Netransparentnost

Hrvatska šuti, Facebook radi; Kako urediti izbornu promidžbu na društvenim mrežama

Hina

Foto: REUTERS

Foto: REUTERS

Nakon višemjesečnih upozorenja, apela i preporuka kako umanjiti prijetnje demokraciji na internetu koje su do sad ignorirane, možemo samo zaključiti da je čak i Facebook, iako privatna kompanija, pokazao veću suradljivost od hrvatskih tijela javne vlasti u cilju zaštite integriteta europskih izbora. Ova je društvena mreža u međuvremenu objavila API za preuzimanje i pretraživanje plaćenih političkih oglasa, odgovarajući na otvoreno pismo Mozilla fundacije koja je u međuvremenu objavila i preporuke koji bi sve podaci trebali biti javno dostupni, ističu iz Gonga



Gong je u ponedjeljak ponovo apelirao na ministra financija Zdravka Marića i Državno izborno povjerenstvo (DIP) da propišu obavezu izvještavanja o izbornoj promidžbi na društvenim mrežama tijekom europarlamentarnih izbora.


Gong smatra neprihvatljivom šutnju ministra financija Zdravka Marića i nedorečenost Državnog izbornog povjerenstva (DIP) po pitanju transparentnog on-line političkog oglašavanja i komuniciranja sukladno zaključcima Vijeća EU koje je Hrvatska podržala. Dok hrvatske institucije šute, Facebook je već objavio aplikacijsko-programsko sučelje (API) za preuzimanje i pretraživanje plaćenih političkih oglasa, stoji u priopćenju Gonga.


Stoga ponovo pozivaju na omogućavanje izvještavanja troškova oglašavanja na društvenim mrežama – za svaki pojedini oglas ili plaćenu objavu na društvenim mrežama, uz API pristup koji bi omogućio pravovremenu objavu strojno čitljivih podataka iz informacijskog sustava DIP-a za nadzor financiranja izborne promidžbe.




»Nakon višemjesečnih upozorenja, apela i preporuka kako umanjiti prijetnje demokraciji na internetu koje su do sad ignorirane, možemo samo zaključiti da je čak i Facebook, iako privatna kompanija, pokazao veću suradljivost od hrvatskih tijela javne vlasti u cilju zaštite integriteta europskih izbora. Ova je društvena mreža u međuvremenu objavila API za preuzimanje i pretraživanje plaćenih političkih oglasa, odgovarajući na otvoreno pismo Mozilla fundacije koja je u međuvremenu objavila i preporuke koji bi sve podaci trebali biti javno dostupni«, ističu iz Gonga.


Podsjećaju da je Kodeksom prakse za borbu protiv dezinformiranja predviđeno da Facebook, Google i Twitter javno objavljuju tko i s koliko novca plaća političke oglase, uključujući i njihovu namjenu te kako su odabrane ciljane skupine za njihovo plasiranje. Akcijski plan protiv dezinformiranja obvezuje ih da jednom mjesečno dostavljaju izvješća Europskoj komisiji o postignutom napretku.


»Istovremeno, hrvatske vlasti propustile su do sada svaku priliku da pokažu vjerodostojnost u svojoj podršci mjerama Europske komisije protiv širenja dezinformacija on-line, prikrivenog političkog oglašavanja na društvenim mrežama«, poručuje Gong u priopćenju.