Savjetnici rade »road show« i traže investitore. Donijet ćemo odluku o prihvatljivoj cijeni nakon čega slijedi raspisivanje natječaja, kaže ministar Hajdaš Dončić
Model raspodjele
Smatra da je, s obzirom na sve teže financijsko stanje u državi – monetizacija neizbježna.
Predložili smo da hrvatski mirovinski fondovi uđu u posao monetizacije kao investitori, dakle da i ušteđevina hrvatskih građana ide u monetizaciju autocesta, kaže ministar Hadaš Dončić te naglašava da hrvatski mirovinski fondovi već sada imaju potencijal ulaganja u iznosu većem od 6 milijardi kuna. »Sukladno pravilnicima Hanfe oni će donijeti poslovne odluke. Po preliminarnim razgovorima oni iskazuju interes da sudjeluju u određenom postotku, ali realno je udio od 20 posto maksimalan. Svakako bi bilo dobro da u monetizaciju autocesta možemo uključiti i naš novac«, naglašava ministar
– Nužna je. I zbog smanjivanja fiskalnog deficita, ali i zato što imamo čvrste i jasne uvjete monetizacije, koju su dobili od nas naši savjetnici Erste Group Bank, Deloitte Savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte. Osnovni cilj je smanjivanje državnog deficita, kao i to da autocestovna infrastruktura ostaje u vlasništvu RH, ali se daje na upravljanje na ograničen rok trajanja. Cilj nam je postići maksimalni profit, odnosno korist za Hrvatsku i nova ulaganja. Zauzvrat će investitori moći ostvarivati prihod od cestarine i uslužnih objekata. Važno je naglasiti da trošarina od 0,60 kuna po litri prodanog goriva, koja sada ide za Hrvatske autoceste, više ne bi bila prihod potencijalnog investitora. Taj prihod će biti usmjeren prema Hrvatskim željeznicama, Hrvatskim cestama i matici HAC-a.Ministar ističe da model preraspodjele sredstava od trošarina još nije preciziran, jer se čeka ishod monetizacije.
– Važan će svakako biti udio HŽ Infrastrukture, gdje želim da oko 700 milijuna kuna završi u željeznici, dakle barem polovica od ukupno oko 1,4 milijardi kuna od trošarina iz goriva godišnje. Preostalih oko 700 milijuna kuna godišnje išlo bi za državne ceste, odnosno dijelile bi se između HAC-a i HC-a, kaže Hajdaš Dončić.
Povoljni krediti
Preusmjeravanje sredstava za željezničku i cestovnu infrastrukturu bio bi, dakle, jedan od direktnih benefita od monetizacije autocesta, potvrđuje Hajdaš Dončić te naglašava da nijeprioritetan cilj vratiti sve kredite HAC-a, jer su neki vrlo povoljni, s malom kamatom i dugim rokom otplate, ali će svakako dio novca ići za refinanciranje kredita HAC-a, čime će se omogućiti i dovršetak započetih dionica autocesta.
Odgovarajući na pitanje koja je cijena cijena za monetizaciju prihvatljiva, ministar kaže da će od poslovnih savjetnika dobiti nekoliko modela, za svaki model potencijalnu cijenu i moguće investitore.
– Savjetnici nam rade »road show« i traže investitore. Predložit će više modela i mi ćemo donijeti odluku o prihvatljivoj cijeni nakon čega slijedi raspisivanje natječaja. Uvijek sam govorio da je prihvatljiva cijena od približno 3 milijarde eura. No tu postoji puno sitnih detalja i svakako ćemo uvjetovati da investitor nema jamstvo prometa i nema oslobađanja od PDV-a, kaže Hajdaš Dončić.
Razgovor sa Sinišom Hajdašom Dončićem pročitajte u subotnjem magazinu “Pogled”