Splasnuo entuzijazam

Je li propuštena prilika? Učitelji su reformi dali dušu i srce – trebat će godine da se vrati žar

Ljerka Bratonja Martinović

Foto S. Ježina

Foto S. Ježina

Ti su ljudi uložili puno entuzijazma, znanja i stručnosti, a nakon neuspjeha, teško je očekivati da će sudjelovati na sličan način – kaže Eli Pijaca Plavšić. Ministar Barišić je poručio da će se voditi računa o pluralizmu svjetonazora



Kurikularna reforma nije zaustavljena, a u njenom nastavku vodit će se računa o pluralizmu svjetonazora i o tome da u školu idu djeca svih građana, poručio je jučer ministar znanosti i obrazovanja Pavo Barišić u razgovoru za Hinu. Reforma obrazovanja već je mjesecima ostavljena po strani, a Šustarovo povjerenstvo na čelu s Matkom Glunčićem i Dijanom Vican je u svojim zaključcima procijenilo da prije nego što se nastavi s reformom, treba provesti temeljito preslagivanje i stvari vratiti na početak.


– Nužan je dijalog u kojemu svi imaju mogućnost izreći svoja stajališta. Tako se u tolerantnoj atmosferi dolazi do delegiranja odluka koje su za sve prihvatljive. Bez preklapajućega konsenzusa o bitnim pitanjima ne mogu se postaviti dobra mjerila jer u školu idu djeca svih građana. Stoga sustav obrazovanja ne smije biti jednostran ni ideološki obojen. Naravno, može se razrađivati u detaljima, ali svima mora biti prihvatljiv okvir – objasnio je Barišić, ističući da u pluralističkom i demokratskom društvu »nema potrebe bilo koga isključivati zbog ideoloških ili drugih predrasuda«.



U Inicijativi »Hrvatska može bolje« od aktualne postave u Ministarstvu znanosti i obrazovanja ne očekuju mnogo. Ako se i bude radilo na reformi, bit će to, drže, kozmetičke promjene, a ne kvalitativan zaokret. Za obrazovnu reformu Hrvatskoj je na raspolaganju 450 milijuna eura do 2020. godine, a veliko je pitanje je li Hrvatska sposobna iskoristiti taj novac.




– Hrvatska nije osigurala dovoljno novca za edukaciju, a bez stvarne podrške učitelja ne možete ni kontrolirati ono što se događa u školama – veli predstavnica Inicijative Pijaca Plavšić. O javnim akcijama, kaže, više ne razmišljaju, ali će nastojati da obrazovanje održe u fokusu javnog interesa.



Lipanjski prosvjed


Prvi korak u nastavku reforme, najavljuje ministar, bit će donošenje novog akcijskog plana s realnim rokovima i ciljevima, a u reformu će se ponovo uključiti autori HNOS-a i ono što je postignuto Nacionalnim okvirnim kurikulumom. Ozbiljno će se, kaže ministar, razmotriti preporuka za jačanje institucionalnog okvira obrazovne reforme koja se dosad, radi bolje operativnosti, kreirala kroz posebna povjerenstva i radne skupine.


Ministrov optimizam u pogledu obrazovne reforme danas ne dijele ljudi koji su organizacijom velikog lipanjskog prosvjeda pokušali dati vjetar u leđa promjenama u obrazovnom sustavu. Entuzijazam učitelja i nastavnika, kažu u Inicijativi »Hrvatska može bolje«, nepovratno je splasnuo i bit će ga teško vratiti u narednom desetljeću.


– Vlada ne radi ništa na nastavku obrazovne reforme. Iako tvrde da ona nije zaustavljena, vrlo je jasno da jest. Ništa osim javne rasprave nije provedeno, a i ona je održana u vrlo čudnim okolnostima, bez zakonodavne podloge, i pitanje je je li bila legitimna – komentira Eli Pijaca Plavšić iz Inicijative »Hrvatska može bolje«. I danas joj je, kaže, nevjerojatno da je politika jednu toliko pozitivnu priču svjesno išla srušiti.


Izgubljeno povjerenje


Čak i da se reforma nastavi, najveći će problem, upozorava, biti izgubljeno povjerenje učitelja. »Ti su ljudi uložili puno entuzijazma, znanja i stručnosti. Ne znam je li realno očekivati da će se nakon takvog neuspjeha, kao rezultata političke odluke, više ijedan učitelj odlučiti sudjelovati u takvom procesu na sličan način, s entuzijazmom, žarom i vjerom, ako su toliko puta izigrani«.


Za svaku je reformu, podsjeća Eli Pijaca Plavšić, najvažnija podrška baze, a baš te podrške u ovom času ministar Barišić nema.


– Trebat će najmanje 10 godina da se vrati klima koja je vladala do ljetos. Učitelji koji su radili na reformi dali su dušu i srce, širili su pozitivan stav o tome među kolegama. Teško ćemo vratiti tu razinu optimizma da je moguće napraviti stručnu reformu. Građani i učitelji pokazali su da Hrvatska može bolje, a politika da Hrvatska ne smije bolje.