Kraljevina priprema posljednju ponudu za obnovu flote HRZ-a

I avioni i brodovi: Hrvatska uz švedske »lovce« dobiva kupca brodogradilišta

Danko Radaljac

Uz grace period nakon nekoliko godina korištenja i plaćanja u ratama, navodno će u paketu biti ponuđena i dodatna suradnja s »Đurom Đakovićem«, vjerojatno  zajedničko sklapanje ili nadograđivanje borbenih vozila 



 ZAGREB -  Švedska će slijedeći tjedan podnijeti još jednu ponudu za nabavku lovačkih aviona za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, a jedan od glavnih aduta ponude svakako će biti offset u sklopu kojeg će se ponuditi i kupnja jednog domaćeg brodogradilišta.


Zbog ove ponude odgođeno je i sazivanje Vijeća za obranu, koje je još prije desetak dana trebalo odlučiti kakva će biti budućnost HRZ-a. Naime, veleposlanik Kraljevine Švedske i službeno je zamolio da se odluka odgodi do sredine listopada, da bi Šveđani stigli dati i novu ponudu. 


Kako se neslužbeno saznaje, sami uvjeti za avione ne bi bili puno različitiji od posljednje već predane ponude. Što znači, nekoliko godina korištenja Gripena, i potom kupnja u ratama. Švedska, svjesna financijske situacije i stanja hrvatskog proračuna, dokučila je da čak niti takva ponuda nije previše prihvatljiva hrvatskoj Vladi, koja je zbog novčane situacije gotovo u potpunosti okrenuta remontu MiG-ova 21.


Primamljivi offset 




Stoga su se Nordijci odlučili na drugu taktiku. Uspjeli su pronaći švedskog ponuđača koji bi u ovakvim uvjetima bio zainteresiran za ulaganje u hrvatsku brodogradnju, odnosno za kupnju jednog domaćeg brodogradilišta. Za sada iz Švedske ne žele kazati niti o kojem se njihovom poduzeću radi, niti koje brodogradilište u Hrvatskoj ih zanima. To će se moći doznati tek nakon službene predaje nove ponude, što će se dogoditi sljedeći tjedan.


Pored za hrvatsku nesumnjivo »vruće« priče oko brodogradilišta, Šveđani će, doznaje se, ponuditi i neke nove specifične poslove u offset ponudi. Tako se spominje dodatna suradnja s Đurom Đakovićem – Specijalna vozila, na polju borbene tehnike. O čemu se tu radi, teško je dokučiti, ali obzirom na specifična znanja u slavonskobrodskom poduzeću, ne bi bilo iznenađenje da se ponude zajednički poslovi na sklapanju ili nadograđivanju borbenih vozila.


Ovakvom ponudom Šveđani »gađaju« hrvatsku Vladu tamo gdje je osjetljiva. Naime, priča o brodogradilištima je takva da bi se bilo kakvog ponuđača za kupnju jednog dočekalo širom otvorenih ruku. S druge strane, »grace« periodom za plaćanje aviona pokušava se postići i dodatni element, a to je odgoda pritiska na proračun RH. 


Preveliki troškovi


Vojno gledajući, tu se pojavljuje jedan potencijalni problem. MiG-ovima HRZ-a slijedeće godine istječu borbeni resursi, a prelazak na novi model aviona ipak iziskuje vremena. Neslužbeno se doznaje da bi se Šveđani u tehničkom djelu ponude obvezali da bi prvi hrvatski piloti već godinu dana nakon potpisivanja ugovora bili sposobni za osnovne letačke zadaće. Uobičajeno vrijeme prilagodbe na nove letjelice inače je dvije do tri godine. No, Hrvatska je u stisci s vremenom kada je situacijama s lovcima u pitanju, tako da čak i da se odabere opcija remonta starih MiG-ova, neko vrijeme bi se moralo ići u improvizacije.


Kako se saznaje, ovo će biti posljednja švedska ponuda u višegodišnjoj hrvatskoj priči oko nadzvučnog borbenog zrakoplovstva. Čak i ukoliko Hrvatska ponovno, po tko zna koji put, odluči odgoditi odluku za još neko vrijeme, Šveđani i Gripen ne bi više sudjelovali. Tvrde kako su im troškovi za samo prisustvo u Hrvatskoj jednostavno postali preveliki, a sve treba gledati u svjetlu njihove pobjede na natječaju za novi švicarski lovac. Tim poslom su se osigurali za neko vrijeme, a najbitnije im je bilo da su se Švicarci odlučili na kupnju Gripena NG, modela koji je tek u razvoju. Tako se benefit ovog posla produžuje zapravo na nekoliko desetljeća. 


Ukoliko Hrvatska ne prihvati ovu švedsku ponudu, Gripen će svoje prisustvo na ovom tržištu uvelike smanjiti. Ipak, doznaje se kako bi švedska država s drugim poduzećima ipak ostala prisutna, jer bi se pokušalo zajedno s Hrvatskom surađivati na opremanju novih ophodnih brodova, koji bi sljedeće godine trebali krenuti u izgradnju.