Foto: V. KARUZA
Ministrica obrazovanja Blaženka Divjak izašla ususret zahtjevima konzervativnih udruga koje su tražile da međupredmetne teme Zdravlje i Građanski odgoj budu izborne, i da im prethodi roditeljska suglasnost
ZAGREB Konzervativne snage došle su na svoje u kurikularnoj reformi jer će svi svjetonazorski sporni sadržaji biti ostavljeni na izbor roditeljima, a djeca će imati pravo na alternativne programe.
Proizlazi to iz izmjena i dopuna Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama što ih je ministrica Blaženka Divjak krajem prošlog tjedna uputila u javnu raspravu. Članak 27. postojećeg zakona tako će dobiti dopunu sljedećeg sadržaja: »Ako dijelovi međupredmetnih i/ili interdisciplinarnih tema i/ili modula prema mišljenju agencije nadležne za odgoj i obrazovanje imaju uključenu istaknutu odgojnu dimenziju u smislu utjecaja na osobnu izgradnju i usvajanje stavova, vrijednosti i izbora ponašanja, isti se kurikulom utvrđuju izbornim sadržajem, pri čemu se može odrediti alternativni modul izbornom dijelu kurikula. Učenici i njihovi roditelji mogu odabrati onaj koji je u skladu s njihovim odgojnim pristupom i sustavom vrijednosti«.
Odgojne vrijednosti
Osim toga, uloga roditelja u odlučivanju o tome po kojem će im programu djeca učiti (ili neće) dodatno je pojačana odredbom koja kaže da je »promicanje odgojnih vrijednosti i vrednota temeljeno na pravu roditelja da samostalno odlučuju o odgoju djece«.
U GROZD-u su zadovoljni zakonskim prijedlogom, ali vidjet će – komentira Kristina Pavlović – kako će se te odredbe provesti u djelo, i jesu li samo formalne naravi.
– Postoji tendencija da se taj zakon uskladi s Ustavom u pogledu prava roditelja na odlučivanje o odgoju djece. Vidjet ćemo kakva će biti provedba, da ne bi ispalo da je riječ o formalnom usklađenju, i hoće li ga pratiti realni mehanizmi – veli čelnica GROZD-a.
Aktualna ministrica obrazovanja time je izašla ususret zahtjevima konzervativnih udruga koje su tijekom javne rasprave o kurikularnoj reformi tražile da međupredmetne teme Zdravlje i Građanski odgoj budu izborne, i da im prethodi obavezna roditeljska suglasnost. Krajem prošle godine predsjednica GROZD-a Kristina Pavlović pozivala je roditelje da se masovno uključe u javnu raspravu ne bi li srušili sporne međupredmetne teme.
Građanski odgoj je po njima »zanemario nacionalne vrijednosti domoljublja i hrvatski nacionalni identitet, općeljudske vrijednosti etičnosti, moralnosti i vrijednosti braka i obitelji«, a »stremi nekom nedefiniranom interkulturalnom, kozmopolitskom i moralno relativističkom duhu«, dok se u temi »Zdravlje«, tvrde, provlači tehnicistički program temeljen na prezervativima, gdje se spolnost svodi na brigu o reproduktivnim organima, kontracepcijsku zaštitu i cjepiva, »kao da se ne radi o ljudima, već o kunićima i kao da je pisan u interesu farmaceutskog lobija«.
U programu koji udruga GROZD neuspješno pokušava uvesti u školski sustav još od 2007. godine, a sada bi mogao postati alternativom za djecu čiji roditelji nisu zadovoljni predloženim kurikulumom, stoji da je masturbacija štetna, homoseksualnost neprirodna, a spolni odnosi prije braka nepoželjni.
Temeljni dokument
Za Eli Pjacu Plavšić iz Inicijative GOOD, u aktualnom se zakonskom prijedlogu »prepoznaje potpis HRAST-a, GROZD-a i drugih marginalnih političkih skupina«.
– Pitanje je trebaju li te skupine izigravati Nacionalni okvirni kurikulum i zašto je ministrica na to pristala – komentira Pjaca Plavšić. Nacionalni okvirni kurikulum, naime, temeljni je dokument koji definira vrijednosti obrazovnog sustava, a ovime on ispada suvišan.
– Svaki je predmet i odgojni predmet, znači li to da će roditelji odlučivati o svemu? Čini mi se da se time oduzima uloga države u odgojno-obrazovnom sustavu – smatra aktivistica GOOD-a. Ovakvo postupanje pogodovat će, kaže, daljnjoj polarizaciji društva, osobito na razini škola, gdje bi je najmanje trebalo biti.