To znači da bi nekima već u ovoj godini moglo nedostajati novca za plaće, pogotovo kada su u pitanju HŽ-ov Putnički prijevoz i Cargo. U takvoj su se situaciji našli jer se posljednjih desetak godina kada su dobivali i po dvije milijarde kuna iz proračuna nisu brinuli što će biti u budućnosti, kaže izvor Novog lista iz Vlade
ZAGREB Nijednu kunu iz državnog proračuna od 1. srpnja tvrtke poput HŽ-a, Croatia Airlinesa ili Jadrolinije neće moći potrošiti mimo onoga za što je taj novac odobren, pa tako njime neće moći pokrivati ni troškove plaća.
Posebno će to biti teško za tvrtke iz HŽ-a: Putnički prijevoz i HŽ Cargo te za Croatia Airlines kojima je novac iz državnog proračuna, makar bio namjenjen investicijama i subvencijama pojedinih neisplativih linija, pomagao da uopće isplate plaće. Zakon o transparentnosti tokova javnih sredstva o kojem će Sabor uskoro raspravljati i koji bi na snagu trebao stupiti 1. srpnja propisuje, kako to nalaže i direktiva EU-a, da tvrtke koje obavljaju poslove od općeg dobra i dobivaju novca iz državnog proračuna potrošnju tog novca vode na posebnom računu.
To praktički znači da će se novac koji je država namijenila obnovi željezničke infrastrukture ili nabavi opreme moći koristiti isključivo za to i da će svaka kuna morati provesti kroz poseban račun. Na taj će način država kontrolirati je li novac namijenjen određenim projektima u željeznici, a država ga planira sve više povlačiti iz EU fondova, potrošen doista na provođenje tih projekta što bi značilo, poručuju iz Vlade, da kao dosad neće moći biti preusmjeren na plaće, regres ili isplatu božićnice.
Država će, tvrde naši izvori, još jednom biti jamac HŽ-u za kredit, ali nakon 1. srpnja i Infrastruktura i Putnički prijevoz i Cargo, odnosno tvrtka koja se bavi prijevozom tereta morat će plaće isplaćivati iz onoga što zarade. Takva je situacija i s Croatia Airlinesom. Među tim prijevozničkim tvrtkama problema s isplatom plaća ne bi trebala imati jedino Jadrolinija, tvrde naši sugovornici iz Vlade, ali će i tamo, poručuju, morati doći do promjena jer će kad-tad na linijskom prijevozu dobiti konkurenciju iz inozemstva.
– To znači da bi se moglo dogoditi da nekima od njih već u ovoj godini nedostaje novca za jednu ili dvije plaće, pogotovo kad su u pitanju HŽ-ov Putnički prijevoz i Cargo. U takvoj su se situaciji našli jer se posljednjih desetak godina kad su dobivali i po dvije milijarde kuna iz proračuna nisu brinuli što će biti u budućnosti. Novac se trošio nenamjenski, nikad u pitanje nije došla isplata plaća da bi to upravu natjeralo da nastoji poslovati učinkovito. Od 1. srpnja vrijedit će druga pravila, poručuje naš sugovornik iz Vlade.
Dodaje i da je bio u pravom čudu kad je shvatio da javne tvrtke uopće nisu pripremljene za tu situaciju te da su se ponašale kao da će nova pravila koja zabranjuje dosadašnje subvencije vrijediti samo na papiru dok će se u praksi nastaviti po starom.