Sporna reklama

Hrvatska lutrija pod paljbom aktivističke udruge “Vigilare”: “Skini je!” je čisti seksizam

Siniša Pavić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Radi se o jumbo plakatima i reklami »Skini je!« na kojoj je prikazana mlada žena u hrvatskom dresu s mobitelom u ruci, a podnaslov na jumbo plakatima još glasi »Jedna za sve«



ZAGREB  Europsko prvenstvo u nogometu donijelo je golova, iznenađenja i reklamnih kampanja koje, po ocjeni mnogih, potiču spolne stereotipe. Javnost je tako burno reagirala na reklamu marketinških stručnjaka Saponije Osijek, onu »Za blistavu Hrvatsku« koja sugerira da su navijači isključivo muškarci koji putuju naokolo, dok kod kuće žena pere navijački dres. Reakcija je rezultirala povlačnjem reklame. Najnoviju akciju potaknula je udruga Vigilare koja je pozvala Upravu Hrvatske lutrije da se ispriča svim ženama u Hrvatskoj i povuče reklamu pod naslovom »Skini je« kojom se, kako kažu, vrijeđa i ponižava žene i njihovo ljudsko dostojanstvo.


Diskriminacija žena


Radi se o jumbo plakatima i reklami »Skini je!« na kojoj je prikazana mlada žena u hrvatskom dresu s mobitelom u ruci, a podnaslov na jumbo plakatima još glasi »Jedna za sve«. Skida se doduše aplikacija za mobitel, no u svom priopćenju udruga kojoj je već jednom pošlo za rukom reklami stati na kraj, onoj oglašivača Shooster, tvrdi da se radi o besramnom reklamiranju u kojima se ljude prikazuje kao objekte i stvari koje su spremne za uporabu. To je, ističu, nedopustivo, posebice, ako se zna da je riječ o državnoj tvrtki.


Vigilare je slučaj prijavio i Sudu časti HURA-e (Hrvatsko udruženje društava za tržišno komuniciranje) te su pozvali i širu hrvatsku javnost da slobodno izrazi svoje nezadovoljstvo i pošalje pritužbe Hrvatskoj lutriji.




– Držimo da dotična reklama i plakati koji su postavljeni po javnim površinama u Hrvatskoj idu na štetu »razvijanja najviših mogućih standarda profesionalne prakse hrvatske oglašivačke industrije« te da krši standard osnovne pristojnosti.


Svojim sramotnim i uvredljivim sadržajem degradira se ljudsko dostojanstvo i širi objektivizacija i diskriminacija žena u hrvatskom društvu – kaže se u prijavi te se od HURA-e traži očitovanje i reakcija u smjeru povlačenja spornih reklama i plakata.


Iz HURA-e su nam jučer kratko kazali da je zahtjev udruge Vigilare pristigao i kako će Sud časti u najkraćem mogućem roku zasjedati, proučiti slučaj i donijeti odluku.


Koliko će se sve ovo dojmiti Hrvatske lutrije – ostaje vidjeti. Činjenica jest da se spomenutu reklamna kampanja, uz onu Saponije i Vipneta, našla među onim na koje je polovinom lipnja reagirala pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić.


Štetna poruka


– S načelima ravnopravnosti spolova nisu u skladu ni reklame koje koriste seksualne dvosmislenosti u kojima je žena objekt, poput navedene reklame Hrvatske lutrije, u kojoj se aludira na mobitel aplikaciju, ali se pozornost skreće na ženu porukama »Skini je« i »Jedna za sve«. Problem iz aspekta ravnopravnosti spolova je tekstualna poruka u kombinaciji s prikazanom slikom koja sugerira odnose među ljudima. Seksizam je korištenje žene kao objekta koji uljepšava nešto što s njom kao osobom nema veze, objekta koji treba biti konzumiran gledanjem, uz poruke da je, ne aplikacija, već žena tu da je se skine i da je ona jedna tu za sve – istaknula je tada Ljubičić uz napomenu kako se iz aspekta ravnopravnosti spolova radi o izrazito štetnim porukama jer spolni stereotipi i seksizam potiču konzumente na formiranje ili učvršćivanje postojećih diskriminirajućih stavova i obrazaca ponašanja.