Sigurost prije svega

Na ceste stižu nove moderne nadzorne kamere koje vide i unutrašnjost automobila

P. N.

Foto arhiva NL

Foto arhiva NL



Policija postavlja moderne kamere za nadzor brzine, koje vide i unutrašnjost automobila, a novi Zakon donosi rigorozne kazne.


Nove kamere za nadzor brzine niču diljem Hrvatske. Uz dosadašnjih 28, do kraja godine bit će postavljeno novih 59 kamera u 122 kućišta. Stalno će se premještati. Nove kamere, doznaje Dnevnik Nove TV, vozila snimaju već na stotinjak metara udaljenosti, a fotografiraju na 35. Zahvaljujući visokoj rezoluciji uz brzinu mogu vidjeti i koristi li vozač mobitel te je li vezan. Sve će se to sankcionirati ne bi li se poboljšala crna statistika na cestama.


U prva četiri mjeseca ove godine u prebrzoj vožnji je uhvaćeno 89.388 vozača. 885 manje nego u istom razdoblju lani. Do sad je zbog brzine evidentirano i 90 prometnih nesreća.




Kamere, kažu stručnjaci, smanjuju nesreće za 50 posto, ali… ”Bez edukacije ne ide. Oni vozači koji svjesno čine prekršaje vezani uz brzinu ne promijene svoje mišljenje samo zato jer su uhvaćeni jedanput ili dva put”, kaže Milan Pajnić iz udruge Sigurnost u prometu. ”Njih treba sankcionirati najrigoroznijim kaznama. Imamo sad u novom Zakonu mogućnost oduzimanja vozila i ako netko dva ili tri puta napravi najteži prometni prekršaj njemu treba oduzeti to sredstvo kojim je ugrozio sebe, ali i ostale”, kaže Marko Šoštarić, prometni stručnjak.


Novi Zakon uskoro će u drugo čitanje u Saboru. Na prvom su neki bili protiv rigoroznih kazni, no ministar unutarnjih poslova Davor Božinović, uvjerava bez njih nema rezultata. ”Da vozači budi uvjereni da ukoliko naprave prekršaj da će biti uočeni i da će zbog toga odgovarati, to je najbolja prevencija”, smatra Božinović.


Do kraja 2021. policiji će na raspolaganju biti čak 225 kamera ukupne vrijednosti 75 milijuna kuna. Usvoji li se Zakon, za prebrzu vožnju mogli bismo plaćati kazne i do 20 tisuća kuna. Kamere se postavljaju na prometnice koje imaju značajnu statistiku prometnih nesreća. ”Efikasne su po dosadašnjem iskustvu. Tamo gdje smo ih postavili za sada, dobili smo ono što smo i htjeli. Brzina je tamo smanjena”, rekao je Josip Mataija, voditelj službe za sigurnost cestovnog prometa.


Naglašava da je u prometu najveći problem brzina. ”Statistika pokazuje da do 50 posto svih smrtno stradalih osoba, svi su smrtno stradali zbog prekršaja brzine. Brzina je ubojica broj jedan”, kaže Mataija. Brzina se računa tako da će kamera zabilježiti koliko točno brzo vozite, ali ako ste vozili do 100 kilometara oduzimat će se deset kilometara na sat, a ako vozite preko 100 kilometara na sat, umanjuje se za deset posto.


Sve se više priča o zakonu prema kojem će se oduzimati vozila. ”Vozila će se privremeno oduzimati za najteže prometne prekršaje, ali i vozačima koji često rade takve prekršaje. Kada treći put napravite jedan od najtežih prekršaja u prometu, onda će vam se privremeno oduzeti vozilo. Privremeno ćemo ga oduzeti do 15 dana do odluke suda”, pojašnjava Mataija. Cilj postavljanja kamera nije punjenje državnog proračuna, kaže Mataija, nego smanjenje brzine na tim prometnicama, upravo zato građanima je dostupna informacija gdje se kamere nalaze.