Nacionalni brodar

Vladina odluka o Jadroliniji ima samo jedan problem. Nova uprava nema baš veze s pomorstvom i brodovima

Darko Pajić

Foto: D. LOVROVIČ

Foto: D. LOVROVIČ

U natječajnim uvjetima to se nije ni tražilo, pa je neosporno da svi novoizabrani menadžeri predstavljaju legitiman izbor, jer uvjete imaju



RIJEKA David Sopta novi je predsjednik Uprave Jadrolinije. Na jučerašnjoj sjednici hrvatske Vlade potvrđene su neslužbene informacije da će David Sopta, menadžer u Real Grupi na dužnosti direktora za međunarodne poslove, naslijediti Alana Klanca na čelu najvećeg hrvatskog putničkog brodara. Isto tako, na dužnosti članova Uprave imenovani su Predrag Govorčin iz tvrtke Adriatic Shipbrokers te Ante Vranješ, menadžer iz glavne podružnice BKS banke. Ovom odlukom prestaje mandat cijeloj aktualnoj Upravi Jadrolinije, koju osim Klanca čine i Marko Čičin Šain sa zaduženjem za financijske, komercijalne i opće poslove te Miljenko Antić u čijoj su odgovornosti bili tehnički i operativni poslovi. Time je nakon tri i pol mjeseca zaključen natječaj za izbor Uprave Jadrolinije na koji se javilo dvadesetak kandidata.


Najpozitivnije kod ove odluke je što se konačno presjeklo jedno važno kadrovsko pitanje, jer se doista nepotrebno odugovlačila situacija u kojoj je postojeća Uprava mjesecima radila čekajući mogućnost vlastite smjene, a najveći nedostatak iste odluke svakako je činjenica da nova menadžerska ekipa u najvećem hrvatskom putničkom brodaru nema gotovo nikakvog respektabilnog radnog iskustva u pomorstvu i brodarskom poslovanju. Nažalost, u natječajnim uvjetima to se nije ni tražilo, pa je neosporno da svi novoizabrani menadžeri predstavljaju legitiman izbor, jer uvjete imaju.


Kraj kontinuiteta


Između ostalog tražena je fakultetska diploma, odnosno završen najmanje diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehnologije prometa i transporta, brodogradnje, strojarstva, elektrotehnike ili ekonomije ili diplomski sveučilišni studij iz područja prava. Kad je riječ o Davidu Sopti, on je na Tehničkom fakultetu u Rijeci stekao zvanje inženjera strojarstva, a najveći dio radne karijere proveo je u osiguravajućim društvima, te oko dvije godine na dužnosti pomoćnika ministra vanjskih poslova. Sada ima priliku pokazati da će znati kvalitetno voditi Jadroliniju, brodarsku kompaniju koja ima izuzetnu odgovornost za kvalitetno povezivanje hrvatskog kopna i otoka.





Dosadašnji predsjednik Uprave Jadrolinije Alan Klanac zahvalio se u ime Uprave i svoje osobno kolegicama i kolegama koji su, kako je istaknuo, zajedno s njima četiri godine radili na unapređenju poslovanja.


– Mislim da smo u tome uspjeli. Zahvaljujem se na povjerenju i suradnji prijašnjem i sadašnjem Nadzornom odboru. Novoj Upravi želim puno sreće i uspjeha i da čuvaju Jadroliniju kao jednu od najvrijednijih hrvatskih tvrtki i perjanicu hrvatskog pomorstva, kazao je Klanac.



Kod ovog kadrovskog rješenja također je zanimljivo da nije iskorištena opcija kontinuiteta u upravljanju, što je svojevrsni presedan u posljednjih nekoliko desetljeća. Poveznica između svih uprava na čijem je čelu bio Slavko Lončar, kao i Uprave Alana Klanca bio je Miljenko Antić, koji sada također nije potvrđen, iako se i on, jednako kao i Marko Čičin Šain, kandidirao na natječaju. Riječ je o drastičnim promjenama i tek treba vidjeti hoće li Alan Klanac, Marko Čičin Šain i Miljenko Antić i dalje ostati u kompaniji, vjerojatno na nekim drugim dužnostima, koje bi im mogle biti ponuđene ili će i definitivno otići iz Jadrolinije.


Vidljivi pomaci


Kad je riječ o poslu obavljenom u četiri godine i četiri mjeseca mandata Alana Klanca ne može se osporiti kako su se dogodili određeni pomaci u poslovanju kompanije, prije svega u segmentu uvođenja online kupnje karata, koju je Jadrolinija, obzirom na karakter svog poslovanja, morala i daleko ranije omogućiti svim korisnicima. Flota kompanije je pomlađena za 4 novogradnje, ali svejedno ostaje dojam kako se u tom segmentu moglo učiniti i više. Također će za budućnost kompanije vjerojatno biti vrlo važan dokument strategije poslovanja za razdoblje do 2027. godine, gdje je zapisan ambiciozan cilj nabavke 26 brodova od čega su 23 novogradnje, program ukupno vrijedan čak 281 milijuna eura. Ostaje za vidjeti hoće li se i nova Uprava pridržavati tog plana ili će on biti izmijenjen.


David Sopta


David Sopta



Kao pozitivna ostavština svakako ostaje i činjenica kako na dosad raspisanim natječajima za najprofitabilnije linije Jadrolinija nije imala konkurenciju, što otvara perspektivu zadržavanja svih linija i nakon provedene liberalizacije tržišta. Minus koji se Klancu najčešće zamjerao jesu zategnuti odnosi s predstavnicima sindikata, kao i otezanje s potpisivanjem kolektivnog ugovora. Neovisno o svemu navedenom izvjesno je kako su politički kriteriji pri kadroviranju u Jadroliniji ipak bili presudni, pa je u tom kontekstu velika odgovornost na resornom ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, koji bi morao pred novu Upravu postaviti precizne i unaprijed zacrtane ciljeve s definiranim rokovima tako da se i efikasnost i uspjeh rada Uprave Davida Sopte može kvalitetnije kontrolirati. Nakon jučerašnje odluke i preporuke Vlade, idućeg tjedna bi trebala biti održana i sjednica NO-a Jadrolinije na kojoj će i formalno biti potvrđeno imenovanje.