Jadranska vrata

S Brajdice u Mađarsku materijal za gradnju Samsungove tvornice baterija za električne aute

Portal Novilist.hr

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Mjesečno bi se s Brajdice u Mađarsku vlakovima PPD-a prevozilo 5.280 tona materijala. Tjedno bi iz Rijeke za Mađarsku kretao jedan vlak s 55 kontejnera, svaki napunjen s 24 tone robe



RIJEKA Maersk line, Jadranska vrata i PPD transport ugovorit će skladišnjenje i transport dijelova za novu tvornicu baterija za električne automobile tvrtke Samsung SDI u Mađarskoj preko riječkog kontejnerskog terminala Brajdica. Mjesečno bi se s Brajdice u Mađarsku vlakovima PPD-a prevozilo 5.280 tona materijala. Tjedno bi iz Rijeke za Mađarsku kretao jedan vlak s 55 kontejnera, svaki napunjen s 24 tone robe. Prvi vlak kreće već krajem studenog, doznaje Novac.


U testnoj fazi već je obavljeno nekoliko vožnji vlakom iz Rijeke u Mađarsku, a sve je prošlo bez problema. Važnost ovog posla ogleda se u tome što pomaže u ostvarenju jednog od dugoročnih ciljeva riječke luke i Jadranskih vrata – uspostava intermodularnog servisa za Srednju Europu. Prema tom planu roba s Dalekog istoka brodovima dolazi u Rijeku da bi se potom željeznicom prevozila u Srednju Europu. Riječka strana u ovom poslu nada se da bi posao sa Samsungom mogao signalizirati azijskim kompanijama da je riječka luka dobro odredište za njihovu robu namijenjenu ovom dijelu Europe.


Privlačenje dalekoistočnih kompanija


Samsung SDI je tvrtka kći Samsunga koja proizvodi različite vrste baterija. Lani su u Mađarskoj otvorili prvu tvornicu baterija za električne automobile, a sada grade drugu tvornicu i tražili su kako će najbrže i najjednostavnije dopremiti materijal na gradilište. Hrvatsko predstavništvo Maersk Linea angažiralo se i sa Samsungom dogovorilo prijevoz njihove robe preko terminala na Brajdici i dalje vlakom do Mađarske.




Prema dostupnim informacijama, transport za Samsung trajat će najmanje godinu dana. Maersk Line je najveća tvrtka na svijetu za brodski kontejnerski transport. Maersk Line i PPD transport su početkom ove godine potpisali suradnju za prijevoz robe iz riječke luke u Mađarsku, a u travnju je krenuo prvi blok-vlak. Sugovornici Novca tvrde kako se već nekoliko godina pokušavala uspostaviti suradnja između Luke Rijeka i državne tvrtke HŽ Cargo oko prijevoza robe za Mađarsku, ali ugovora nije bilo sve dok se na tržištu nije pojavio PPD transport sa svojim vlakovima.


Usluge terminala Brajdica za prijevoz svojih roba u Mađarsku zasad koriste južnokorejske kompanije Hakook i LOTTE Chemical. Količina robe koja se prevozi manja je nego u slučaju Samsunga, no sugovornici Novca ističu kako je važno da se dalekoistočne kompanije stacioniraju u Rijeci, a onda će doći i veći obujam robe. Prema njihovu objašnjenju, važno je da Luka Rijeka i Hrvatska iskoriste novi gospodarski trend u odnosima velikih tehnoloških kompanija i Kine.


Kako do nizinske pruge


Tvrtke iz autoindustrije, IT-ja i elektronike sve više zatvaraju tvrtke u Kini i sele ih u Europi. Razloga je više: kineska radna snaga više nije tako jeftina, a želi se stati na kraj i kineskom kopiranju visokosofisticiranih dijelova proizvoda. Stoga je sve veći trend gradnje tvornica u Europi i izvoza gotovih proizvoda u Kinu.


Za razliku od Hrvatske, Mađarska je prepoznala taj trend te je južnokorejskim i velikim europskim kompanijama omogućila gradnju pogona na svom teritoriju. I tu je prilika Luke Rijeka da preuzme potrebne sirovine i materijale koje treba prevesti u Mađarsku ili u neke druge zemlje Srednje Europe. A tek s velikim zakupom kontejnerskog prostora na terminalu Brajdica i terminalu Zagrebačka obala, kada uskoro bude završen, ima smisla gradnja dvokolosječne nizinske pruge od granice s Mađarskom do Rijeke i ulaganje oko milijardu eura u gradnju pruge od Zagreba do Rijeke.


Procjene govore kako bi po 600.000 TEU tereta na terminalima na Brajdici i Zagrebačkoj obali, koji bi trebalo transportirati dalje u Europu, bilo dovoljno da se isplati gradnja pruge. U tom kontekstu treba gledati i nedavne razgovore Vladine delegacije u Kini tijekom kojih je svjetskim lučkim operaterima ponuđen zakup kontejnerskog prostora na terminalu Zagrebačka obala, navodi Novac.