Agonija brodogradnje

Što ako dođe do najcrnjeg scenarija? Socijalna bomba “3. maja” teška je minimalno 10 milijuna kuna

Orjana Antešić

snimio Duško Marušić / PIXSELL

snimio Duško Marušić / PIXSELL

Da tako brzo rješavaju kada razmišljaju o svom voznom parku, onda bi uvijek imali stara vozila jer bi u međuvremenu već izašla nova linija, zaključio je Pejić koji je ironično zahvalio i predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović što toliko brine o brodogradnji, toliko da se prilikom prekjučerašnjeg posjeta Rijeci nije ni približila »3. maju«.



RIJEKA – Nakon što po tko zna koji već put Vlada odgodila donošenje odluke oko sudbine »3. maja« i Uljanika, reakcije sindikata su burne. U Puli su jučer u 13 sati proglasili štrajk i pritom zavarili vrata na glavnom ulazu u Uljanik, čime su radnici na simboličan način stavili »ključ u bravu« pulskom brodogradilištu.


Štrajkom nisu odgovorili u »3. maju«, a trećemajskim sindikalistima jučer je bilo teško bilo što reći o tom apsurdu i agoniji koju trpe već više od sedam mjeseci. Odluka o otvaranju stečaja dva je puta prolongirana za »3. maj«, dva su puta bili na milimetar do samog kraja, i svaki put je upravo zbog najava i obećanja iz Vlade ročište prolongirano.


Pravo na dostojanstvo


– Ako premijer Plenković, ministri i koalicijski partneri imaju odgovornost prema ostatku Hrvatske, gdje su tu radnici »3. maja« i Uljanika, zar mi nemamo pravo na dostojanstvo? Sedam mjeseci čekamo da netko riješi pitanje »3. maja«. Gospodo, gdje vam je odgovornost prema ovim ljudima? Zar moramo baš svi otići iz Hrvatske, koja je naša domovina, ne vaša. Složite se već jednom, donesite odluku, kakva god bude, ali neka se više prekine agonija, poručio je Šoljić.




Njegov kolega Slađan Pejić ironično je »zahvalio« Vladi na brzini kojom rješavaju pitanje brodogradnje.


– Da tako brzo rješavaju kada razmišljaju o svom voznom parku, onda bi uvijek imali stara vozila jer bi u međuvremenu već izašla nova linija, zaključio je Pejić koji je ironično zahvalio i predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović što toliko brine o brodogradnji, toliko da se prilikom prekjučerašnjeg posjeta Rijeci nije ni približila »3. maju«.


– Pozivam je, eto, da dođe u naše brodogradilište sada, u ovim teškim trenucima, a ne samo onda kad treba biti kuma broda, poručio je Pejić.



Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel poručio je da ni ne želi davati izjavu u vezi s najcrnjim scenarijem za »3. maj«, a to je stečaj. On se nada da će u Vladi dobro razmisliti prije nego što donesu takvu odluku koja bi bila pogubna za hrvatsku brodogradnju, ali i za Rijeku u kojoj je brodogradnja strateška gospodarska grana.


Iako su dubioze 3. maja od kada je ova riječka tvrtka postala dio Uljanik grupe prevelike, u Gradu Rijeci već godinama naglašavaju da u prostorno-planskoj dokumentaciji na Kantridi stoji brodogradnja i nikome ne pada na pamet da mijenja namjenu. Pitali smo Odjel gradske uprave za financije koliko na godišnjoj razini gradski proračun uprihoduje od » 3. maja« i Uljanik strojogradnje kako je sada ime nekadašnje tvrtke »3. maj Motori i dizalice«.


Prihodi od poreza na dohodak i od prireza prema broju zaposlenih s kraja 2017. godine iznose oko sedam milijuna kuna godišnje, dok su prihodi od komunalne naknade, naknade za uređenje voda i koncesije na pomorskom dobru na godišnjoj razini oko 3,2 milijuna kuna, što je ukupno oko 10 milijuna kuna. Tome treba dodati i da će Grad Rijeka nepovratno ostati bez nešto manje od 20 milijuna kuna koliki je dug na ime komunalne naknade, a koji Grad Rijeka nije htio više od godinu dana prisilno naplatiti. (D. C.)



Veljko Todorović još je jednom podsjetio kako za sadašnje stanje u riječkom i pulskom škveru krivce treba ponajprije tražiti u Upravi Uljanika, a prozvao je i Državno odvjetništvo koje već toliko vremena radi izvide, ali iz kojih nikako da se nešto konkretno izrodi.


Dajte da radimo


– Očekujemo samo nekakvu plaću, iz stečaja, iz likvidacije, iz čega god, donesite odluku, ako možete odlučivati. Poruke trećemajaca uvijek su bile samo jedno, dajte nam limove i opremu da možemo završiti brodove, dajte nam da možemo raditi, kazao je Todorović.


Trećemajac Predrag Knežević nije mogao, a da se ne osvrne na traženja iz Pule kojima zahtijevaju da se pulskom brodogradilištu pruži jednaka šansa kao i ostalim škverovima koja su restrukturirana.


– Treći maj je taj koji nije restrukturiran. Nismo ni mogli biti kad je sav naš novac završio u Puli, u Uljaniku. Riječko je brodogradilište sustavno i planski uništavano i to se jasno mora reći. Uljanikova uprava glavni je krivac za to, ali dio svoje odgovornosti snose i hrvatske Vlade, uključujući i ovu, koja nije nadzirala i kontrolirala kako se troši i kuda ide novac, ogorčen je Knežević. Ukazao je i na činjenicu da je riječko brodogradilište u takvom stanju da mu za samo pokretanje proizvodnje treba tko zna koliko vremena.


Riječko brodogradilište idući tjedan, 28. ožujka, ponovo čeka ročište na Trgovačkom sudu u Rijeci, a predsjednik Sindikalnog odbora jučer je samo tmurno zaključio kako »više ne može shvatiti koji bi više razlog mogao biti za još jednu odgodu stečaja, nakon svega«.


Dan poslije, 29. ožujka, s ročištem za otvaranje stečaja na Trgovačkom sudu u Pazinu po prvi, a moguće i zadnji put susrest će se i radnici Uljanik brodogradilišta.


Socijalna bomba »3. maja« teška je 10 milijuna kuna


Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel poručio je da ni ne želi davati izjavu u vezi s najcrnjim scenarijem za »3. maj«, a to je stečaj. On se nada da će u Vladi dobro razmisliti prije nego što donesu takvu odluku koja bi bila pogubna za hrvatsku brodogradnju, ali i za Rijeku u kojoj je brodogradnja strateška gospodarska grana. Iako su dubioze 3. maja od kada je ova riječka tvrtka postala dio Uljanik grupe prevelike, u Gradu Rijeci već godinama naglašavaju da u prostorno-planskoj dokumentaciji na Kantridi stoji brodogradnja i nikome ne pada na pamet da mijenja namjenu. Pitali smo Odjel gradske uprave za financije koliko na godišnjoj razini gradski proračun uprihoduje od » 3. maja« i Uljanik strojogradnje kako je sada ime nekadašnje tvrtke »3. maj Motori i dizalice«. Prihodi od poreza na dohodak i od prireza prema broju zaposlenih s kraja 2017. godine iznose oko sedam milijuna kuna godišnje, dok su prihodi od komunalne naknade, naknade za uređenje voda i koncesije na pomorskom dobru na godišnjoj razini oko 3,2 milijuna kuna, što je ukupno oko 10 milijuna kuna. Tome treba dodati i da će Grad Rijeka nepovratno ostati bez nešto manje od 20 milijuna kuna koliki je dug na ime komunalne naknade, a koji Grad Rijeka nije htio više od godinu dana prisilno naplatiti. (D. C.)