Određivanjem roka za izbor minisitar je odbacio zahtjev Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova da se imenuje povjerenik za Jadroliniju zbog toga što Uprava na čelu sa Slavkom Lončarom nije izabrana sukladno statutu, odnosno istekao joj je mandat krajem prošle godine
Specifični uvjeti
Pat pozicija u Jadroliniji tako će se nastaviti još neko vrijeme, a dotle bi najveći nacionalni putnički brodar u Brodogradilištu Uljanik trebao započeti gradnju 4 trajekta pojedinačnog kapaciteta 616 putnika i 145 automobila, koji bi u bijeloj floti trebali biti već u sezoni 2014. godine. Ugovor o gradnji četiri broda ukupno vrijedna 32 milijuna eura potpisali su Slavko Lončar u ime Jadrolinije i prvi čovjek pulskog Uljanika Antun Brajković, koji je odgovarajući na novinarska pitanja demantirao opciju po kojoj bi dio posla u gradnji trajekata mogao biti obavljen u riječkom »3. maju«.
Ministar Hajdaš Dončić komentirao je i stanje u Hrvatskim željeznicama, gdje učestale nesreće vlakova ukazuju na upitnu sigurnost putovanja.
– Prvi put u zadnjih 30-tak godina HŽ prolazi jednu sveobuhvatnu transformaciju, podijeljen je u tri zasebna društva, Cargo, Putnički prijevoz i Infrastrukturu. Sustav nije idealan i uvijek postoji briga za sigurnost, ali se stanje ipak popravlja. Pokrenute su investicije, završena je elektrifikacija pruge i osigurana su financijska sredstva za rekonstrukciju i projektiranje od Rijeke do Botova. Od Skradnika do mađarske granice potpisani su ugovori za projektiranje, posao su dobile ekspertne tvrtke iz stranih zemalja. Stvari su krenule, ali promjene u tako velikom sustavu traže vrijeme. Stoga molim za podršku upravama u društvima unutar HŽ-a. Nadam se da ćemo u svibnju potpisati ugovor za nabavku 44 nova vlaka, kao i da će konkurentnom cijenom hrvatske tvornice dobiti gradnju vlakova. HŽ Putnički prijevoz je dobio rok da do kraja ove godine završi prvi dio faze informatizacije pa će se moći automatima i internetom nabavljati vozne karte. To je ipak korak naprijed, zaključio je Hajdaš Dončić.
– Zbog specifičnih uvjeta natječaja bilo je i specifično davanje ponuda. Različito su definirane cijene pojedinog broda, pa nam je uvjetovano da ponudimo projekt kao jednu cjelinu, što znači da smo pristupili poslu tako da sva četiri broda gradimo istovremeno. To podrazumijeva da bi svako cijepanje posla dovelo jednog od sudionika u izgradnji u vrlo nepovoljan financijski položaj. Zbog toga nismo još razmišljali o gradnji u »3. maju«, rekao je Brajković. Supotpisnik ugovora za Jadroliniju slikovito je komentirao brojne probleme u natječaju na kojem su već bile dvije žalbe ponuditelja.
– Sjećam se da je Uljanik prije 40 godina gradio zadnji brod za Jadroliniju. Tada je nalog o gradnji stizao iz Beograda, a danas imamo javne natječaje. Ne znam što je bolje. Već smo imali dvije žalbe, a moguće je da će biti i treća, rekao je Lončar i dodao kako će trajekti iz Uljanika za desetak posto povećati kapacitet bijele flote u putničkom prometu, odnosno gotovo 20 posto u prijevozu vozila. Također će trajekti iz Uljanika doprinijeti većoj učinkovitosti prijevoza, komforu, sigurnosti plovidbe, te bitno povećati konkurentnost Jadrolinije u tržišnoj utakmici koja se nalazi pred ovom kompanijom.
Liberalizacija tržišta
Činjenicu da se do ljeta planira raspisati natječaj o koncesioniranju 36 trajektnih i brodskih linija komentirao je ministar Hajdaš Dončić.
– Ako će Jadrolinija biti jedini kandidat dobit će sve natječaje. Riješit ćemo u dogovoru sa Agencijom za pomorski linijski obalni prijevoz to pitanje do ljeta i linije će biti koncesionirane. Od 1. srpnja će se smanjiti dio trošarina na gorivo, pa će za 2,45 kuna gorivo biti jeftinije za Jadroliniju, čime će kompanija postati konkurentnijom. Liberalizacija tržišta nastupa 1. siječnja 2017. godine kada ističe odgoda za kabotažu i tada ćemo ponovo morati raspisati natječaje. Do tada je potrebno Jadroliniju učiniti konukuretnijom, prvi korak je podizanje efikasnosti flote kojoj se smanjuje prosječna starost sa 29 na 18 godina kako bi sustav učinili ekonomičnijim, kazao je Hajdaš Dončić, koji je zatim uputio i nekoliko komplimenata Jadroliniji zbog dobrog obavljanja posla u sezoni i pridržavanja plovidbenog reda, naglašavajući pritom kako te pohvale izriče u društvu najdugovječnijeg direktora u državnim tvrtkama koji je dosad preživio 18 ministara.
Novi trajekti ulaze u red najvećih brodova Jadrolinije. Bit će dugi 100 metara, a široki 17,5 s gazom od 2,4 metra. Predviđena snaga motora je četiri puta 450 kW, a brzina 12,5 čvorova. Od ukupnog kapaciteta za 616 putnika u salonu je predviđen smještaj za 322 putnika.
Odmah nakon što je potpisan ugovor o preuzimanju broda »Kraljica mora« Slavko Lončar je najavio kako školski brod ide u Brodogradilište Punat na dokovanje i primjereno održavanje kako bi bio ispravan i kako bi se otklonili nedostaci nastali tijekom gradnje broda. »Kraljica mora« je motorni jedrenjak s dva jarbola izgrađen 2010. godine, ima devet kabina, dug je 35 metara, širok 8,55 s gazom od 2,65 metara. Može ukrcati 28 učenika ili studenata, četiri nastavnika i sedam članova posade te razvija brzinu od šest do 11 čvorova ovisno o tome plovi li jedrima ili motorom.