Za koji mjesec nestaje papir u zdravstvu / Foto D. LOVROVIĆ
Da veliki nisu uvijek i prvi, govori podatak da se e-uputnicama i e-nalazima najbolje služe manje bolnice
ZAGREB Svaki treći termin za pregled specijalista ili dijagnostičku pretragu u prosjeku se odredi iz ordinacije liječnika primarne zdravstvene zaštite, preko e-uputnica i e-naručivanja. Na dvije trećine termina naručuju se sami pacijenti, osobno na bolničkim šalterima ili putem faxa ili e-maila. Pacijenti se tako i dalje mogu naručiti za isti pregled u dvije ili tri bolnice, pa odlučiti koji im je najpovoljniji. Pritom, mnogi od njih zaborave otkazati termine »viška«, pa na zakazani termin, pokazalo se u »Programu plus«, ne dođe čak 30 posto naručenih pacijenata. Taj će se postotak, najavio je ministar zdravlja Siniša Varga, smanjiti na pet posto.
Kažnjavati pacijente zbog nedolaska u Ministarstvu zdravlja ne namjeravaju. Višestruko naručivanje riješit će se, smatra Varga, e-uputnicama, jer obiteljski liječnik pacijenta iz ordinacije takvom »nepapirnatom« uputnicom naručuje na samo jednom mjestu. Ako ne ode na taj termin, pacijent će morati ponoviti postupak i na pregled ili pretragu čekati još nekoliko tjedana ili mjeseci.
Dok e-narudžbe, prema podacima Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO), koristi 93 posto ordinacija obiteljske medicine, 93,5 posto pedijatrijskih ordinacija, 23,5 posto ginekoloških i 17,5 posto stomatoloških ordinacija, promet e-naručivanjem i e-uputnicama bitno je manji, i to u prvom redu zbog spremnosti bolnica na takav oblik komunikacije s primarnom zdravstvenom zaštitom. E-naručivanje, međutim, nije jamstvo da će se pacijent naručiti na pregled u samo jednoj bolnici, jer on od liječnika odlazi s uputnicom koju može koristiti za dodatno naručivanje.
Prema podacima HZZO-a, e-narudžbe danas koriste sve bolnice, no tek u manjem opsegu prepuštaju termine za izravno naručivanje putem e-narudžbe iz ordinacija primarne zdravstvene zaštite. Tako je 2014. godine u bolnicama izravno, putem e-maila, telefonom ili osobno, naručeno oko tri milijuna pregleda i pretraga, a e-naručivanjem njih 872.637. Do sada je u 2015. godini u bolnicama zaprimljeno 560.383 izravnih narudžbi, a putem izabranih doktora 170.560. Dakle, ukupno je lani i u ovoj godini iz ordinacija primarne zdravstvene zaštite napravljeno 1.043.202 narudžbi.
U prvih 20 dana veljače, bolnice su preuzele 37 posto od svih raspoloživih e-uputnica, ili 17 posto više u odnosu na siječanj. U 33 bolnice preuzima se više od 50 posto raspoloživih e-uputnica, a kroz sustav se šalje 30 posto e-nalaza od preuzetih uputnica. U HZZO-u ističu kako im je cilj do kraja ožujka natjerati bolnice da preuzmu minimalno 50 posto raspoloživih e-uputnica i šalju eNalaze za minimalno pola preuzetih e-uputnica. Taj bi se omjer morao postupno povećavati, a papirnata bi uputnica trebala u povijest u rujnu ove godine.
Da veliki nisu uvijek i prvi, govori podatak da se eUputnicama i eNalazima najbolje služe manje bolnice, koje rezerviraju više od 75 posto e-uputnica i šalju više od 40 posto e-nalaza. To su Klinika za ortopediju Lovran, OB Virovitica, Thalassotherapia Opatija, OB Našice, OB Ogulin, OB Karlovac, OB Nova Gradiška i OB Zabok.
Iz HZZO-a najavljuju razgovore s udrugama pacijenata kako bi se pronašao najbolji model suradnje s ciljem odgovornijeg pristupa dogovorenim pregledima i medicinskim postupcima, kao i rokovima oko preuzimanja nalaza. Svrha ove najave, tvrde, nije »kažnjavanje pacijenata« već podizanje svijesti o tome da je svaki zakazani termin na koji pacijent ne dođe mogla iskoristiti osoba kojoj je taj pregled nužan, a zbog zauzetih termina nije mogla doći na red.