Siva zona

LAŽIRANJE “MATRIKULA” Mario Zorović: ‘Pomorci s lažnim ispravama su opasni i za kolege i za brod’

Marinko Glavan

Nismo imali nikakvih saznanja ni postupaka po ovom kaznenom djelu – Mario Zorović / arhiva NL

Nismo imali nikakvih saznanja ni postupaka po ovom kaznenom djelu – Mario Zorović / arhiva NL

Pokažu li se sumnje točnima, počinjeno je ne samo kazneno djelo, već je u pitanje dovedena i sigurnost drugih pomoraca, kaže Zorović i poziva Ministarstvo na češće kontrole posrednika u zapošljavanju



Pomorci s lažiranim plovidbenim stažem, koji su na taj način stekli uvjete za stjecanje pojedinih zvanja, predstavljaju potencijalnu opasnost za kolege pomorce, ali i sam brod, teret, okoliš i poslodavce, komentirao je predsjednik Hrvatskog udruženja posrednika u zapošljavanju pomoraca (CROSMA) Mario Zorović slučaj privođenja Siniše Miškovića, odgovorne osobe u agenciji za zapošljavanje pomoraca Macon, osumnjičenog da je u Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav (CIMIS) i »matrikule« pomoraca unosio lažne podatke o navigaciji, uz novčanu naknadu.


Zorović ističe kako je, pokažu li se sumnje točnima, time počinjeno ne samo kazneno djelo, već je u pitanje dovedena i sigurnost drugih pomoraca.


– Ako je netko na taj način došao do, primjerice, zvanja prvog časnika, a nema potrebno iskustvo na odgovarajućim poslovima, on zaista može nestručnim postupanjem ozbiljno ugroziti živote i zdravlje svojih kolega, integritet broda, teret koji se prevozi i poslodavca za kojeg radi – ističe Zorović.





O mogućim motivima razgovarali smo i s nekolicinom pomoraca, koji redom osuđuju lažiranje svjedodžbi, no neki od njih dodaju kako su se i sami našli u situacijama u kojima su mogli pasti u iskušenje da posegnu za takvim načinom rješavanja problema.


Jedan od njih, inače zapovjednik, primjerice prošle godine je odlučio prestati s međunarodnom plovidbom, jer je pronašao posao »na kraju« sa zadovoljavajućim uvjetima. U prošloj je godini imao više od 183 dana navigacije, no kako je kompanija na kojoj je plovio isplaćivala plaće s višemjesečnim zakašnjenjem, tako mu je nekoliko plaća isplaćeno početkom ove godine. Provjerom u poreznoj upravi ustanovio je da mora platiti stotinjak tisuća kuna poreza i davanja, jer su mu plaće isplaćene u godini u kojoj nema najmanje 183 dana plovidbe.


– Našao sam se u situaciji da, ni kriv ni dužan, moram platiti enormni iznos poreza. Na kraju sam to riješio tako da sam odradio još jedan ugovor na brodu, kako bih skupio potrebna 183 dana, što mi nije nimalo dobro »sjelo« jer sam već u svojoj glavi bio raskrstio s brodom i plovidbom. Srećom, u tvrtki u kojoj sam našao novi posao imali su razumijevanja, te me je radno mjesto čekalo. No, moglo je biti i drugačije. Ja sam po prirodi pošten, i ne bih to nikad učinio, ali ne bi me čudilo da netko u sličnoj situaciji, ukaže li mu se prilika, posegne za mitom kao rješenjem problema – kaže pomorac iz Rijeke.



Prvi slučaj


Prema njegovim riječima, CROSMA do sad nije imala saznanja o lažiranju plovidbenog staža, niti je ikada do sad zbog sličnih radnji pokrenut postupak oduzimanja dopusnice za rad bilo kojoj tvrtki koja se bavi posredovanjem u zapošljavanju pomoraca.


– Nismo imali nikakvih saznanja ni postupaka po ovom kaznenom djelu, ovo je prvi takav slučaj. Ispred udruženja apeliram na Ministarstvo pomorstva da provodi češće kontrole posrednika jer su inspekcijski i drugi nadzori uistinu rijetki. Češćim i temeljitijim nadzorom sigurno bi se smanjila mogućnost ponavljanja ovakvih slučajeva, ističe Zorović.


Poseban su problem, dodaje, posrednici koji rade u sivoj zoni, bez potrebnih dopusnica za rad i registrirane djelatnosti.


– U više navrata ukazivali smo Ministarstvu da sumnjamo u ilegalne posrednike koji rade bez dopusnice, koji ne samo da su nelojalna konkurencija, nego ne plaćaju nikakva davanja državi, a nitko ne nadzire čine li ovakva ili slična kaznena djela i pritom dovode u opasnost same pomorce. Ministarstvo se oglušilo opravdavajući se da to ne spada u njihovu nadležnost, već je to posao inspektorata. Naš je stav da to mora biti posao Ministarstva, jer inspektorat ne poznaje dovoljno dobro tu problematiku – kaže Zorović.


Većina posrednika, ističe, temeljito provjerava autentičnost dokumentacije pomoraca, budući da svako lažiranje posljedično može ugroziti i njihovo poslovanje.


– Kompanije s kojima radimo vrlo često od nas, za pomorca koji se prvi put kod njih zapošljava, traže potvrdu autentičnosti njegove dokumentacije. Svako varanje poslodavca i za nas posrednike predstavlja rizik od gubitka posla s tom kompanijom, tako da se tome pristupa vrlo ozbiljno – kaže Zorović.


Ispit za reputaciju


Na pitanje o motivima pomoraca da lažiraju plovidbeni staž, plaćajući pritom mito, Zorović odgovara kako je riječ o kompleksnoj problematici.


– Teško je dati jednoznačan odgovor. Motiv može biti stjecanje, primjerice, prava na pohađanje tečaja za viša brodska zvanja, za što je potreban određeni period plovidbe u zvanju časnika. Moguće je i da netko, recimo, ima priliku ukrcati se na tanker, za što mu treba odgovarajući »brevet«, odnosno svjedodžba, međutim za njeno stjecanje potrebna su tri mjeseca navigacije na tankeru. S druge strane, može se dogoditi da netko zbog gubitka posla, bolesti ili bilo kojeg drugog razloga nema 183 dana plovidbe u jednoj godini, pa na taj način izbjegava obavezu plaćanja poreza.


Posebna je priča kadetura. Vrlo je teško naći ukrcaj i odraditi vježbenički staž, potreban za polaganje poručničkog ispita, a tu je opet problem Ministarstvo koje kadeturu ne smatra dijelom školovanja i ne daje potpore za ukrcaj kadeta. U takvim okolnostima, nije teško zamisliti da će netko tko ne može naći ukrcaj za kadeta, platiti da mu se upiše potreban plovidbeni staž – kaže Zorović. Slučaj potencijalno može, smatra, ugroziti reputaciju hrvatskih pomoraca na međunarodnom tržištu rada.


– Nadam se da se ova vijest neće proširiti izvan hrvatskih granica, jer u suprotnom će sigurno naškoditi ugledu naših pomoraca – zaključuje Zorović.