Fini je već od početka ove godine obustavljena isplata od 786 tisuća kuna koliko je trebala dobivati svaki mjesec u ovoj i sljedećoj godini za obradu podataka iz registra
Registar zaposlenih u državnoj upravi i javnim službama ni nakon dvije godine nije u funkciji, ali je izazvao sukob države i njezine tvrtke Fine koja ga je trebala izraditi. Nezadovoljna time što registar ne omogućava isplatu plaća preko Centralnog sustava plaća, odnosno preko jednog, a ne 180 sustava, kakvo je trenutno stanje, Vlada je odlučila uskratiti ugovoreni novac Fini dok se to ne dogodi. I dok iz Fine tvrde da je njihov posao bio »isključivo uspostava i podrška sustavu ”Registra zaposlenih u javnom sektoru”, a ne centraliziranog obračuna plaća«, u Vladi kažu da je samo po sebi jasno da je jedan od ciljeva uspostave registra bilo baš centralizirano plaćanje za sve koji dobivaju plaću iz državne blagajne, čime bi se kontrolirali troškovi, a što registar još ne omogućava, pa su odlučili da Fini neće isplaćivati novac dok se to ne dogodi.
Radikalna mjera
Prvi je to put da je država, u ovom slučaju na zahtjev Ministarstva uprave na čijem je čelu Arsen Bauk, uskratila novac bilo kome, a pogotovu državnoj tvrtki, zato što po njezinom mišljenju nije odradila svoj posao. Poruka je to, kažu naši neslužbeni izvori iz Vlade, i čelnicima državnih institucija da, ako kasne s dostavom podataka o zaposlenima, bi najradikalnija mjera mogla biti obustava isplate plaća dok ne odrade svoj posao.
Fina će ostati bez 786 tisuća kuna koliko je trebala dobivati svaki mjesec u ovoj i sljedećoj godini za obradu podataka iz registra. Tako je samo formalizirana činjenica da je Fini već od početka ove godine obustavljeno plaćanje za poslove na izradi registra, jer je ta agencija novac dobila samo za prošlu godinu i to ukupno 9,9 milijuna kuna. Naime, ugovor je predviđao da Fina u razdoblju od travnja do prosinca 2011. godine dobiva po 1,1 milijun kuna mjesečno za poslove obrade podataka u Registru zaposlenih u javnom sektoru.
– Ta sredstva su još uvijek manja od iznosa kojeg je Fina investirala u razvoj Registra, a troškovi podrške i održavanja su u potpunosti ostali nepokriveni, poručuju iz Fine. Još prošle godine Fina je u odgovorima našem listu tvrdila da je na investicije u hardver i softver, obilazak više od dvije tisuće korisnika potrošila više od 11 milijuna kuna vlastitog novca.
Nove uplate ta agencija može očekivati kad zaposleni u Ministarstvu uprave i Ministarstvu financija dobiju prve plaće preko Centraliziranog obračuna što će, pojasnili su nam iz Ministarstva uprave, biti test za to funkcionira li sustav preko kojeg će se u fazama uključivati isplata plaća za svih 240 tisuća zaposlenih u javnom sektoru.
Na taj način na jednom mjestu u Ministarstvu financija kontrolirat će se ne samo broj zaposlenih u svakom resoru, nego i troškove njihovih plaća, putovanja, posebnih dodataka, prekovremenih sati, što dosada nije moglo. Tako je i nadzor onoga što Fina radi na registru prešao na Ministarstvo financija, koje je i inače nadležno za Finu.
U svojim odgovorima na naša pitanja u Fini ipak inzistiraju da su registar uspostavili na vrijeme i da su sve odradili u dogovorenim rokovima, odnosno čak i prije, jer je rok za uspostavu registra bio 1. lipanj prošle godine dok su oni sustav uspostavili 1. veljače.
Temelj za obračun
– Posao je odrađen na vrijeme, predmet je bio Registar zaposlenih u javnom sektoru, a ne centralizirani obračun plaća. Registar je trebao, što je i napravljeno, biti temelj za daljnju uspostavu obračuna plaća, u smislu da osigura potrebne podatke o zaposlenicima. Međutim, centralizirani obračun plaća za ukupno 2.230 institucija je posao daleko šireg obuhvata od uspostave Registra i taj posao kao takav nije obuhvaćen, niti troškovno pokriven, Ugovorom o Registru, poručuju iz Fine.
U Ministarstvu uprave pak inzistiraju na tome da rokovi nisu ispoštivani, jer se u trenutku sklapanja Ugovora nije dobro procijenila složenost procesa implementacije ovog projekta s obzirom na velik broj uključenih institucija i korisnika (podatke unosi 2.238 institucija, odnosno više od 3.600 autoriziranih ljudi ažurira podatke za oko 231.000 zaposlenih u javnom sektoru), zbog čega je došlo do prekoračenja rokova«.