Samo transparentno

KAKO JE TO UOPĆE MOGUĆE? Kerum, Bandić, Bulj i Grmoja tvrde da su u kampanji potrošili 0 kuna

Tihomir Ponoš

Jumbo-plakati stajali nula kuna?  B. FILIĆ/PIXSELL

Jumbo-plakati stajali nula kuna? B. FILIĆ/PIXSELL

Kampanja u kojoj je utrošeno nula kuna, makar u prvom dijelu kampanje, je simptom koji ukazuje kako će ti kandidati vladati pobijede li na izborima. Oni neće vladati štedljivo nego netransparentno, upozorava Jelena Berković iz GONG-a



Niz relevantnih kandidata za gradonačelnike ili župane u privremenim financijskim izvješćima o prihodima i rashodima u kampanji naveo je da do 13. svibnja nije potrošio ni lipe. Među njima su Milan Bandić, kandidat za gradonačelnika Zagreba, Željko Kerum koji ponovno pokušava postati splitski gradonačelnik, Mostovi kandidati za župane Miro Bulj i Nikola Grmoja.



Ima i kandidata koji precizno prijavljuju troškove. Vojko Obersnel je za sada u kampanji potrošio 106.641,25 kuna, najviše na oglašavanje, tiskanje brošure i reklamnog materijala. U trošku kampanje navedena je i svota bankovne naknade za vođenje računa koji svaki kandidat mora otvoriti i po njemu poslovati. Donacija nema, a iskazao je troškove popusta koje su mu mediji dali za oglašavanje.


Kampanja Hrvoja Burića za sada ima vrlo sličnu cijenu kao i Obersnelova. On je na kampanju utrošio nešto manje od sto tisuća kuna, a kao nezavisni kandidat morao je biti agilniji u prikupljanju donacija od kandidata velikih stranaka. Prikupio je 110 tisuća kuna, najviše od omišaljskog GPP-a Mikić, 30 tisuća kuna.




Glavne Bandićeve protukandidatkinje također su objavile sadržajna izvješća. Kampanja Anke Mrak Taritaš košta nešto više od 216 tisuća kuna, a donacijama je prikupila 191 tisuću kuna. Sandra Švaljek do sada je utrošila 181 tisuću kuna, a donacijama je prikupila 194 tisuće.



Privremena izvješća


Ta čudna pojava kampanje bez troškova nije zaobišla ni Rijeku. Kandidatkinja Mosta Petra Mandić nije prijavila ni lipu rashoda, nitko joj nije donirao ni lipe, a nije prijavila niti eventualni popust koji su joj mediji dali za objavu njenih oglasa. O kandidatu HDZ-a Kristjanu Staničiću ne znamo ni toliko. Na internetskoj stranici HDZ-a objavljeni su rukom ispisani formulari za rashode i donacije u kojima je navedeno tek »Hrvatska demokratska zajednica Grada Rijeke« bez specifikacije radi li se o izborima za Gradsko vijeće ili gradonačelnika. Da HDZ nije nužno toliko aljkav, vidljivo je iz pedantne dokumentacije koju je ista stranka objavila o izborima za Skupštinu i gradonačelnika Zagreba.


Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe propisuje da se privremena izvješća moraju predati nadležnom izbornom povjerenstvu sedam dana prije izbora, a objaviti na svojim internetskim stranicama ili u dnevnom tisku u roku od 48 sati nakon isteka roka za dostavu izbornom povjerenstvu.


Teško je dokučiti kako su pojedini kandidati vodili kampanju, a da do sada nisu utrošili ni lipe. Bandić objavljuje oglase sa svojom kompletnom listom za Gradsku skupštinu u tisku, Kerum je kampanju započeo pečenjem 50 janjaca i konstatacijom »napravili smo jednu marendu«. Kerum je svoje izvješće podnio za razdoblje od 7. do 13. svibnja (formalno razdoblje kampanje), dok su neki drugi kandidati koji ne troše izvješća prijavljivali od 18. ili 19. travnja, dakle obuhvatili su i razdoblje prije formalnog početka kampanje.


Što je »poanta«


Jelena Berković iz GONG-a kazala nam je da kandidati mogu, ovisno o ritmu plaćanja, troškove prijaviti i nakon isteka roka za prijavu privremenih izvješća, odnosno u sklopu završnog izvješća. Međutim, »poanta privremenih izvješća je da se unaprijed zna tko su donatori, za što se i kako se troši novac, a to mogu biti važne informacije biračima«, ustvrdila je Berković. Kampanja s nula kuna troškova je sumnjiva, a posebno je sumnjiva kada se vodi u velikim gradovima, smatra Berković.


– Kampanja u kojoj je utrošeno nula kuna, makar u prvom dijelu kampanje, je simptom koji ukazuje kako će ti kandidati vladati pobjede li na izborima. Oni neće vladati štedljivo, nego netransparentno – upozorava Berković. Propitala je i ulogu Državnog izbornog povjerenstva koje, iako je na prijašnjim izborima ustvrdilo da se u kampanji moraju prijaviti i raniji troškovi, oni stvoreni prije formalnog početka kampanje, nije dovoljno aktivno posebno kada je riječ o edukaciji kandidata. Podsjetila je da je GONG zajedno s TIH-om provodio istraživanja o medijskim troškovima kampanje i to na temelju relevantnih podataka (broj oglasa i plakata pojedine stranke, njihova cijena, popust), a da DIP to nikada nije radio.


– Ako je GONG to mogao raditi, onda može i DIP, a podaci iz takvih istraživanja bili bi korisni, posebno u ovakvim situacijama – zaključila je Berković.