Prijedlog zakona

Na inzistiranje komisije EU-a ukidaju se olakšice: Nema više povlaštene cijene za HŽ Cargo i Putnički prijevoz

Gabrijela Galić

Izmjene se uvode zbog usklađivanja s EU direktivom / Foto Denis LOVROVIĆ

Izmjene se uvode zbog usklađivanja s EU direktivom / Foto Denis LOVROVIĆ

Vlada novost u željezničkom zakonu namjerava donijeti po hitnom postupku jer je riječ o izmjenama koje se uvode zbog potpunog usklađivanja s EU direktivom koja regulira to područje. U izmjene se ide nakon što je Europska komisija upozorila Hrvatsku na neusklađenost dijela nacionalnih mjera s direktivom o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora



ZAGREB – HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo, dva nacionalna prijevoznika u putničkom i teretnom prijevozu željeznicom, više neće imati popust za pristup željezničkoj mreži. Da će se ta posebnost ukinuti proizlazi iz predloženih izmjena i dopuna Zakona o željeznici koji se nalazi u postupku javnog savjetovanja. Vlada novost u željezničkom zakonu namjerava donijeti po hitnom postupku jer je riječ o izmjenama koje se uvode zbog potpunog usklađivanja s EU direktivom koja regulira to područje. U izmjene se ide nakon što je Europska komisija upozorila Hrvatsku na neusklađenost dijela nacionalnih mjera s direktivom o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora.


Za vozni red 2015/2016. godine, prema cjeniku navedenom u Izvješću o mreži za tekuću godinu, korištenje minimalnog pristupnog paketa usluga u putničkom prijevozu iznosi 5,99 kuna po kilometru koji vlak prijeđe, odnosno 14,31 kunu po prijeđenom kilometru u teretnom prijevozu, na što treba pridodati i PDV. Koeficijent korekcije, odnosno umanjenja naknade koju trebaju platiti HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo, ali i preostala četiri privatna prijevoznika u teretnom prometu, u ovoj godini je 0,4. Taj umanjeni koeficijent koji je propisala Vlada nije u upotrebi jer je HŽ Infrastruktura svojom odlukom propisala da se u putničkom prijevozu po prijeđenom kilometru plaća nešto više od dvije kune, a u teretnom nešto više od pet kuna. Primjerice, za upotrebu infrastrukture Putnički prijevoz u ovoj će godini Infrastrukturi platiti oko 68 milijuna kuna, dok su lani platili oko 75 milijuna kuna. Teretni prijevoznici lani su uplatili oko 80 milijuna kuna za korištenje mreže, a većina tih sredstava stigla je iz Carga jer je, unatoč ulasku privatnih operatera, držao gotovo cjelokupno teretno tržište.


Nakon izmjena Zakona o željeznici, niti Vlada, a niti Uprava HŽ Infrastrukture neće moći donositi “olakšice”, odnosno odluke s nižim cijenama usluga koje se naplaćuju prijevoznicima u odnosu na one propisane Izvješćem o mreži. A Izvješće o mreži za 2017. godinu koje je stupilo na snagu početkom ljeta kaže da je minimalna cijena u putničkom prijevozu 2,64 kune po prijeđenom kilometru vlaka, odnosno 5,62 kune po prijeđenom kilometru u teretnom prijevozu, na što se pridodaje PDV. Za 2018. godinu se, pak, predlaže cijena od 2,87 kuna za putnički te 5,59 kuna za teretni prijevoz plus PDV. Tu cijenu će morati plaćati svi jer će se odredba sada važećeg zakona prema kojoj Vlada može odrediti manju visinu naknade za željezniče usluge te pritom Infrastrukturi nadoknadniti razliku iz proračuna, ukinuti.




Što se tiče naknade od 20 lipa po litri naplaćene trošarine na energente koja pripada HŽ Infrastrukturi, uvode se određena ograničenja. Ubuduće će na račun upravitelja infrastrukture uplaćivati onoliko sredstava koliko je državnim proračunom namijenjeno. Drugim riječima, proračun može prikupiti 440 milijuna kuna (koliko je prikupljeno i lani uplaćeno infrastrukturi), ali će infrastrukturi biti proslijeđeno manje od prikupljenog jer je tako proračunom planirano.