Pozadina smjene uprave HŽ Infrastrukture

Hajdaš Dončić maknuo ‘Linićeve ljude’, oni državu prijavili DORH-u

Gabrijela Galić

Ministarstvo je, stav je vodstva HŽ Infrastrukture, svojim odlukama HŽ Infrastrukturu u nepune dvije godine oštetilo za 770 milijuna kuna



ZAGREB  Vlada je na zatvorenoj sjednici, na prijedlog Povjerenstva Vlade za upravljanje strateškim trgovačkim društvima, donijela zaključak kojim se predlaže Skupštini društva HŽ Infrastruktura opoziv dosadašnjeg predsjednika Uprave Darka Peričića i dijela članova Uprave Nikole Ljubana, Marka Cara i Renea Valčića. Istovremeno je Renata Suša imenovana novom predsjednicom Uprave. Četiri od pet članova Uprave HŽ infrastrukture formalno će smijeniti Siniša Hajdaš Dončić, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture koji je ujedno i jedini član Skupštine društva HŽ Infrastruktura. Smjenu je jedino izbjegao Ivan Vuković.


   Neslužbena poveznica


Smjena Uprave koja je bila svojevrsni hit u sektoru prometa i koju je resorni ministar isticao kao pozitivan primjer, kuhala se zadnja dva mjeseca. Formalno, do smjene dolazi jer je resorno ministarstvo nezadovoljno ispunjenjem zacrtanih ciljeva kada je riječ o investicijama i restrukturiranju. Neslužbeno se, pak, smjena povezuje s čišćenjem »riječkih kadrova«, odnosno ljudi za koje se smatra da su bliski s donedavnim ministrom financija Slavkom Linićem. Naši izvori navode i kako je do zahlađenja odnosa na relaciji ministarstvo prometa-HŽ Infrastruktura upravo došlo nakon Linićeva izlaska iz Vlade.



Infrastruktura je lani imala 1,5 milijardi kuna investicija što je, kako veli opozvani predsjednik Uprave Darko Peričić, 300 posto više nego u 2012. U prvom polugodištu ove godine investicije su na razini 400 milijuna kuna. Za ovu godinu planirane su investicije u iznosu od 2,9 milijardi kuna. To je odobrila Vlada, ali kako Infrakstuktura nije imala nikakvu potvrdu da će sredstva biti osigurana, samostalno je investicije srezala na 1,7 milijardi kuna. Ni ta im sredstva nisu odobrena, a bez odobrenih sredstava poslovi se ne mogu ugovarati.





  Nekoliko sati prije no što je Vlada donijela odluku o smjeni četiri člana Uprave HŽ infrastrukture, oni su se sastali i donijeli odluku o podizanju tužbe protiv države, kao i podnošenju kaznene prijave Državnom odvjetništvu protiv države i to zbog zloporabe položaja i nanošenja štete društvu HŽ Infrastruktura. Država, odnosno resorno ministarstvo, stav je vodstva HŽ Infrastrukture, svojim su odlukama direktno djelovali na financijski položaj poduzeća, a time i položaj zaposlenih. Resorno ministarstvo je odlukama o korekciji koeficijenata za izračun pristupa željezničkoj infrastrukturi, kao i odlukama o otpisu potraživanja društvima HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo, tvrtku HŽ Infrastruktura u nepune dvije godine oštetilo za 770 milijuna kuna. Za toliko su umanjena sredstva za financiranje ugovorenih aktivnosti na održavanju kapaciteta i regulaciji prometa. Prema Zakonu o željeznici Vlada je upravitelju infrastrukture, odnosno HŽ Infrasktrukturi, dužna nadoknaditi razliku do visine troška koji izravno nastane kao posljedica obavljanja željezničke usluge.    

Sporne zadužnice


Dan uoči odluke o smjeni Darka Peričića, predsjednika Uprave HŽ Infrastrukture i većeg dijela njegova tima, odvijala se prava drama u komunikaciji s resornim ministarstvom. Naime, HŽ Infrastruktura je 16. srpnja aktivirala zadužnice HŽ Carga kako bi naplatila dugovanje od 116 milijuna kuna. Kako doznajemo, Cargo je u trenutku aktivacije zadužnica na računu imao oko 80 milijuna kuna, no ta sredstva Infrastruktura nije uspjela povući. Povučeno je svega nekoliko milijuna kuna, a Infrastruktura je od resornog ministarstva dobila usmeni i pismeni nalog da povuče zadužnice. Sada već smijenjena uprava to nije učinila. To je vjerojatno i iskorišteno za smjene.


  – Zadužnice smo aktivirali u svrhu zaštite interesa kako države, tako i poduzeća, kazao nam je jučer Peričić. Podsjeća kako su ovih dana dozvolu za prijevoz u teretnom prometu dobile dvije nove tvrtke. Kako Infrastuktura ne smije niti jednog prijevoznika diskriminirati, već svim operaterima osigurati jednak pristup mreži, daljnje povlađivanje Cargu značilo bi da se isti poslovni obrazac primjenjuje i na ostale prijevoznike. Drugim riječima »skrivene subvencije« s otvaranjem tržišta više nisu moguće. A te skrivene subvencije su, među ostalim značile, i da je Infrastruktura pokrila 40 milijuna kuna Cargovih dugovanja HEP-u.


  – Ministar smjenom Uprave želi prikriti svoj nered koji je unio u sustav željeznice. Štiteći Cargo, on štiti sebe jer je Vlada njega zadužila za restrukturiranje Carga, veli Peričić. Ne želi govoriti o tome zbog čega su on i trojica njegovih kolega smijenjeni. No, napominje kako je neuspjelu privatizaciju Pružnih građevina, što je jedan od grijehova uprave, vodio jedini član uprave koji je pošteđen smjene, a Vuković je svojedobno sudjelovao i u privatizaciji Carga