Robna kuća namještaja Exportdrva 1967. u Zagrebu, po uzoru na takve u Njemačkoj i Švicarskoj
Pomalo je uvredljivo kad se prešućuje da smo sve što danas nudi Ikea – asortiman, usluge, ugođaj, pa i servis »uradi sam« – imali prije 50 godina i kod nas! Doduše u skromnijem obliku, ali da se takvu proizvodnju i dizajn dosljedno i sustavno razvijalo, danas bismo bili konkurentni na inotržištima
U godinama opsjednutosti kupnjom i olakšanja koje je uslijedilo ukidanjem carine pri prelasku granica, samo je jedan događaj posljednjih godina izmamio osmijeh na licima hrvatskih kupaca – otvaranje Ikee pored Zagreba. I mada u svijetu ne kotira visoko na ljestvici proizvođača namještaja – »skandinavski dizajn za svakodnevni život« namijenjen je ljudima srednje kupovne moći – Ikein namještaj je godinama bio predmet želja hrvatskih kupaca, koji su po njega odlazili u Austriju, Mađarsku ili Italiju.
Nikakvo čudo! Ono što se od namještaja nudi u Hrvatskoj daleko je manje atraktivno i po cijeni, i po izgledu od Ikeine ponude. I kako onda objasniti današnjim generacijama da su upravo naši dizajneri namještaja nekada vrlo uspješno slijedili trendove u svijetu i da je ta grana industrije, zbog svoje kvalitete, bila čak i izvozni adut s ovih područja?
Prije pedeset godina
Prvi Salon suvremene kompletne stambene opreme, otvoren je 1964. u Zagrebu, Ul. Franje Račkog br. 9. Dakle, točno 50 godina prije otvaranja trgovine Ikea u Zagrebu. Salon je ambijentalno aranžiran, pružao je besplatne usluge kupcima (stručni savjeti pri izboru, dostava i montaža robe u stanu) kao i kreditno plaćanje. Bio je to prvi ozbiljniji pokušaj moderniziranja trgovine i promoviranja dobro oblikovanih proizvoda za opremu stambenih i poslovnih prostora.
Prvu specijaliziranu robnu kuću »sve za stan, sve na jednom mjestu, sve na kredit«, otvorilo je Exportdrvo u Zagrebu, 1967. Bila je to najveća i najmodernija robna kuća kompletne stambene opreme u ovom dijelu Europe, po principu poslovanja tada poznatih robnih kuća u Njemačkoj i Švicarskoj.
Drvointerijer- Selekta
U nastojanjima osuvremenjivanja proizvodnje i prodaje unutarnje opreme, Drvo-Rijeka je 1976. otvorilo izložbeno-prodajni salon u sportskoj Dvorani mladosti na Trsatu, pod nazivom Drvointerijer- Selekta, kao stalni izložbeno-prodajni prostor odabrane i nagrađivane opreme za stambene i javne objekte, pod geslom »za suvremene – suvremeno«.
Pedesetak ozbiljnijih proizvođača namještaja u Hrvatskoj (60-ih, 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća) proizveli su i plasirali veliku količinu uporabnih predmeta (namještaja), uglavnom s odlikama suvremenih kriterija »dobrog dizajna«: jednostavnost, demontažnost, komponibilnost, (višenamjenska iskoristivost), skladno oblikovanje i pristupačna cijena. Dakle, slično odlikama Ikeinog namještaja i načina prezentacije.
Sve uspješnije tvornice koje su djelovale 60-tih, 70-tih i 80-tih godina prošlog stoljeća, teško je navoditi, jer su sačuvani podaci oskudni, ali na osnovi nekompletne privatne arhive, moguće je spomenuti samo neke, kao paradigme, za argumentaciju ovom tekstu: Dip-Novoselec, Ravna Gora, Di-Vrbovsko, Di Klana-Klana, Goranprodukt-Čabar, Mobilija- Osijek, Hrast-Čakovec, Papuk-Pakrac, Oriolik-Orjavac, Di Slavonija-Sl. Brod, Dik Đurđenovac, Lepa-Lepoglava i druge.
Zato, kao razultat konfuznih događanja iz davne i nedavne prošlosti, ali i nerazumne razvojne politike, danas možemo samo utvrditi da navedenih privrednih organizacija i profesionalnih institucija , »pionira« osuvremenjivanja naše sredine – više nema, a rijetko se negdje i spominju.
Otkrivanje »tople vode«
Umjesto konkretnih mjera, Ministarstvo gospodarstva još nikad nije upotrijebilo riječ dizajn ni u jednom od svojih dokumenata, (napominje Nikola Radeljković, HDD, u Novom listu, 1.2.2014., u tekstu »Treba li industrijska strategija (re)dizajn?«). Marjan Kavran, (Hrvatski drvni klaster, nekad poslovno udruženje), u istom novinskom prilogu naglašava: »Drvna industrija je tu jedna od najtradicionalnijih, te istovremeno i najavangardnija industrija s obnovljivom sirovinom«, argumentirajući apel »stratezima« Nove industrijske strategije do 2020., da se ova grana ipak uvrsti u taj dokument. Neshvatljivo je da današnji »stratezi« gospodarskog razvoja i dalje ne prepoznaju očite potencijale drvne industrije, a ni profesije dizajna, kao čimbenike sveukupnog gospodarskog i društvenog razvoja Hrvatske.