Snimio Sergej DRECHSLER
Mandat predsjednice Grabar-Kitarović bitno je drugačiji od moga. Njena je vizija vođenja zemlje drugačija, sustav političkih vrijednosti nam je drukčiji. Mislim da je to vidljivo i iz različitosti naših politika, i iz odabira naših suradnika. Nekome se njena ili moja politika dopada, nekome ne
Iako kaže kako još ne može govoriti o svojoj operi inspiriranoj osobnošću Johna Lennona, skladatelj Ivo Josipović se priključio tribini na temu »The Beatles: korak unatrag, korak unaprijed« održanoj u Rijeci, evocirajući vrijeme u kojem su liverpulski čupavci bili svjetska atrakcija. Tribina je izazvala veliki interes, kao i predavanje na temu »Politika i glazba«, koje je prof. dr. Ivo Josipović održao na Filozofskom fakultetu za polaznike doktorskih studija u Rijeci.
Ponukani ovim dvjema temama, a želeći rasvijetliti novo operno djelo, koje nastaje prema libretu svestrane riječke spisateljice – inače profesorice na Odsjeku za kroatistiku Filozofskog fakulteta, prof. dr.sc. Marine Biti, razgovarali smo s Ivom Josipovićem, koji godinama tako uspješno kombinira svoje dvije profesije – pravničku i glazbeničku.
Kultura nije mrtva
Započeli smo s budućom operom o Johnu Lennonu, koju – kao ideju – skladatelj Ivo Josipović nosi u mislima godinama. Uostalom, i naš intervju – objavljen na samom početku njegova predsjedničkog mandata, završio je »obećanjem« da će se Lennonu i operi posvetiti kad više ne bude tako aktivno u politici.
Dokle ste došli u razmišljanjima o budućem djelu?
– Negdje vrlo okvirno, ali ipak, već imam zvuk te opere u glavi. Krenuo sam, što se fabule tiče, s idejom da Lennon možda i ne bude glavni lik opere. Fokus sam želio postaviti na Chapmana i njegov psihološki profil, tražeći odgovor na pitanje zašto se obožavatelj Johna Lennona prometnuo u njegovog ubojicu. U tim prvim razmišljanjima su se definitivno isprepletala moja pravnička i glazbena profesija.
Chapman
Dugo vremena nisam uspijevao pronaći pravi libreto, preciznije, libretista s kojim bih podijelio ovu temu. Razgovarao sam s više uglednih pisaca koji su predlagali neke druge teme, uvijek zanimljive, ali to nije bilo ono što sam želio. Prije nekoliko mjeseci dobio sam mail od gospođe Marine Biti koja mi je predložila svoj sinopsis. Riječ je o priči koja ima pomalo nadrealističku komponentu. Ideja mi se svidjela. Donijela je i određenu promjenu u odnosu na moja prvotna razmišljanja – u središtu radnje ipak je John Lennon i ljudi koji su zauzimali važne pozicije u njegovom životu. Ali uz njih, snažnu poziciju ima i Chapman sa svojim specifičnim psihološkim profilom.
Budući da je – što se libreta tiče – već finaliziran prvi čin, a ostatak je u vrlo konkretnim skicama, kakvom ste ansamblu namijenili djelo?
– Planiram tradicionalni operni orkestar, a broj solista će biti definiran libretom – za sada četiri velike role, a na kraju ćemo vidjeti.
Vaša glazba je do sada bila vrlo daleko od kazališne scene – ovo će biti prva opera u sladateljskom opusu.
– Istina, ali to ne znači da operu kao žanr ne volim! Meni najdraža opera je Mozartov »Don Giovanni«. Ali, iznimno mi je draga i »Čarobna frula« koju smatram posebno lijepom zbog sjajne dramatike. No, ima mnogo opera koje vrlo rado slušam, iz različitih vremenskih razdoblja. Opera je silno veliki napor, već i po količini nota koje morate napisati, da budem sasvim banalan, ali i po specifičnim zahtjevima da glazba i libreto čine cjelinu koja intrigira publiku.
Hrvatska opera
Imate li uzore među skladateljima?
– Nemam, čak ni omiljenog kompozitora jer se fokusiram na djela. U različitim razdobljima života okupirala su me različita djela zaista genijalnih skladatelja – od renesanse do danas – ali ima nekih skladatelja koje posebno volim, primjerice Prokofjeva, Šostakoviča, Bartoka… Ono što uvijek rado iznova slušam su naši skladatelji. Imamo vrlo talentiranu i agilnu mlađu generaciju skladateljica i skladatelja, tridesetogodišnjaka i četrdesetogodišnjaka. Među njima ima zaista sjajnih autora.
Danas je broj skladatelja daleko veći nego u mojoj generaciji i to je jako dobro. Došlo je do promjene u konceptu studija kompozicije i on više nije drastično ekskluzivan kao u vrijeme mog studiranja – praktički sam svo vrijeme bio jedini student kompozicije na Akademiji. U drugim sredinama bivše Jugoslavije, Bosni i Hercegovini, Sloveniji, posebno u Srbiji, u isto je vrijeme studiralo daleko više osoba, što je dakako utjecalo i na produkciju. Zato kažem da je važno što danas imamo kompozitore srednje i mlađe generacije jer je to vrlo važno za našu glazbenu kulturu.
Ipak, domaće suvremene opere nikad nisu privukle tradicionalnu opernu publiku.
– Ima nekoliko faktora koji to određuju. U prvom redu, publika je orijentirana prema klasičnoj operi i kad se pojavi novo, suvremeno djelo, najčešće ne dođe do njihova srca. Mnogi čak niti ne privire, da vide o čemu se radi. Nije zanemariva ni uloga sredstava koja se ulažu u produkcije – najčešće su minimalna – i da nije Muzičkog bijenala i njegovih narudžbi, vjerojatno bismo u zadnjih tridesetak godina imali tek pokoju domaću operu. Interes medija za domaće stvaralaštvo također bi trebao biti veći!
A gdje je uloga obrazovnog sustava?
– Imamo obrazovni sustav koji – kad je riječ o umjetnosti – prosječnog mladog čovjeka zapravo drži na rubu ignorancije. Umjetnost u obrazovnom sustavu je podcijenjena i – barem kad je riječ o glazbi – trebalo bi mnogo više inzistirati na slušanju, odlascima na koncerte i u teatar, nego na pukoj faktografiji o pojedinim umjetnicima i njihovim djelima.
Interes za Bijenale
Muzički bijenale u Zagrebu ima svoj krug posjetitelja, ali primjerice Opatijska glazbena tribina dovodi svoju publiku iz Zagreba.
– Taj fenomen Bijenala je zanimljiv. Vrlo često koncerti suvremene glazbe ni u Zagrebu, pa ni u velikim svjetskim glazbenim metropolama, nemaju publike. Ali kad dođe Bijenale, od jutra do sutra su svi programu krcati. To je manifestacija koja ima svoj imidž i svoju publiku. Znam to i iz osobnog iskustva jer sam dugo godina bio direktor Bijenala. Često sam i sâm znao biti iznenađen posjećenošću koncerata. Nakon jutarnjih, popodnevnih i večernjih koncerata, publika je imala snage i za noćne koncerte koji su znali početi i u ponoć. I to nisu bili samo studenti glazbe, već široka publika, u prosjeku mlada. I nije samo stvar u tome da smo uspijevali pobuditi znatiželju kod ljudi koji mimo Bijenala rijetko idu na koncerte. Stvorila se navika, potreba da se doživi Bijenale, da se čuje nešto novo i drukčije.
A kad je riječ o plasmanu suvremene glazbe općenito, mimo Bijenala, mislim da tu ne radimo dobar posao. Na repertoaru opernih kuća i koncertnih sezona trebalo bi biti daleko više suvremenog, posebno domaćeg, stvaralaštva. Zagrebačka filharmonija bila je uvela praksu pozivati rezidencijalne kompozitore od kojih su naručivane skladbe i to je urodilo s više uspjelih skladbi za simfonijski orkestar.
O nasljednici na Pantovčaku
Koja se izvode koliko često?
– Ne bih rekao da se ne izvode. Evo, mogu vam reći na svom primjeru: ja nisam autor s velikim opusom, niti sam intenzivno u glazbi jer imam različite interese. Ali svako malo se iznenadim kad saznam da netko svira moje skladbe. U zadnjih nekoliko godina imam više izvedaba u inozemstvu nego kod nas. Kao predsjednik nisam skladao nova djela, a i neki se umjetnici boje da bi izvedbe mojih skladbi mogle imati neku političku konotaciju. U inozemstvu nema tih bojazni. Strancima je zanimljivo da je neki predsjednik skladatelj. Primjerice, Poljaci su izdali jedan cijeli album s mojim djelima, u izvedbi vrhunskih poljskih glazbenika.
Glazba i politika
Dakle, nisam nigdje nametao svoju glazbu kao predsjednik, ali jesam koristio glazbu za promoviranje nekih političkih projekata. Najvažniji događaj te vrste je koncert hrvatsko-talijanskog pomirenja uz direktni TV prijenos, kojem je u pulskoj areni nazočilo osam tisuća ljudi. Tom prilikom smo talijanski predsjednik Napolitano i ja uz odobravanje mnoštva pročitali na hrvatskom i talijanskom jeziku Deklaraciju kojom su riješeni neki povijesni prijepori, posebno oni vezani uz događaje u Drugom svjetskom ratu te Osimske sporazume i tu nesretnu povijest odnosa Talijana i Hrvata.
Na Filozofskom fakultetu imali ste predavanje na temu »Glazba i politika«. Je li ono priređeno za ovu priliku, ili je tek jedno u nizu predavanja koje na tu i slične teme održavate na sveučilištima u zemlji i inozemstvu?
– Već mnogo puta sam prezentirao to predavanje – između ostalog na Yaleu u SAD-u, u Poljskoj, Austriji, i kod nas, naravno. Poseban je interes bio na osječkom Sveučilištu. To je predavanje s puno glazbenih ilustracija, dakle mnogo se sluša, izaziva interes jer ljudi čuju neke nove stvari, povežu glazbu s političkim događajima. I u Rijeci je bilo mnogo ljudi – iako popodnevni termin nije baš pogodan – a ono što me iznenadilo je interes studenata za diskusiju. Bilo je planirano da predavanje traje 90 minuta, a ostali smo u razgovoru dva i pol sata!