Daleko od očiju...

HTZ pod povećalom: Netransparentno troše pola milijarde kuna godišnje

Alenka Juričić Bukarica

Glomaznom sustavu zakon omogućuje da se većina odluka donosi daleko od javnosti. Nisu obveznici javne nabave, niti moraju objavljivati detalje ugovora koje sklapaju s fizičkim i pravnim osobama. S obzirom na uočene brojne nedostatke, predlaže se osnivanje posebnog tijela za nadzor sustava HTZ-a



Čak 561 milijun kuna, dakle više od pola milijarde, godišnje prođe kroz sustav turističkih zajednica, od lokalne do državne razine. Od toga 22 posto čini budžet Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice, a 9 posto odlazi u županijski TZ.



Zapošljavanje u TZ-ima također je po slovu zakona prilično netransparentno. Ni HTZ, ni regionalni TZ-i nemaju natječaje za zapošljavanje objavljene na internetskim stranicama. HTZ ove godine ima 52 zaposlena. Lani nije proveden ni jedan natječaj za zapošljavanje, dok su ove godine u tijeku četiri, inače objavljeni na portalu Moj posao. Bez provođenja natječaja, međutim, ove su godine zaposlene tri osobe. Ugovori o djelu, prema ovim podacima, nisu sklapani. TZ Kvarnera je, pak, ove godine proveo jedan natječaj te je preko Agencije rada zaposlena jedna djelatnica. Bez provedbe natječaja, također preko iste agencije, i lani je zaposlena jedna djelatnica. Ove godine potpisana su i dva ugovora o radu. U ovom županijskom TZ-u naveli su kako imaju devet zaposlenih. Zanimljivo, od županijskih TZ-a najviše djelatnika ima TZ grada Zagreba – čak 51 zaposlenog, odnosno gotovo kao i nacionalni TZ?!





Masivan sustav tako u krvotoku ima popriličan novac, međutim, kako se on točno troši, to je već druga priča s obzirom na to da TZ-i, primjerice, nisu obveznici javne nabave.


Stoga nije ni čudno da se javljaju priče poput trošenja preko 5 milijuna kuna na snimanje spota i nastupe Ane Rucner, ili vanjske konzultante. Sustav je, dakle, pod prilično labavom kontrolom unatoč tome što vrti velik novac. Potvrđuje to i izvješće Samostalnog sektora za suzbijanje korupcije Ministarstva pravosuđa koje je provelo istraživanje o transparentnosti rada turističkih zajednica županija te HTZ-a. Lokalni TZ-i, doduše, nisu obuhvaćeni, iako bi i tu bilo posla. U Sektoru za suzbijanje korupcije napominju kako je prema Zakonu rad turističkih zajednica javan te da se javnost rada osigurava i ostvaruje na način propisan statutom TZ-a. Činjenica je da HTZ poziva novinare na sjednice Turističkog vijeća i Sabora, međutim, kod županijskih TZ-a, u pravilu, o sjednicama Vijeća se niti što čuje niti zna, a kamoli da se poziva javnost pa se tako ključne odluke donose iza zatvorenih vrata.


  Isto tako, HTZ nema javno objavljene podatke o ugovorima koji se sklapaju s fizičkim i pravnim osobama.


  – Upravo ova stavka se smatra vrlo važnom u području informiranja javnosti budući da se radi o transparentnosti trošenja novca, navode u Sektoru. Ističu kako vrlo malo županijskih TZ-a uopće objavljuje svoj Statut. Prema istraživanju, programi rada, financijski planovi kao i financijska izvješća se uglavnom donose. Još uvijek, međutim, postoji problem s objavama. On line tako HTZ nije objavio izvješća Nadzornog odbora, ali ni proračun za 2013. te izmjene i dopune te sve akte vezane za proračun.


Na kapaljku


Što se tiče županijskih TZ-a, više od 80 posto nije javno objavilo izvješća Nadzornih odbora, a više od 80 posto niti proračune s njegovim izmjenama.



Zanimljivo je kako ni zakon ni Statut ne spominju mogućnost, ali niti ne zabranjuju davanje donacija i sponzorstava te ni na jednom mjestu tome ne posvećuju pažnju. U Samostalnom sektoru za suzbijanje korupcije naveli su kako HTZ ima čak lošije uređeno stanje nego županijski TZ. To potkrepljuju činjenicom da HTZ u nacionalnom TZ-u nema pisanih procedura za davanje sponzorstava i donacija, kao niti javno objavljenih popisa korisnika. Ipak, na to je iz HTZ-a otišlo gotovo 13 milijuna kuna.  Apsolutni rekorder po iznosu koji je izdvojen za donacije i sponzorstva je TZ grada Zagreba u kojoj su na to potrošili preko 20 milijuna kuna. TZ Kvarnera je, pak, za sponzorstva i donacije izdvojio 370.000 kuna, s time da je popis primatelja donacija i iznosa objavljen na njihovim web stranicama.


  – Vidljivo je da se javno dijeli jako malo informacija. Upravo iz tog razloga, netransparentno trošenje novca posebno dolazi do izražaja. Turističke zajednice, koje sredstva za rad dobivaju i iz Državnog proračuna, kao i iz proračuna županija, zapravo na poprilično netransparentan način troše ta sredstva i upravljaju njima, navodi se u izvješću. Istraživanje je, uz ostalo, pokazalo kako rad Nadzornog odbora HTZ-a stoji 40.000 kuna godišnje, a rad Turističkog vijeća 288.000 kuna. S time da je za troškove rada Nadzornog odbora, Turističkog vijeća i Sabora predviđeno čak 900.000 kuna.


  Što stoji u izvješćima Nadzornih odbora, dakle, ne objavljuje se, no čini se da se ni nema puno toga objaviti s obzirom na to da NO-i ne pronalaze nikakvih manjkavosti. No na to ne troše ni puno vremena. Naime, Nadzorni odbor nacionalnog TZ-a lani se sastao tek dva puta pa je na sjednicama izvršen i nadzor.


  – Posebno je to zanimljivo ako se uzme u obzir da je tijekom nadzora potrebno upoznati se s nizom činjenica te donijeti odluku je li bilo nepravilnosti ili nije. Bitno je preporučiti provođenje nadzora odvojeno od sjednice Nadzornog odbora i znatno češće nego je to bilo u 2012. Bitno je i da članovi Nadzornog odbora bivaju plaćeni 2.000 kuna na tromjesječje, a da za taj iznos, koji im se isplaćuje, učinkovito aktivno sudjeluju u izvršenju zadataka tek dva dana u godini. Ukoliko se vidi da je nadzor u svim TZ-ima provođen tijekom samo dva dana godišnje u kojima je održana i sjednica NO, s obzirom na ograničenost vremena, teško je moguće zaključiti da je bilo koja nepravilnost u radu mogla biti uočena, istakli su u Sektoru za suzbijanje korupcije. Stanje je isto i na županijskoj razini gdje se nadzorni odbori sastaju dva puta godišnje što je slučaj i s TZ-om Kvarnera. Što se tiče nadziranja rada TZ-a, još je gora situacija oko revizija koje se očito rade kako se tko sjeti pa tako ima slučajeva da je financijska revizija posljednji put napravljena još 2004. Jasno, ni nalazi revizija se ne objavljuju na web stranicama.


Bez javne nabave



Turističko vijeće HTZ-a, za koje se može reći da je Vlada nacionalne turističke organizacije, čini 12 članova, od čega polovica hotelijera. Ostalo su predstavnici agencija, malih hotela, ali po zakonu i Hrvatske obrtničke i Gospodarske komore. Članica Turističkog vijeća tako je i Zdenka Peternel, desna ruka Nadana Vidoševića koja je završila u pritvoru zbog 32 milijuna kuna koje su »isparile« iz komorine kase.



Vjerojatno najveća zamjerka transparentnosti trošenja novca jest činjenica što sustav TZ-a nije obveznik javne nabave, osim onih koji se više od 50 posto proračuna financiraju iz državnog proračuna, a to su na županijskoj razini TZ Požeško-slavonske, TZ Sisačko-moslavačke, TZ Koprivničko-križevačke i TZ Virovitičko-podravske županije. Prema ovom izvješću, samo je HTZ lani proveo 55 javnih nabava, međutim, javno su objavljeni samo pozivi i osnovne informacije o nadmetanjima u tijeku. Informacije o tome tko je odabran, je li bilo poništenih javnih nabava, koji su ugovori sklopljeni, međutim, nigdje nisu javno objavljene.


  Dok je HTZ čak i provodio javne nabave, županijski TZ-i nisu ni to.


  – Jedini zaključak koji se ovdje nameće je da turističke zajednice nabavljaju sredstva koja su im potrebna za rad, kao i niz drugih dobara i usluga jedino putem narudžbenica koje izdaju. Pogledaju li se sredstva kojima raspolažu, a uzme li se u obzir da se radi i o sredstvima koja im se uplaćuju i iz proračuna jedinica lokalne i regionalne samouprave, vrlo jednostavno se može zaključiti da bi se postupanje u nabavljanju roba, radova i usluga moglo postaviti kao izazov za rješavanje koje stoji pred nadležnim državnim tijelom, zaključuje se u Izvješću.


  Zbog svega toga u Samostalnom sektoru su zaključili kako bi trebalo ozbiljno razmotriti mogućnost osnivanja užeg tima sastavljenog od predstavnika Ministarstva turizma, Ministarstva uprave, Ministarstva financija te Ministarstva gospodarstva i eventualno drugih državnih tijela koji bi raspravili situaciju i učinili korake za prevladavanje uočenih brojnih nedostataka.


  Ovo je izvješće samo potvrdilo ono što se već godinama zamjera glomaznom sustavu čije se dubinske promjene očekuju donošenjem novog Zakona o TZ-ima, a koji bi na snagu trebao stupiti 1. siječnja 2015. Netransparentno trošenje novca, nedovoljno definirane odgovornosti i obveze, samo su neki od razloga zbog kojih se u anketi koju je, pak, provelo Ministarstvo turizma, čak 83 posto privatnih turističkih subjekata izjasnilo kako sustav nije dovoljno efikasan.