Povoljnije za kontejnerske brodove

Ministarstvo mora snižava cijene usluga u riječkoj luci: “Svjetlarina” pojeftinjuje i do 56 posto

Darko Pajić

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

Najveće pojeftinjenje godišnjih tarifa odnosi se na kontejnerske brodove i brodove za rasuti teret, čime se povećava konkurentnost svih hrvatskih teretnih luka, najviše riječke luke i njenog prometnog pravca



RIJEKA – Od idućeg mjeseca trošak naknade za korištenje objekata sigurnosti plovidbe, tzv. »svjetlarine«, trebao bi biti jeftinji za 20-ak posto u prosjeku, najviše za kontejnerske brodove velikog kapaciteta koji dolaze u Jadran. Tom mjerom trebala bi biti povećana konkurentnost svih hrvatskih teretnih luka, najviše riječke luke i pripadajućeg prometnog pravca.


Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u završnoj je fazi priprema izmjena i dopuna Pravilnika o naknadi za uporabu objekata sigurnosti plovidbe, koji je usvojen u prosincu 2015. godine na prijedlog tadašnjeg ministra pomorstva Siniše Hajdaša Dončića, a počeo se primjenjivati u razdoblju tehničke vlade i procesa formiranja vlade Tihomira Oreškovića.


Tada se odluka pravdala potrebom osiguranja prihoda za državnu tvrtku Plovput koja brine o više od 700 objekata sigurnosti plovidbe kao što su svjetionici, obalna svjetla, plutače i slično.


Snižene tarife




Poskupljenjem su ponajviše bili nezadovoljni brodari, lučki operateri i pomorski agenti jer je cijena dolaska brodova u hrvatske luke porasla, a time se negativno utjecalo na njihovu konkurentnost.


Kako ističe državna tajnica za more Maja Markovčić Kostelac, posebno formirana stručna skupina u kojoj se nalaze predstavnici Ministarstva mora, Plovputa, Hrvatske udruge brodara »Mare Nostrum«, Udruge pomorskih agenata Hrvatske, Luke Rijeka i lučkih uprava u Rijeci, Splitu, Pločama i Šibeniku, pripremila je prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika s novim sniženim tarifama za određene kategorije brodova.


– Intencija je bila da otklonimo jednu od prepreka za razvoj i rast prometa, posebno teretnog, na svim ključnim prometnim pravcima u Hrvatskoj, a da pritom ne ugrozimo interese Plovputa i zadržimo najviše standarde sigurnosti plovidbe i zaštite mora od onečišćenja s pomorskih objekata.


U prosjeku govorimo o 20-ak posto nižim tarifama, naknade se vraćaju na stare vrijednosti, a za neke kategorije brodova pojeftinjenje će biti i veće nego ranije.


Krajem ovog tjedna održat će se posljednji sastanak stručne skupine, a zatim bi u roku od dva tjedna izmjene i dopune Pravilnika trebale biti objavljene u Narodnim novinama, što znači da će stupiti na snagu tijekom svibnja – kazala je Markovčić Kostelac.


Analizirati troškove


Prema novom prijedlogu Pravilnika najveće pojeftinjenje se ponajviše odnosi na kontejnerske brodove, najviše za najveće brodove, bruto tonaže veće od 65.000 BT-a, koji će za godišnju tarifu plaćati 56 posto manju cijenu, odnosno tarifa će biti 30 posto manja ukoliko je riječ o mjesečnoj tarifi. Kako iz navedenog proizlazi, najveće pogodnosti imati će oni brodari koji učestalo dolaze u hrvatske luke i s najvećim brodovima.


Tarife se bitno smanjuju i u kategoriji brodova za prijevoz rasutog tereta, najviše za brodove veće od 50.000 bruto tonaže, kojima se tarifa smanjuje za 32 posto ukoliko je riječ o godišnjoj tarifi, odnosno 24 posto za mjesečnu tarifu. Značajno pojeftinjenje od 50 posto planira se uvesti i za tegljače. Predsjednik Udruge pomorskih agenata Hrvatske Jakov Karmelić naglašava kako je pozitivna i potrebna inicijativa resornog Ministarstva da se analiziraju i revidiraju tarife za »svjetlarinu«.

– Trošak »svjetlarine« je važna stavka u ukupnim troškovima dolaska i ticanja broda u bilo kojoj luci i jedan od načina na koji se može utjecati na povećanje konkurentnosti riječkog prometnog pravca. Ipak nadamo se da neće stati samo na ovome, jer je neophodno potrebno analizirati sve ostale stavke lučkih troškova kako bi se sagledali problematični troškovi i mogućim pozitivnim promjenama ostvarili uvjeti za dolazak većeg broja brodova i povećanje prometa.


Moramo imati transparentan i konkurentan sustav svih troškova na prometnom pravcu kako bismo unaprijed planirali i bolje radili na privlačenju novih partnera i novih količina tereta – zaključio je Karmelić.