Svi na nogama

Najkontroverzniji rez u proračunu: Učenici će prosvjedovati zbog smanjenja subvencija za prijevoz

Ljerka Bratonja Martinović

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Srednjoškolci na solidarnost pozivaju studente, sindikate, i roditelje, a bivši HDZ-ov ministar obrazovanja Dragan Primorac apelira  na Vladu da preispita ovu odluku, »jer s relativno malim sredstvima neće spasiti Hrvatsku, ali hoće sudbine tisuća mladih ljudi«



ZAGREB  Rezanju državne subvencije za učenički prijevoz usprotivili su se jučer srednjoškolci, sindikati, predstavnici županija, a oporba je najavila da će amandmanima tražiti vraćanje stavke učeničkog prijevoza na lanjsku razinu. U 2016. za tu je stavku predviđen 231 milijun kuna, 94 milijuna kuna manje nego lani, a 2018. godine država bi za učenički prijevoz izdvajala samo 153 milijuna kuna.


Na promjenu sporne odluke Vladu su pozvali SDP-ovci, ali i bivši HDZ-ov ministar obrazovanja Dragan Primorac, koji je 2007. godine uveo besplatan prijevoz učenika kao jednu od ključnih mjera za uvođenje obvezne srednje škole.


– Apeliram na Vladu da preispita tu odluku, jer s relativno malim sredstvima neće spasiti Hrvatsku, ali hoće sudbine tisuća mladih ljudi – poručuje Primorac.


Slijedi amandman




Podsjeća da su se za uvođenje obveznog i besplatnog srednjoškolskog obrazovanja svojedobno izjasnili i HDZ i SDP, a to je bez besplatnog učeničkog prijevoza nemoguće.



Besplatan učenički prijevoz bio je dio Nacionalne populacijske politike Sanaderove vlade iz 2006. godine, a i ta je mjera, kako se navodi u izvješću o provedbi tog dokumenta, pridonijela porastu broja novorođene djece u 2009. godini za gotovo dva posto, ili za 12 posto u petogodišnjem razdoblju. Za besplatan međumjesni prijevoz učenika prvog, drugog i trećeg razreda srednje škole država je te godine izdvojila 209 milijuna kuna. 



– Pokazalo se da Hrvatska gubi između šest i osam tisuća srednjoškolaca godišnje, koji nikad ne završe srednju školu jer su im obitelji osiromašene. To je bilo 2006. godine, a možemo pretpostaviti kakve su obitelji 2016. – kaže Primorac koji je prve godine uvođenja besplatnog prijevoza učenika u škole vratio 1.800 djece koja su odustala od obrazovanja.


Amandmanom će, najavio je, povratak stavke za učenički prijevoz na lanjsku razinu tražiti Željko Jovanović, bivši SDP-ov ministar obrazovanja koji je uveo sustav subvencija prijevoza da bi svakom djetetu osigurao jednaku dostupnost kvalitetnog obrazovanja.


– Ovo je sramotna odluka koja će jako opteretiti kućne proračune i dijelu djece onemogućiti nastavak srednješkolskog obrazovanja. Udar na obitelji srednjoškolaca, kao i 158 milijuna kuna manje za proračun obrazovanja i znanosti, pokazuje krajnje licemjerje HDZ-a koji je svo vrijeme optuživao vladu Zorana Milanovića da zanemaruje obrazovanje – poručio je Jovanović.


Iz Udruge srednjoškolaca Hrvatske prijete i prosvjedima ako Vlada ne odustane od štednje na učeničkim pokaznim kartama, a na solidarnost pozivaju studente, sindikate, i roditelje.


– Mnoge obitelji imaju i više srednjoškolaca, a posebno je skup učenički prijevoz u manjim sredinama, gdje zbog nepostojeće konkurencije autoprijevoznika učenici moraju pristati na često vrlo visoku i nepravednu cijenu. Smanjenjem subvencije i njenim vezivanjem uz imovinski cenzus najviše bi se naštetilo srednjoj klasi, a školovanje brojnih učenika došlo bi u pitanje – upozorio je Elvis Mehičić iz Udruge srednjoškolaca. Podsjeća i da je Domoljubna koalicija u svom odgovoru MOST-u podržala 75%-tnu subvenciju prijevoza srednjoškolaca, te poziva vladajuću koaliciju da bude dosljedna u obećanjima i osigura im »najmanje 75%-tnu subvenciju, ako ne i veću«.


Nepravedna mjera


Uvođenje imovinskog cenzusa, tvrde srednjoškolci, potpuno je pogrešna i nepravedna mjera, a za primjer navode obitelj dvoje srednjoškolaca iz ruralnog dijela Hrvatske, koje mjesečni pokaz za autobusnu vožnju od 20-tak kilometara stoji oko 1.000 kuna, a uz subvenciju nešto više od 200 kuna po učeniku. Nisu korisnici socijalne skrbi pa bi im cijena karte nakon smanjenja subvencije iznosila oko 500 kuna po učeniku, a kroz 9 do 10 mjeseci nastave, ovisno o ljetnoj učeničkoj praksi, učenički prijevoz poskupio bi na godišnjoj razini i do 5.000 kuna.


U Varaždinskoj županiji izračunali su da će od 1. travnja oko 5,5 tisuća srednjoškolaca koji u toj županiji u školu putuju autobusom ili vlakom svi koji su od škole udaljeni više od 41 kilometra autobusnu kartu plaćati 750 kuna, a od rujna 1.300 kuna, dok se dosad karta plaćala 100 kuna, a preostali je iznos bio sufinanciran.


– Mnogi roditelji morat će razmisliti hoće li djeci moći osigurati srednjoškolsko obrazovanje, jer će za iduću školsku godinu morati naći dodatnih 10.000 kuna. Za mnoge to je jednostavno neostvarivo – upozorio je varaždinski župan Predrag Štromar.