brzo, kad krene povratak turista u te destinacije, u Tursku, doći će do ogromnog skidanja cijena, to im ne treba zamjeriti, jer oni će kupovati nešto što su već imali, to smo i mi radili. U tom trenutku moramo biti spremni da ono na čemu smo sada profitirali kroz određenu kvalitetu zadržimo, da jedan veliki dio turista koji kod nas dođu, a nisu namjeravali i nisu prije bili, zavoli našu destinaciju, da se osjeća dobro i da od najvećeg mogućeg broja tih turista stvorimo stabilne i dugoročne potrošače, prijatelje i one koji će nam dolaziti i kojima ćemo postati i ostati prvi izbor, čak i onda kad ovi drugi budu imali izuzetno niske cijene, jer to su zakonitosti povratka na tržište.


Ovoga trenutka, kratkoročno misleći, ako se ne desi nekakva pošast terorizma većih razmjera, mi bismo u Hrvatskoj trebali imati dobru sezonu, ako kažem da bi ta sezona mogla biti kao 2015. godine, onda znači da bismo mogli imati jednu odličnu sezonu, jer smatram da nam je 2015. bila odlična sezona, kad su nam se poklopile i meteorološke prilike. Kad bi nam se sve složilo kao i 2015. godine, pa još i uz malo pameti i želju, produžili bismo tu sezonu još jedan tjedan ispred i  još jedan dana poslije. Prije sedam ili osam godina u Poreču su za Novu godinu bila otvorena samo dva hotela, a ove su godine u Poreču svi hoteli bili otvoreni, što pokazuje da se proširenje sezone  može napraviti. Važno je i to što su ove godine uskrsni praznici rano, krajem ožujka, i ako pametno odradimo, riješit ćemo cijeli travanj, smatra Ognjenović i naglašava da je Kvarner kao destinacija posljednjih godina znatno napredovao.