Do specijalista preko šaltera, a ne klikom miša

E-uputnice u praksi: Zdravstvo umreženo, pacijenti i dalje šeću

Ljerka Bratonja Martinović

Obiteljski liječnici iz svojih ambulanti pacijente naručuju elektronski samo na prvi pregled specijalista, a od 1. veljače i na paletu od 18 dijagnostičkih pretraga, ali samo ukoliko su sami zaključili da takva pretraga pacijentu treba 



ZAGREB Pacijent kojega je liječnik specijalist poslao na ultrazvuk ili CT ne može računati s elektronskim naručivanjem, već se na te pretrage mora naručiti sam. Do bolnice će morati osobno i ako se treba naručiti na kontrolu kod svog specijalista. Elektronsko naručivanje na bolničke preglede i pretrage, koje je početkom godine uvedeno u sve hrvatske bolnice kako bi se smanjilo nepotrebno šetanje pacijenata po bolničkim šalterima, daleko je od razmjera koji bi pacijentima osigurali kompletnu uslugu naručivanja u ordinaciji obiteljskog liječnika. 



U Direkciji HZZO-a kažu da liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti trenutno mogu naručivati za postupke koji se nalaze u katalogu pretraga, u kojem se nalazi ukupno 121 postupak. U slučaju da izabrani doktor traži kompletan pregled, daljnje pretrage u bolnici obavljaju se putem internih uputnica u bolnicama. Prema evidenciji na dan 5. veljače, svoje pacijente e-naručuje 54 posto obiteljskih liječnika, 12 posto ginekologa, 63 posto pedijatara i manje od dva posto stomatologa.





  Obiteljski liječnici iz svojih ambulanti pacijente klikom miša naručuju samo na prvi pregled specijalista, a od 1. veljače i na paletu od 18 dijagnostičkih pretraga, ali samo ukoliko su sami zaključili da takva pretraga pacijentu treba. U slučaju da je CT, ultrazvuk ili rentgen preporučio bolnički specijalist, pacijent ne može računati s e-naručivanjem jer liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti na takve pretrage – ne naručuju. 


Od šaltera do šaltera


Njihova je obveza, naime, elektronski naručivati samo za preglede i pretrage na koje sami pošalju pacijenta, dok su za ostalo zaduženi bolnički liječnici. Interno bolničko naručivanje u praksi, međutim, uopće ne funkcionira, pa su pacijenti uglavnom i dalje osuđeni da s uputnicom sami hodaju od šaltera do šaltera ne bi li dobili slobodan termin. 


  – Obiteljski liječnici nisu administratori i dužni su e-upućivati pacijente samo na pretrage koje smatraju da pacijent treba napraviti. Nismo dužni biti administratori bolnica, tim više što se ne moramo složiti s onime što traži specijalist, kaže Ines Balent, predsjednica Koordinacije liječnika obiteljske medicine. U svojoj ordinaciji ova liječnica pacijente e-naručuje samo na prvi specijalistički pregled jer joj druge opcije nisu dostupne. 


 Dvostruki termini


– Pacijenta, na primjer, ne mogu naručiti na kontrolni pregled jer na listi čekanja ne piše ime specijalista kojemu taj pacijent pripada. Ako ga želim naručiti na ultrazvuk abdomena, na raspolaganju imam četiri bolnice u svojoj županiji, ali niti jednu radiološku ambulantu u domovima zdravlja, veli Balent. Njenim se pacijentima, koje je naručivala e-naručivanjem, događalo i da na zakazani termin dođe još jedan pacijent koji se za isti termin naručio osobno. 


  U KBC-u Zagreb e-naručivanje iz ambulanti primarne zdravstvene zaštite ne prelazi 10 posto svih narudžbi, a bolnica nema pristup e-naručivanju, tako da bolnički specijalisti ne mogu naručivati svoje pacijente niti u KBC-u, niti izvan njega. Interne se uputnice, doznaje se u toj bolnici, pacijentima izdaju samo ako je na crvenoj uputnici obiteljski liječnik tražio kompletni pregled. I dalje se, kažu u toj bolnici, piše previše uputnica, bez opravdanja i bez ikakve dijagnostičke predobrade, a za to su, vele, jednako krivi i obiteljski i bolnički liječnici.