Agrokorova maloprodaja i dalje više troši nego što stvara prihoda / Foto Vedran KARUZA
Novi vlasnik će, ako to bude rješenje za Konzum, doći izvan Hrvatske. Padaju mi na pamet francuski lanci Carrefour, Auchan ili Leclerc koji šire poslove u našem okruženju ili najveći poljski maloprodajni lanac Biedronka, kaže ekonomski analitičar Damir Novotny 12
ZAGREB – Godinama je prva asocijacija na kompaniju Agrokor bio njegov maloprodajni lanac Konzum, iako koncern ima desetke tvrtki, a neke od njih poput Jamnice, Zvijezde ili Leda bili su u Hrvatskoj gotovo pa sinonimi za robu široke potrošnje koju proizvode. No, oni koji su zagovarali Agrokor, uvijek su isticali važnost Konzuma za domaće gospodarstvo, posebice za prehrambenu industriju koja preko Konzumovih polica dolazi do kupaca. Kritičari su također upirali prstom u taj odnos ističući preduge rokove plaćanje i pasiviziranje domaćih proizvođača koji sve čvršćim vezama s Konzumom postaju sve manje konkurentni.
Proteklog tjedna su i izvješće izvanredne uprave za prošlu godinu i ono za razdoblje od siječnja do kolovoza ove godine pokazali da je stanje u maloprodajnom dijelu koncerna, posebice u Konzumu, najgore u cijeloj Agrokor Grupi. Ispravke vrijednosti imovine i otkrivanje svih obveza »pojele« su Konzumov kapital, a Agrokorova maloprodaja i dalje više troši nego što stvara prihoda, za razliku od grupe prehrambenih i poljoprivrednih tvrtki.
Otvorilo je to pitanje hoće li Konzum preživjeti. To je još uvijek najveći maloprodajni lanac u Hrvatskoj, kojem konkurencija polako smanjuje tržišni kolač, ali je njegov udio još uvijek, barem prema procjenama za prošlu godinu, toliki da je jači od zajedničkog udjela dvojca koji ga slijedi, Lidla i Plodina.
Korak do potrošača
– Stanje u Agrokorovoj maloprodaji, prvenstveno u Konzumu, je prema izvješćima najlošiji dio poslovanja koncerna i Konzum kakvog poznajemo sigurno neće preživjeti. Što će biti s tom kompanijom odlučit će vjerovnici. No, ne smije se smetnuti s uma da je riječ o maloprodaji, posljednjem koraku do potrošača. S obzirom na to najizglednije je, među svim Agrokorovim tvrtkama, da nakon odluke vjerovnika, bilo da ga preuzme netko od njih ili da za njega nađu kupca, Konzum dugoročno opstane, procjenjuje ekonomski analitičar Damir Novotny.
Napominje da je baš ulaganje u maloprodaju u Hrvatskoj, ali i širenje u regiji, razlog što se posljednjih godina Agrokor intenzivno zaduživao, pa je u maloprodaju utrošio gotovo dvije i pol milijarde eura. No, dok konkurencija može uzeti udio Agrokorovim tvrtkama u proizvodnji, poput Leda ili Zvijezde, ako i ne dođe u Hrvatsku i ako se nametne proizvodima po povoljnijim cijenama, a jednake ili čak i bolje kvalitete, maloprodaju ne može organizirati izvan zemlje.
I to je argument koji ide Konzumu na ruku, ali kroz sadašnju krizu neće proći neokrznut. Odluka će, napominje Novotny, ovisiti o vjerovnicima. Oni će odlučiti hoće li prodavati ili preuzimati Agrokor kao koncern ili tvrtke pojedinačno. Za Konzum bi, uvjeren je on, najbolje bilo da ga preuzme netko tko se već bavi maloprodajom, ima organizirani lanac dobavljača i povoljne cijene kako bi se mogao nositi s konkurencijom.
Iako se kao prvi kandidat nameće Lidl, zbog vlasničke povezanosti s Kauflandom i njihovog tržišnog udjela teško je zamisliti da bi takvu koncentraciju dopustila regulatorna tijela, mada ne bi bio prvi put da za Agrokor, koji je dobio i svoj poseban zakon, vrijede i posebna pravila. Među lancima koji posluju u Hrvatskoj nema drugih, procjenjuje Novotny, koji bi mogli krenuti u preuzimanje Konzuma, pa on procjenjuje da će vlasnik ako to bude rješenje za Konzum doći izvan Hrvatske.
Skupi objekti
– Padaju mi na pamet francuski lanci Carrefour, Auchan ili Leclerc koji šire poslove u našem okruženju ili najveći poljski maloprodajni lanac Biedronka. No, svi oni će morati odvagati koliko im se to isplati, jer će u Konzum trebati uložiti značajna sredstva, kaže Novotny. Na pitanje može li se dogoditi da domaći lanci koji su jaki u određenim regijama preuzmu i poslovanje Konzuma, odnosno njegove objekte, Novotny odgovara da je to malo vjerojatno jer je Konzum gradio glomazne i skupe objekte.
Tkogod da preuzme Konzum on neće, uvjeren je Novotny, poslovati ni na tako puno prodajnih mjesta, ni s tako puno radnika kao dosad.
– Konzum je za ostvarivanje određenog prihoda zapošljavao gotovo dvostruko više radnika nego Lidl za taj isti prihod, ali su mu radnici bili lošije plaćeni. Umjesto sadašnjih više od 12 tisuća, Konzum će, ako nastavi poslovati, u nekoj budućnosti za godinu ili dvije imati oko pet, najviše šest tisuća radnika, prognozira Novotny.
Iako se ta prognoza ne čini baš svijetlom, Novotny ističe da je puno gora situacija u Tisku i procjenjuje da ta kompanija, čiji je prihod oko dvije milijarde kuna godišnje, ima još manje šanse u budućnosti, jer je svjetski trend da se smanjuje prodaja na kioscima. U Tisku je pak zaposleno više od četiri tisuće radnika i spekuliralo se da bi interes za njegovo preuzimanje mogao pokazati TDR, koji koji u toj kompaniji ima 42 posto udjela.