Dvojna kvaliteta, za potrošače s istoka i zapada EU / arhiva NL
Bruxelles želi da svi u EU-u kupuju proizvode iste kvalitete. Problem tzv. dvojne kvalitete prehrambenih proizvoda – pri čemu se uglavnom radi o tome da su oni koji se prodaju na istoku niže kvalitete nego u zapadnim zemljama – u posljednje je vrijeme dobio na važnosti u Bruxellesu.
Europska unija treba stati na kraj dvojnoj kvaliteti hrane na zajedničkom europskom tržištu, smatra europska povjerenica za zaštitu potrošača Vera Jourova koja je jučer predstavila smjernice Europske komisije koje bi, vjeruju u Bruxellesu, trebale pomoći državama članicama da utvrde krši li neka kompanija propise EU-a kada u različitim zemljama prodaje proizvode različite kvalitete, a u identičnoj ambalaži.
Problem tzv. dvojne kvalitete prehrambenih proizvoda – pri čemu se uglavnom radi o tome da su oni koji se prodaju na istoku niže kvalitete nego u zapadnim zemljama – u posljednje je vrijeme dobio na važnosti u Bruxellesu. Posljedica je to pritiska zemalja istočne i srednje Europe koje od Komisije traže da nešto poduzme. Zato je predsjednik Komisije Jean-Claude Juncker sredinom rujna poručio da »ne može prihvatiti da se ljudima u nekim dijelovima Europe, u srednjoj i istočnoj Europi, prodaju prehrambeni proizvodi niže kvalitete nego u drugim zemljama, iako su ambalaža i robna marka isti«. Povjerenica Jourova jučer je poslala sličnu poruku.
– Čuli smo brojne primjedbe potrošača koji primjećuju da su kava, pića ili riblji štapići koje kupuju u lokalnim supermarketima niže kvalitete nego u supermarketima preko granice. Ti su proizvodi u identičnom pakiranju, ali, primjerice, kava sadrži manje kofeina i više šećera. To pitanje shvaćam vrlo ozbiljno i drago mi je da je predsjednik Juncker odlučan u tome da se prekine ta praksa, zabranjena pravom EU-a, kazala je Jourova. Prisjetila se i kako je bilo prije gotovo tri desetljeća: ona je tada živjela nedaleko od austrijske granice i kada je pala Željezna zavjesa, išlo se u susjednu Austriju u šoping, po kavu i čokoladu koje su, kaže Jourova, imale drugačiji okus. Prošlo je toliko vremena, a potrošači se i dalje žale na slične probleme, upozorila je. Povjerenica stoga ističe da takvu praksu treba prekinuti jer »ne želimo jedinstveno tržište s dvostrukim kriterijima«.
No, Komisija neće predlagati novo zakonodavstvo kojim bi se taj problem riješio, nego zemljama članicama preporuča da iskoriste postojeća EU pravila, primjerice, direktivu o nepoštenoj poslovnoj praksi. Jedno od ključnih pitanja je bi li potrošač, da je dobro informiran o tome da je proizvod različit u odnosu na jednako pakirani proizvod na drugom tržištu, kupio taj proizvod ili ne. Nadalje, Komisija je uložila oko milijun eura kako bi se razvila zajednička metodologija za testiranje proizvoda. Zahvaljujući tome, neće se moći osporavati usporedivost rezultata testiranja u različitim državama članicama. Povjerenica Jourova je ustvrdila i da je u kontaktu s proizvođačima i njihovim udruženjima.
– Prenijela sam jasnu poruku Komisije. Želimo da podignu razinu kvalitete proizvoda tamo gdje je u ovom trenutku niža. Druga moguća opcija je da ih »rebrendiraju«, kazala je Jourova. No, za nju je opcija – da sastojci ostanu isti, a promijeni se ambalaža – manje prihvatljiva. »Želim visoku kvalitetu, posvuda«, ističe, zadovoljna što su neke kompanije već najavile da će promijeniti dosadašnju praksu. Povjerenica ne strahuje da bi podizanje kvalitete značilo i podizanje cijena te tvrdi da za tako nešto zasad ne postoji nikakav dokaz. Da bi se pitanje dvojne kvalitete riješilo, Jourova ključnima smatra potrošače, ali ih, veli, neće pozvati na bojkot pojedinih proizvoda. – Neću pozivati na bojkot, nego želim pomoći potrošačima da budu dobro informirani kada donose odluke, ističe Jourova.